Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
over het Vaderhart van God.
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Interrogative sentences
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Informatiesystemen in de Bouw
In deze powerpoint vind je basis-grammatica: zaken die je na 3 onderbouwjaren eigenlijk niet onbekend voor mogen komen. Klik op een van onderstaande onderwerpen.
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren[Edu/007] thema: Waiter…. can-do : kan in alledaagse situaties onbekenden aanspreken © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Hilsong Publishing 1/6 CARRY ME (Marty Sampson) 1. You lead me here to Your courts U leidt.
Question tags.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT Subjectief melden, een sprookje?
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
Present perfect Voltooid tegenwoordige tijd. Bevestigende zinnen De present perfect bestaat uit have / has + voltooid deelwoord. I, you, we, they have.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
A Healthy sense of Trust
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
GRAMMAR: SOME/ANY + MYSELF/YOURSELF/HIMSELF….
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Evolutie in een superdiverse klas
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit

Weick Waarnemen of niet Wat zie je hier?

Weick Waarnemen of niet prior memory “Research has shown that young children cannot identify the intimate couple because they do not have prior memory associated with such scenario… dolphins What they will see are the nine dolphins.” Additional note: “This is a test to determine if you already have a corrupted mind. If it's hard for you to find the dolphins within 3 seconds, your mind is indeed corrupted.”

Weick Waarnemen of niet Enerzijds geen beeld Als we ergens nog geen beeld van hebben [een aantal verschijnselen nog geen betekenis hebben gegeven], onderkennen we dat beeld niet zomaar Anderzijds alternatief Als iets ons een herkenbaar beeld geeft [een vergelijkbare set aan verschijnselen heeft eerder betekenis gekregen], biedt die herkenning zich aan en onderkennen we niet zomaar een alternatief beeld Betekenis geven: selection Gegeven betekenis opslaan Opgeslagen betekenis ‘hergebruiken’: retention

Weick Waarnemen of niet gedrag Dit geldt overigens ook voor gedragsbeelden, die daarmee self-fulfilling soms self-fulfilling kunnen worden: vertrouwen Als je geleerd hebt dat je mensen met vertrouwen kunt benaderen ontstaat er eerder een relatie die tot wederzijds vertrouwen leidt wantrouwen Als je geleerd hebt dat je mensen maar beter kunt wantrouwen ontstaat er eerder een relatie die tot wederzijds wantrouwen leidt

Weick Weick: verbreden en versmallen van betekenissen verbreden versmallen Als consultant kun je behulpzaam zijn door soms te verbreden in betekenissen (toevoegen van variëteit) die betrokkenen aan een verschijnsel of set van verschijnselen geven, en/of door soms te versmallen (reduceren van variëteit) Film De picknicktafel bewoner  Welke betekenis heeft de picknicktafel als je luistert naar de bewoner en kijkt naar de omgeving waarin die staat? wethouder  Welke betekenis heeft de picknicktafel voor de wethouder?  [Van welke klasse aan betekenissen gaat de interviewer uit?]

Weick De Picknicktafel

Weick Weick: verbreden en versmallen van betekenissen In drie/viertallen: ‘Een kraak zetten’ Welke andere betekenissen zouden voor de wethouder wellicht ook acceptabel zijn? Welke andere betekenissen zouden voor de bewoner(s) wellicht ook acceptabel zijn? Zou een gesprek tussen wethouder en bewoner(s) – geleid door de consultant – kansrijker zijn als de betekenis van ‘de picknicktafel’ wordt verbreed met één of enkele van die betekenissen? Zou dat op een bepaald moment in het overleg ook vragen dat oorspronkelijke betekenissen van beide partijen – deels – losgelaten worden?

Weick Hoe aandacht verdwijnt als regels verschijnen Waar heeft de wethouder geen aandacht voor?

Weick Weick: Ambiguïteit van verschijnselen Bewoner biedt in interactie met wethouder een betekenis van de picknicktafel aan Wethouder biedt in interactie met de bewoner(s) een – andere – betekenis van de picknicktafel aan in de interactie De betekenis van de picknicktafel is in de interactie tussen de bewoner(s) en de wethouder ambigu (dubbelzinnig/meerzinnig) Wordt de betekenis van de ander bevestigd of ontkend? Wordt die bevestiging of ontkenning bevestigd of ontkend?  Uniformiteit, anticonformiteit, conformiteit, onafhankelijkheid