Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De samengestelde zin.
Advertisements

Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Het Dal der Tranen… Voor mijn engel Darby Bij Prema.
Belevingsgerichte Zorg
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Alzheimer Een haperend geheugen
Citaten uit “De Standaard” en “Tertio” naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Kardinaal Godfried Danneels: “Natuurlijk ben ik het die schrijf…” Beelden.
DE SAMENGESTELDE ZIN HOOFDSTUK 2.
Lesgeven en begeleiden
Snoezelen snuffelen doezelen.
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Als een vogel in de lucht
Street dans is een helle leuke sport om te doen je leert heel veel
Wat ik meemaak gisteren:. Ik loop naar mijn auto en zie een agent een bekeuring schrijven.
Leren = Concentreren I II III.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Geluid aan.
Wat overigens niet zo eenvoudig is, omdat 't in die zin toch wel echt 'n nationaal park is waarbij de commerciele voorzieningen tot een minimum beperkt.
Vrijheidsbeperking.
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Een haperend geheugen.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
Psalm 23 van een fanatieke TV-kijker Klik door naar volgende scherm.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Zo ga ik door.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Zelfhulpgids naar werk
Een onverwacht feest Les 2
Als sterren aan de hemel staan
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Communicatie en dementie
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Verkeerde verwijswoorden
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Bij mijn Presentatie Richard Postema Welk om. Hoe ik hier ben gekomen? 4 jaar op gezeten, had het er erg na me zin.
Welkom bij het eerste oudercafé Thema: BEELDDENKEN
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Handige apparaten Stap 1 Apparaten zie je overal.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Mijn Leven, mijn Ritme De dagelijkse praktijk Trainers: Marian Gosemeijer Anouk Wiegersma.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Grammatica Hoofdzin en bijzin.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Ouderen en de digitale complexiteit van de humanitaire samenleving
Thema 4: Zo bereik je meer
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Contact maken en contact houden
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Dementie Nabij zijn.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’ Deze dia’s kunnen bewerkt en/of gebruikt worden om het onderwerp ‘Pijn bij dementie’ toe te lichten; bij vragen p.bocken@mboutrecht.nl Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’

Bejegening ‘Afstemmen’; kijk hoe je contact kan maken; pas als je contact hebt, kan je met elkaar tot een activiteit komen Kom dichtbij staan Noem mijn naam Raak mij aan Gebruik rustige, eenvoudige zinnen Laat het onderwerp even rusten, als het niet meteen lukt Vraag niet naar gisteren want dat bestand is alweer gewist Ken mijn levensverhaal Corrigeer me niet want ik leef in mijn eigen werkelijkheid

Bejegening Houd rekening met gewoonten, voorkeuren en “afkeuren” van de zorgvrager. Gebruik GEEN dwang (dit roept weerstand op); houd een rustig tempo aan. (zie eerste minuut filmpje “agressie bij dementie” http://youtu.be/eIxecB_WiJI of http://youtu.be/5tu-1FAasP8 )

Bejegening: eerste fase Eerste stadium van dementie (Bedreigde ik fase): - in deze fase heeft het (soms) nog zin om iemand naar het ‘hier en nu’ terug te halen - deze benaderingswijze wordt ook wel ROB genoemd: realiteits oriëntatie benadering - hulpmiddelen bijboorbeeld agenda, klok, foto’s, tijd, plaats, persoon en activiteit benoemen

Bejegening: tweede en derde fase Tweede stadium van dementie (verdwaalde ik fase) -corrigeren van zorgvrager maakt hem/haar onzeker, verward(er) of zelfs boos -beter is het om in te gaan op de beleving van de zorgvrager (ook wel valideren genoemd) Ook in het volgende stadium (verborgen ik fase) is het goed om in te gaan op de beleving van de zorgvrager

Bejegening: zintuigen Op den duur wordt contact maken met de zorgvrager steeds moeilijker. In deze fase van dementie (verborgen ik fase en later verzonken ik fase) kan contact alleen nog gemaakt worden door de zintuigen te stimuleren.

Bejegening: 3 typen zorgvragers * ‘Zen-dementerenden’: hebben graag “rust aan het hoofd”. Ze hebben ontspannen spieren, dutten veel, gedijen in stille omgeving met rustige muziek. ‘Dolers’: worden onrustig van te weinig prikkels (maar ook van teveel). Gaan lopend op zoek naar aangename prikkels (geluid / bewegingen => muziek, trage films, bewegende beelden). ‘evenwichtzoekers’ : maken zelf prikkels (bijv. friemelen, roepen, kloppen). Op zoek naar aangename prikkels (zie hierboven). * lees artikel: ‘De wereld van de dementie’; TVV 2008