Cultuureducatie in #Onderwijs 2032

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De waarde van cultuureducatie
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Inleiding Regionale Stuurgroep
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Samenwerken in burgerschap
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Inleiding Landelijk platform
Van ICT-coördinator naar ICOACH
TC&M UNESCO unites us all.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
IPC Nederland.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Jaap van Lakerveld Directeur
Loopbaancompetenties
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Clusterdidactiek Gamma
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatie in #Onderwijs 2032 Dag van de Cultuureducatie Utrecht, 17 juni 2015, 14.15 – 15.30 uur

Nationale discussie curriculum Onderwijs 2032 (1) Kernvragen: - wat moeten kinderen leren op school om hen klaar te stomen voor de toekomst? - Hoe kunnen basisscholen en middelbare scholen leerlingen op de uitdagingen van de toekomst voorbereiden?   Voorbeeldtrajecten in Finland, Noorwegen en Schotland

Nationale discussie curriculum Onderwijs 2032 (2) Verschillende fasen: - Brainstormfase November 2014 tot februari 2015 Meer dan 16.000 reacties via #onderwijs2032. Uitkomsten: * Sociale aspecten * Toepasbare kennis vs universele vaardigheden * Leerling en leraar centraal * Specifieke vakken en vaardigheden (programmeren, ondernemen, techniek) * Zelfontplooiing en creativiteit (3.132 keer)

Nationale discussie curriculum Onderwijs 2032 (3) - Dialoogfase Februari tot het najaar van 2015 Platform Onderwijs2032 o.l.v. Paul Schnabel Inventariseren, afwegen en verbinden van wensen voor de maatschappelijke opdracht van de school, in het licht van huidige en toekomstige trends Beoogd resultaat is een breed gedragen visie op wat kinderen moeten kennen en kunnen als ze klaar zijn met school (vanaf 2032)

Nationale discussie curriculum Onderwijs 2032 (4) Drie hoofddoelen van onderwijs: 1. Kennisontwikkeling voor leren en werk 2. Maatschappelijke toerusting 3. Persoonlijke ontplooiing De kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zijn nauw met elkaar verweven

European Key Competences (1) Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC) - Vijf aanbevelingen - Acht kerncompetenties

European Key Competences (1) 1. initieel onderwijs moet alle jongeren de sleutelcompetenties laten ontwikkelen 2. passende voorzieningen voor jongeren die speciale ondersteuning nodig hebben 3. volwassenen moeten in staat zijn de sleutelcompetenties hun leven lang verder te ontwikkelen en actueel te houden 4. passende voorzieningen voor volwassenenonderwijs en -opleiding 5. volwasseneneducatie en -scholing moet nauw vervlochten zijn met het werkgelegenheidsbeleid, sociaal beleid, cultuurbeleid, innovatiebeleid en andere beleidsvormen die jongeren betreffen

European Key Competences (2) 1. Communicatie in de moedertaal; 2. Communicatie in vreemde talen; 3. Wiskundige competentie en basiscompetentie op het gebied van exacte wetenschappen en technologie; 4. Digitale competenties; 5. Leercompetenties; 6. Sociale en civiele competenties; 7. Ontwikkeling van initiatief en ondernemerschap; 8. Cultureel bewustzijn en culturele expressie

European Key Competences (3) Cultural Awareness and Expression   Cultural Awareness: bewustzijn van belang van cultuur en kunst genieten of geïnteresseerd in raken perceptie (beleving, receptie) Expression: tonen gevoelens en ideeën m.b.v. artistieke middelen productie en creatie

Strategische Verkenning LKCA: Cultuur in de Kanteling (1) Groeiend onderscheid ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur Canon sluit niet aan bij beleving jongeren en nieuwe groepen Verheffingsgedachte niet langer houdbaar Gescheiden werelden met eigen kunst en cultuur Cultuureducatie en –participatie in meerstromenland Toenemende maatschappelijke tegenstelling tussen hoger en lager opgeleiden 18 dilemma’s in 7 domeinen

Strategische Verkenning LKCA: Cultuur in de Kanteling (2) Domeinen: Plaats en inhoud cultuureducatie Kwaliteit cultuureducatie in primair onderwijs Cultuuronderwijs in VO en MBO Culturele omgeving van de school Cultuureducatie in de vrije tijd Georganiseerde actieve cultuurparticipatie Draagvlak en waardering

Expertmeeting Cultuur in de kanteling (8 april -1) Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Cultuureducatie geïntegreerd in curriculum, maar ook als apart vak door vakspecialist Leerkracht en vakspecialist moeten goed opgeleid zijn Cultuureducatie levert bijdrage aan vorming en 21e eeuwse vaardigheden maar ook culturele vaardigheden

Expertmeeting Cultuur in de kanteling (8 april -1) Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Scholen moeten keuzevrijheid nemen die er is Driehoek: onderwijsinstelling – lerarenopleiding – cultureel aanbod voor kwaliteitsverbetering Verschillen in VMBO ten opzichte van HAVO/VWO bij cultuurvakken

Expertmeeting Cultuur in de kanteling (8 april -2) Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Schoolbeleid met lange termijnvisie voor cultuureducatie Binnenschoolse basis om buitenschools te versterken Co-creatie en vertrouwen als kernwoorden Stap af van kwantitatieve benadering

Expertmeeting Cultuur in de kanteling (8 april -2) Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Culturele sector moet meerwaarde voor onderwijs duidelijk maken Cultuurinstellingen moeten zich bewust zijn van hun kernkwaliteiten met behoud van eigenheid Onderwijs heeft rol in het aanwakkeren van creatief vermogen

Ronde tafel bijeenkomst 28 mei Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Creativiteit als centraal verbindend geheel binnen het onderwijs Uitgangspunt van de creatieve vakken (kunst-disciplines en erfgoed): kennismaking met de kunstvakken in de school ontwikkeling van het creatief vermogen als vaardigheid in brede zin

Ronde tafel bijeenkomst 28 mei Betrokkenen vanuit onderwijs en cultuur Andere manier van onderwijs geven en een andere didactiek: ontdekkend en ontwerpend leren eigenaarschap dat daar bij hoort (docent-leerling) zelfsturend leren cultuureducatie inzetten om een excellente school te zijn

Ronde tafel bijeenkomst 10 juni Studenten kunstonderwijs, pabo en filosofie “wie ben je?”, “wat is jouw visie” als belangrijke vragen Meer regie bij de leerling Meer projectmatig en thematisch Geïntegreerde projecten met daarnaast afzonderlijke vakken Werk met “weektaken” Instelling van de docent voor de klas is belangrijk Docent moet toegang verschaffen tot informatie en niet zozeer zelf uitleggen

Ronde tafel bijeenkomst 10 juni Studenten kunstonderwijs, pabo en filosofie Cultuur is voor identiteitsvorming belangrijk Cultuureducatie als verbindende factor, ook transcultureel Cultuureducatie ook meer inzetten op andere terreinen als taal en rekenen Cultuureducatie voor algemene vorming en reflectie School als abonnementsvorm Gamification in het onderwijs

Discussie met de zaal

Plaats en inhoud cultuureducatie Stelling 1: In het Primair Onderwijs moet cultuureducatie zoveel mogelijk als een geïntegreerd curriculum aangeboden worden. Centrale thema’s daarbij zijn: Creatieve proces Verwondering Begrip van relatie tot maatschappij en omgeving De verschillende disciplines komen beperkt aan bod EENS = groen ONEENS = rood

Discussie met de zaal

Plaats en inhoud cultuureducatie Stelling 2: In het Primair Onderwijs kan cultuureducatie alleen een grotere rol krijgen als het meer geïntegreerd is met andere vakken. Dat betekent dat zij dan meer instrumenteel ingezet wordt dan nu het geval is EENS = groen ONEENS = rood

Discussie met de zaal

Plaats en inhoud cultuureducatie Stelling 3: Cultuureducatie kan alleen een grotere rol krijgen wanneer de leerling zelf meer regie krijgt over zijn onderwijsproces en het onderwijs meer thematisch en projectmatig ingericht wordt EENS = groen ONEENS = rood

Discussie met de zaal

Plaats en inhoud cultuureducatie Stelling 4: Om cultuureducatie een grotere rol te kunnen geven moeten docenten vooral om- en bijgeschoold worden om meer thematisch en projectmatig les te kunnen geven en niet zozeer in de kunstvakken EENS = groen ONEENS = rood

Cultuur in de Kanteling