SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Correct omgaan met gescheiden ouders
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
? Werkgroep visie - PGZ.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Afwezig op school, Hoe attesteren?
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Handelingsgericht werken
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Waarom gaan ze naar de dokter ?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Voortijdig schoolverlaten
Ouderbetrokkenheid.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Vrouwelijke genitale verminking
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Een prachtige kans voor uw kinderen
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Thema 3 Leerplicht als samenwerkingspartner
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
De Kleine Prins Expertisecentrum
Maak kennis met het CLB.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Voorlichting leerplicht
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Zorgpad Palliatieve zorg
blok 2 les 4: contact met elkaar
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
LOP – Programma ‘t Steunpunt: Nulmeting lager onderwijs
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!

Hoe moeten we omgaan met doktersattesten in kader van problematische afwezigheden Kunnen we arts van CLB inschakelen? Wat kunnen we van hen verwachten? Kunnen we de huisarts inschakelen? Wat kunnen we van hen verwachten? Probleemstelling in de werkgroep leerplicht 1 e discussie in LOK huisartsen 2 e discussie in WG 3 e discussie op OVP-PGZ

Met doktersattest  Door (chronische) ziekte of ongeval Terecht attest ‘Onterecht’ attest (perceptie huisarts/CLB) Zonder doktersattest  = spijbelen Afwezig van school: verschillende situaties

Terechte attesten  Huisarts is onvoldoende op de hoogte van de onderwijsmodaliteiten voor zieke kinderen  Huisarts is vragende voor overleg met CLB Afwezig wegens (chronische) ziekte / ongeval Wat denken de huisartsen?

‘Moeilijke’ attesten  HA wil zijn patiënt helpen uit moeilijke situatie  HA dateert attest op dag van consultatie (en niet bij start van ziekteperiode) en wil hiermee een signaal geven  Huisarts kent dixit-attesten onvoldoende  Gebruik van dixit-attest dwingt tot gesprek tss HA & leerling  HA verwacht dan tel van school/CLB terug  Leerling die niet ter goeder trouw is, gaat dan naar een andere arts Afwezig wegens ziekte Wat denken de huisartsen?

‘Moeilijke’ attesten  HA wenst te weten wanneer een leerling kort na elkaar diverse HA consulteert (aan dr-shopping doet) met attestering Moet school dit dan doen of CLB? Afwezig wegens ziekte Wat denken de huisartsen?

Huisarts is hiervan niet op de hoogte Huisarts wenst dit wel te weten  Kan jongere aanspreken  Kan ouders aanspreken en naar CLB verwijzen Huisarts moet weten dat hij voor school geen attesten moet schrijven Spijbelen Wat denken de huisartsen?

Huisarts wil graag met CLB samenwerken Huisarts moet regelmatig worden geïnformeerd over spijbelplan-aanpassingen Conclusie van HA-overleg

CLB-artsen aarzelen om HA te contacteren  om deontologische redenen  wegens onduidelijke doelstelling van contactname Scholen nemen soms zelf contact op met de huisartsen  is dit wenselijk?  wat in geval van attesten van diverse artsen? Nemen HA soms contact met CLB? Hoe HA betrekken bij aanpak van spijbelen/schoolmoeheid? Moet jongere weten dat HA wordt gecontacteerd? Wat moet naar school worden teruggekoppeld? Wat bij hardnekkigs schrijfdokters? Discussie in WG leerplicht

Naast CLB-arts kan ook een andere discipline contact opnemen met de HA (cfr. gedeeld beroepsgeheim) Contactname moet doelgericht zijn  niet bedoeld om tot de orde te roepen  vanuit een gedeelde zorg voor het kind/de jongere die onvoldoende op school aanwezig is  om ‘need to know’ info te verzamelen voor een handelingsplan op school Aanpak van problematische afwezigheid ook volgens HGW principes Zie ook Leerpunten van de WG leerplicht