........................................................................................................................ Definiti.ppt - JT/9910131 Historische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deeltjesmodel oplossingen.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Generatief Leiderschap
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
eCompetence Framework (e-CF)
Informatiesystemen Het belang van informatie
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
Voorlichting: Informatica
Geologie.
Masterclass Informatiekunde, Dominicuscollege, Nijmegen
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Ondernemen met informatie
Afstuderen bij Natuurkundige Informatica Faculteit Exacte Wetenschappen 20 November 1998 vrije Universiteit Divisie Natuurkunde en Sterrenkunde.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Cel Informatica,
StatIG in de Vrolijke School
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Microdatagebruikersmiddag
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
PROVINCIALE HOGESCHOOL LIMBURG. INFORMATIE ZOEKEN EN VINDEN IN DE PHL-BIBLIOTHEEK Databanken 2.Databanken.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Welkom bij super ADHD-er!
Het Web Geciteerd Paul Wouters en Repke de Vries Networked Research and Digital Information - NIWI-KNAW.
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Benjamin de Wit We Make VR Verbinden met informatie, G4-Congres 2014.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Verder = klikken Historische Bibliographie Praktische informatie Verder = klikken.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Samenvatting Hoofdstuk
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
FRED TRUYEN HANS COPPENS BRUNO VANDERMEULEN Doelstelling  Verantwoord omgaan met informatie op 3 niveaus: Zorgvuldig beheer van informatie Verantwoordelijkheid.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Open data en Wet hergebruik overheidsinformatie Utrecht 29 oktober 2015 Tjeerd Schiphof /
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
1. 2 “Ik sprak laatst met een voorzitter van een hockeyclub bij ons in de regio, die een prachtig plan had ontwikkeld voor het werven van vrijwilligers.
Sociale media. Wat zijn sociale media? Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met.
het programmeren voorbij
Oefening met atlas en kaarten
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Big Data woensdag 15 februari 2017.
Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional?
Reclamewijsheid: wat is dat?
Kennismaking met programmeren
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Definiti.ppt - JT/ Historische informatiekunde

Definiti.ppt - JT/ Enkele definities n Informatica n Informatiewetenschap n Informatiekunde

Definiti.ppt - JT/ Informatica n beoogt “algemeen geldende uitspraken m.b.t. de voorstelling en verwerking van gegevens met behulp van automaten” n onafhankelijk t.o.v. toepassingsgebieden n cf. ‘computerwetenschap’ n vragen als: hoe met machines ‘informatie’ puren uit ruwe gegevens.

Definiti.ppt - JT/ Informatiewetenschap n bestudeert de “gemeenschappelijke kenmerken van de processen die de productie en het gebruik van informatie faciliteren” n ‘informatie’: meer inhoudelijk bekeken, als iets dat kennis bevordert n banden met bibliotheek- en documentatie- wetenschap (cf. oral history-documenten). n staat ook los van toepassingsgebieden

Definiti.ppt - JT/ Informatiekunde n hoe op een ‘bepaald gebied’ (maatschappelijk of wetenschappelijk) n informaticahulpmiddelen toepassen n om er orde te brengen in ruwe gegevens, en n om er de productie, de verspreiding en het gebruik van informatie te verbeteren

Definiti.ppt - JT/ Historische informatiekunde n hoe kunnen we in de geschiedwetenschap n informaticahulpmiddelen toepassen n om er ordening te brengen in ruwe data, en n om er de productie, de verspreiding en het gebruik van informatie te verbeteren ?

Definiti.ppt - JT/ Historische informatiekunde De historische informatiekunde ligt dus op het snijvlak van: u informatica, u informatiewetenschap, u en geschiedwetenschap.

Definiti.ppt - JT/ Cultuurwetenschappen in beweging n Personal computer bracht omwenteling n Auteurs nemen drukkerstaken over n Schrijven wordt interactief n Vormgeving wordt belangrijker n Tekst: geïntegreerd met andere media

Definiti.ppt - JT/ Cultuurwetenschappen in beweging n Teksten consulteren: meerdimensioneel (hyperlinks) en onafhankelijk van gedachtengang van de auteur. n Onmiddellijk contact met vakgenoten n Snelle terugkoppeling n Overaanbod i.p.v. informatiedeficit

Definiti.ppt - JT/

Definiti.ppt - JT/

Definiti.ppt - JT/

Definiti.ppt - JT/