Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?
De man sloeg de hond met de stok.
Ik heb die sieraden van haar afgepakt De jongen die Sarah leuk vindt, gaat op vakantie. Er is morgen geen concert in het park.
‘Ik heb het koud’ Als je wilt dat iemand het raam dicht doet. ‘Kan je me het zout aangeven?’ Als je wilt dat iemand je het zout ook aangeeft. ‘Nou, wat een lekker weertje’ (als het regent) Als je bedoelt dat het rotweer is. ‘Is er op jouw kamer een bom ontploft?’ Als je moeder bedoelt dat het een grote rotzooi is op jouw kamer.
Jan haalde de picknickspullen uit de auto. Het bier was warm geworden. Zeventien schepen kozen zee. Slechts vier keerden terug. De bus vertrok wat vroeger dan gewoonlijk. Jan kwam te laat op zijn werk.
Ze houden zich aan het Coöperatieprincipe van Grice Ze werken samen om een geslaagde communicatie tot stand te brengen. En ze gaan ervan uit dat de ander ook een geslaagde communicatie als doel heeft. Beide gesprekspartners houden zich (meestal) aan een aantal regels om het gesprek gaande te houden.
De maxime van kwantiteit: ◦ Wees zo informatief als nodig is: zeg niet te veel maar ook niet te weinig. De maxime van kwaliteit: ◦ Zeg geen dingen die niet waar zijn of waar je niet zeker van bent of ze waar zijn. De maxime van relatie: ◦ Zeg alleen wat relevant is voor het doel van de conversatie. De maxime van wijze: ◦ Wees duidelijk en vermijd ambiguïteit.
‘Is er hier een bom ontploft?’ Deze metafoor schendt: ◦ de maxime van relatie: lijkt irrelevant informatie te geven. ◦ de maxime van kwaliteit: geeft informatie die letterlijk niet waar is. ◦ de maxime van wijze: de uiting is niet meteen duidelijk ‘Wie kan dit nu lekker vinden?’ Suggestieve vragen schenden: ◦ de maxime van relatie: De vragen zijn niet relevant. De spreker hoeft niet per se een antwoord, maar wil alleen een bewering doen. ‘Nou, wat een prachtige jurk’. Ironie schendt: ◦ de maxime van kwaliteit: geeft informatie die niet waar is ◦ de maxime van wijze: deze indirecte variant is onduidelijker dan de directe variant.
We gaan er vanuit dat wanneer een gesprekspartner een maxime schendt, dit een reden heeft hij/zij deelt met ons immers het doel om de communicatie te laten slagen. Daarom zullen we op zoek gaan naar een andere betekenis die wel relevant, waar, en duidelijk is in die context.
Dat gaan jullie onderzoeken! We gaan telefoongesprekken analyseren. De afsluiting van het gesprek
Elk groepje krijgt twee stapeltjes met uitgeschreven telefoongesprekken. Het zijn steeds alleen de afsluitingen. Verdeel je groepje in tweeën. Ga met 3 of 2 personen de telefoongesprekken bekijken en kijk: ◦ Of jullie regels kunnen herkennen waar de proefpersonen zich aan houden. ◦ Of jullie andere opvallende, terugkomende dingen kunnen herkennen. Schrijf de gevonden regels en opvallende dingen op het A3-blad. Hier hebben jullie 10 minuten voor Daarna gaan jullie 3 minuten de gevonden analyses vergelijken met andere helft van de groep. Daarna gaan we evalueren en kijken wat alle groepen gevonden hebben.
Er wordt in de afsluiting vaak een afspraak gemaakt. ‘dan mail ik dat zo even’ ‘oke dan eh kom ik zo wel naar het voetbalveld’ ‘ik uh ik sms het je’ ‘ik kom naar het station gefietst’ Er wordt vaak verwezen naar iets in de toekomst. ‘Tot dalik!’ ‘Tot vanavond’ ‘Zie ik je dan’ ‘Tot later dan”…‘Tot vanavond!’ ‘Oke, zie ik je straks’
Proefpersonen reageren steeds op elkaar: Aangrenzende paren
Er is veel overlap. Gesprekspartners praten vaak door elkaar heen. Dit begint vaak op het einde van een zin/uiting. Er komen in de afsluiting vaak woordjes zoals ‘oke’, ‘goed’ en ‘prima’ voor. Dit zijn pre-closing-items
In telefoongesprekken houden we ons onbewust ook aan een aantal regels. De gesprekspartners houden ook hier rekening met elkaar. Er is een vast patroon te herkennen in de afsluiting van telefoongesprekken.
Toch blijft het soms moeilijk om elkaar te begrijpen. Of toch niet….