PROJECT ALGEMENE VAKKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
onderzoekscompetenties
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Werkwijze groep
Welkom!.
Communicatief gedrag + / -
Integrale opdrachten STW
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Samenwerken in burgerschap
Presentation Of Learning
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Veiligheid, gezondheid en EHBO. Uitgangspunt  Hoe gepast reageren in een noodsituatie? – Deel 1: nodige diensten (5e) – Deel 2: basisprincipes EHBO (6e)
Op de informatieavond van groep 6
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Voorlichtingsavond groep 3
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Welkom op deze informatieavond
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Op zoek naar een vakantiejob
Visie & Strategie.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
College 2 7 stappenplan.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
Workshop evalueren Dcp
Presenteren en communiceren
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
TopOndernemers op de Springplank
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Curriculum gespreksvaardigheid
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

PROJECT ALGEMENE VAKKEN Een kennismaking

PAV is 1 vak en vormt: Taalkundige vaardigheden Wiskundige vaardigheden Maatschappelijke vaardigheden

In het deel mavo hebben we ook aandacht voor: Geschiedenis Aardrijkskunde Actuele gebeurtenissen die leerlingen van deze leeftijdsgroep boeien of bij hen om enige verduidelijking vragen.

We vertrekken van een maatschappelijk thema of probleem: Dat de jongeren van die leeftijd aanspreekt Dat vormingskansen biedt om later volwaardig zelfstandig door het leven te kunnen gaan als een verantwoordelijk persoon

De taal-, rekenkundige en aardrijkskundige vaardigheden die nodig zijn om het thema te begrijpen of het probleem op te lossen worden aangeleerd of veelvuldig herhaald. We gaan ook regelmatig in op de geschiedkundige achtergrond.

De les (leren) is een actief gebeuren

Opzoeken in de bibliotheek

Op de juiste manier aardrijkskundige kaarten gebruiken

We gaan op interview

Groepswerk waar elke leerling zijn bijdrage moet in leveren

Opzoeken of verwerken met de computer

Individueel klaswerk:. Om notities op te nemen Individueel klaswerk: . Om notities op te nemen . Oefeningen te maken (rekenen, taal…) . Te leren leren . Een toets in de klas voor te bereiden . Individueel opdrachten uitvoeren

De leerlingen presenteren hun werk voor de klas

In PAV Benaderen we de wereld vanuit een christelijk perspectief Werken we met duidelijke doelstellingen (die we ook gebruiken voor leren leren, zelfevaluatie…) Vertrekken we vanuit een maatschappelijk probleem maar zullen we regelmatig reeksen oefeningen maken voor taal, wiskunde… Hebben we vooral aandacht voor vaardigheden zoals: gericht opzoekingswerk in boeken, op cd-roms, op internet… Een interview opstellen, afnemen en verwerken Brieven, uitnodigingen opstellen en daadwerkelijk versturen Verslagen maken Veel voorkomende rekentechnieken Wegenkaarten gebruiken Land- en wereldkaarten gebruiken Spreekvaardigheid voor een groep Kritisch bevragen Geargumenteerde meningen vormen en standpunten bepalen Notities en documentatie efficiënt leren ordenen Benaderen we de wereld vanuit een christelijk perspectief

Enkele voorbeelden

In het thema “gezond leven” formuleren we tips voor een gezonde voeding. Deze tips beginnen met een werkwoord in de gebiedende wijze. We herhalen daar dan deze werkwoordvorm. Bij “Kopen met het koppie” vergelijken we de prijs van 2 gelijkwaardige producten met een verschillend gewicht. We moeten dus de regel van drieën toepassen om het goedkoopste te kennen. Waar liggen de voornaamste handelscentra op de kaart van de stad? De historische groei van de handelssteden. In het thema “sport” onderzoeken we welke sportterreinen er op onze speelplaats kunnen. We moeten dus werken met omtrek, oppervlakte en tekenen het uit op schaal. Wat kost het om onze kamer te schilderen en behangen? We moeten met omtrek en oppervlakte werken. We berekenen het nodige aantal rollen behangpapier en potten verf. Wat zal het uiteindelijk kosten? Misschien hebben we dan ook wat meer zorg voor onze kamer, onze klas…

6. We volgen actueel de evolutie in Irak. Waar ligt het op de kaart 6 We volgen actueel de evolutie in Irak. Waar ligt het op de kaart? Welke zijn de buurlanden? Welk klimaat? Welke economie? Welke historische plaatsen? Wie zijn de echte slachtoffers van een oorlog? Wat is juridisch de betekenis van “meerderjarigheid op 18 jaar”: rechten en plichten. We interviewen een advocaat. We besteden dus extra-aandacht aan de eenduidige formulering van de vraag en de juiste weergave van het antwoord in een verslag. We maken hierover een artikel voor ons schooltijdschrift. 8 In een tv-debat zegt iemand: “Als ik drugs gebruik is dat mijn zaak; ik doe toch met mijn lichaam wat ik wil?” We leren met meerdere argumenten te reageren op dergelijke uitspraken, die leerlingen ook wel eens van hun vrienden horen. Welk moreel standpunt dienen we hiertegenover in te nemen? Wat is hier de visie van een katholieke school?