WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
WIVO 10 juni 2011 Evelien Mahieu – provinciebestuur Antwerpen
Verantwoordelijke Leni.
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
CBE: Centra voor Basiseducatie
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Psychische klachten en werk
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Laaggeletterdheid en werk
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
ARBO.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
© 2014 | pagina 1 van 8 5xbeter 28 oktober 2014 Utrecht Wiel Brand Bestuurder Metaal FNV Bondgenoten.
‘De interne aanpak’ Karlien Zomer
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Geeft opleidingen Doet aan arbeidsbegeleiding Doet aan competentieversterking Heeft een werkervaringsproject, nl. move
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Blijven ontwikkelen Zin?Ja! 21 april Opener – stellingen rond Leren & Ontwikkelen 1. wie is verantwoordelijk voor leren in VO - de leidinggevende.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Sectorconvenants als hefboom
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Aanpak van laaggeletterdheid
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Laaggeletterdheid in Nederland
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
5 valkuilen & Tips.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Doorstroom naar (echt) werk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015

Strategisch Plan Geletterdheid Verhogen: -Vlaamse regering -Domeinen: werk, welzijn, onderwijs, cultuur -Geletterdheid op de werkvloer = cruciaal -Structureel verankeren op de werkvloer en in beleid van sectoren

1 op 7 Vlamingen heeft problemen met omgaan met informatie, ICT-gebruik, lezen, schrijven of rekenen. Invloed op alle domeinen: school, familie, werk, …. Risicogroepen: laaggeschoolden, anderstaligen, oudere werknemers, jongeren, …

Komt laaggeletterdheid voor op de werkvloer? 1 op 3 van de laaggeschoolden is laaggeletterd 1 op 3 van de anderstaligen is laaggeletterd

Waar heeft geletterdheid een invloed op? Functioneren van de werknemer op de vloer en in opleidingen Collega’s en leidinggevenden Marktpositie van het bedrijf

Waar heeft geletterdheid een invloed op? De werknemer: begrijpen van formulieren en documenten, veilig werken, instructies begrijpen, opleidingen succesvol volgen, stress, welbevinden op de vloer, … Collega’s en leidinggevenden: samenwerken, administratie, communicatie, … Het bedrijf: negatieve invloed op innovatie en groei

Wat als geletterdheidsnoden niet herkend worden/niet aangepakt worden? ziekteverzuim laag rendement op de werkvloer onveilige werksituaties moeilijke introductie nieuwe systemen/machines, ICT, … vermijdingsgedrag fouten belasting collega’s verminderde inzetbaarheid weinig flexibiliteit …

Toolbox werd ontwikkeld om te werken aan geletterdheidsnoden op de werkvloer -Website: tools en goede praktijken -Methodiek: werken op maat -Samenwerking Centra voor basiseducatie en sectoren

Vaststellingen: geletterdheid is onbekend! veel problemen op de vloer worden (onterecht) niet aan geletterdheid gelinkt geletterdheid aanpakken rendeert!

Waar?

Hoe? Na gesprekken en bedrijfsbezoek/screening/…: Werken op twee sporen: – Vorming voor werknemers – Ondersteuning/train-the-trainer van verantwoordelijken Acties formuleren, zoals Toegankelijk maken van informatie Opmaken instructies Ondersteunen personeelsmanagement Ondersteuning bij vormingen …

Concreet? Opmaken instructiefiches bij nieuwe machines Ondersteuning bij introductie nieuw systeem Afstemmen onthaalbeleid Ondersteuning bij interne en externe vormingen Rekenvaardigheden Opmaken nieuwsbrieven, Brochures, ……

Informatie en sensibilisering Vorming werknemers Onmiddellijke effecten op de werkvloer

Wat kunnen sectoren doen? -geletterdheidsnoden herkennen: herkenningswijzer -tools gebruiken en bekend maken: -stimuleren werken aan geletterdheid: -voorbeeldfunctie -sectorconvenanten -samenwerking met CBE promoten -aanbod CBE opnemen in vormingsaanbod Voorbeeldfunctie

meer info: 0477/