Mark Pattenier Koert Kamp Maurice de Moor Groep 16
Inhoud presentatie Historie en huidige strategie Verdienmodel Hoe communiceert men met de klanten? Hoe kan er geadverteerd worden? Kansen voor het bedrijf Bevindingen online bronnen
De historie van het platform en de huidige strategie Foursquare is opgericht 2009 Inchecken en bijhouden van sociaal netwerk met vrienden Uitgesplitst in Foursquare en Swarm Foursquare gezien als city guide Swarm het gamification Foursquare richt zich na het maken van de nieuwe app op gebruikers die geïnteresseerd zijn in nieuwe steden ontdekken en daarbij ook unieke plaatsen te bezoeken.
Verdienmodel Zakelijk gebruik (Mcdonalds volgt haar klanten, bedenkt creatieve aanbiedingen) Banners (ook gerichtere banners bij check-ins) Samenwerkingen met onder andere LivingSocial (VS) Data verkopen aan bedrijven (bijv. Twitter en Pinterest gebruiken data van Foursquare)
Hoe communiceert men met de klanten? Bedrijven die actief zijn op Foursquare communiceren voornamelijk met de gebruikers Domino’s, Mcdonalds en Starbucks gebruiken online loyaliteitsprogramma’s om de klant te binden Foursquare herinnert de gebruiker om een “reactie” achter te laten Na lange afwezigheid op de app ontvang je verschillende reminders
Hoe kan er geadverteerd worden? Via Je zoekt het bedrijf/check-in locatie die je wilt promoten Via drie simpele stappen betaal je per creditcard je zelfgemaakte advertentie Kosten: minimaal 50 euro per maand (plaatje met max. 160 tekens) Advertentie verschijnt boven het balkje waar de gebruiker zich kan inchecken
Hoe kan er geadverteerd worden?
Kansen voor het bedrijf Meer (actieve) gebruikers in Nederland creëren Kortingsacties/voordelen voor gebruikers Competitie-element verbeteren Meer promotie (bijv. events) Nu nog weinig check-ins met beoordelingen De nationale bedrijven (grote merken) moeten de kar trekken klantenloyaliteitsprogramma’s bedenken Onderscheidend blijven t.o.v. concurrenten als Twitter
Bevindingen online bronnen 2014 Foursquare gaat tips geven bij het inchecken en gaat dan ook meer richting de city guide. Foursquare gaat gegevens van gebruikers delen aan bedrijven om zo inkomsten te genereren. Hierdoor vallen een groot aantal gebruikers weg. Verplichting account aan te maken met daarnaast het bericht van de verspreiding van gegevens leidt tot een stevige daling van gebruikers.
Bevindingen online bronnen 2015 Het splitsen van de app was een grote fout. “When they split the app, removing checkins and badges in the process, I uninstalled it.” “The 'gamification' was what made Foursquare fun - without it I'm just another user providing data for them to mine. No thanks!” Ondanks daling nog steeds veel gebruikers. Vooral in Noord- Amerika. “Community: More than 55 million people worldwide, who have checked in over 6 billion Check-ins, with millions more every day” “Businesses: More than 1.9 million businesses have claimed their locations to connect with their customers.”
Geraadpleegde bronnen be-on-everyones-phone
ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN
Facebook advertenties (In nederland) Facebook Ads Sponsored Stories Promoted Post Ads Mobile Only Ads Sponsored Search Results Facebook Exchange (FBX)
Facebook ads Te vergelijken met Google Adwords. Desktopversie Zowel per Cost per Click als Cost per Mile te koop. Kunnen verwijzen naar: Een website buiten Facebook; Een Facebook-pagina; Een applicatie binnen Facebook Een evenement op Facebook
Sponsored stories Staat in verband met interactie van ‘fans’ met een Facebook-pagina, zorgt voor meer aandacht van de betreffende actie. Zowel op desktop als mobiele versie. Kan betrekking hebben op: Een pagina en plaats (‘like’, check-in, prikbord en link naar externe website) Een paginabericht (‘like’, reactie, delen of poll) Een applicatie (vriend speelt een game) Een evenement (vriend gaat naar een evenement)
promoted post ads Geeft adverteerders de mogelijkheid een paginabericht als advertentie in te zetten die fans (organisch) nog niet hebben gezien. Zowel op desktop als mobiele versie. Eisen: Paginabericht mag max. 3 dagen oud zijn Alleen beschikbaar voor Facebook-pagina’s met 400 of meer fans Zowel gericht aan fans als vrienden van fans.
Mobile only ads Biedt adverteerders de mogelijkheid uitsluitend op mobiele apparaten te adverteren. Type advertentie kan zijn: Gesponsord verslag Mobile App Install Ad Page Post Ad Mobile App Install Ad geschikt voor Android en iOs smartphones. Deze advertentie stuurt mensen direct naar de downloadpagina voor applicatie.
Sponsored search results Mogelijk om binnen de zoekfunctie van Facebook beter zichtbaar te zijn. zowel op desktop als mobiele versie
Facebook exchange (FBX) Biedt adverteerders de mogelijkheid Facebook-advertenties in te zetten voor remarketing/retargeting. Bezoekers van bepaalde website worden gemarkeerd met een cookie. Wanneer ze terugkeren naar Facebook staat hier hun zoekgedrag in. Alleen op desktopversie. Dus de mogelijkheid om direct response acties uit te lokken.
Linkedin advertenties LinkedIn Ads LinkedIn Display advertising Sponsored Updates
Linkedin ads LinkedIn Ads worden gebruikt om leads te genereren naar een externe website of als recruitment. Alleen op de desktopversie Zijn voorzien van: Een foto/video Een stukje tekst Een titel
Linkedin display advertising Display Advertising is alleen mogelijk voor grotere bedrijven. Alleen op de desktopversie. Geeft de mogelijkheid tot: Het maken van een poll Interactieve afbeeldingen Sociale advertenties Alleen mogelijk met een budget vanaf €10.000,-
Sponsored updates Hiermee bestaat de mogelijkheid om berichten die op bedrijfspagina’s geplaatst zijn te promoten. Zowel op desktop als mobiele versie Dit zijn zakelijke berichten zoals: Vacatures Video’s Slideshare presentaties Productnieuws
Bedankt voor uw aandacht!