Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014
wat gaan we behandelen? Cijfers Webwinkelsystemen Domeinnaam & hosting Webdesign Conversie Juridische aspecten Van bestelling tot verzending Retouren Webstatistieken
de cijfers – recente ontwikkeling e-commerce Groei online omzet 8,5% Gemiddeld bestedingsbedrag 109,- Gemiddeld 9 bestellingen per jaar 10% via smartphone of tablet Vooral vanuit huis > Thuiswinkel Markt Monitor 2013 samenvatting > Thuiswinkel m-Commerce monitor 2013 Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2013
webwinkel – softwaremogelijkheden Closed source* Open source (‘eigen website’) SaaS (‘huren’) € 0,- veel € *wordt niet behandeld
webwinkelsoftware- SaaS (:Software as a Service) Hoe werkt het u huurt site of shop bedrag per maand en/of omzet minimale duur daarna opzegbaar van € 0,- tot € 250,- p/m Aanbieders Voordelen laagdrempelig, zelf doen kan goedkoop zijn flexibele oplossing inclusief hosting, koppelingen & onderhoud Nadelen geen eigendom beperkt in functies en design afhankelijk van derde op termijn mogelijk duurder
webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 1
webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 2
webwinkelsoftware – open source (eigen website) Hoe werkt het zelf doen of kopen eenmalige investering template of maatwerk van € 0,- tot € 50.000,- Pakketten Voordelen voordelig en eigendom professionele systemen makkelijk uit te breiden niet vast aan een bureau Nadelen soms zware software afhankelijk van community moet onderhouden worden
webwinkelsoftware – Magento voorbeeld
uw domeinnaam – www… 1. Goede domeinnaam Keyword in url en kies een makkelijke en duidelijke naam. Tip: test dit bij vrienden en familie. Internationale aspiraties? Pas op…. Powergenitalia.com - (Powergen italia) Itscrap.com - (IT scrap) Swissbit.ch – (Swissbit) 2. Juiste extensie (: .nl, .com etc) Kies o.b.v. uw doelland en zoekmachine. Is dat Nederland? Dan .nl > scoort beter dan .com. Tip: registreer .com, .eu en omliggende landen voor en klein bedrag extra.
hosting Waar op letten? is de server geschikt voor de software? hoeveel opslagruimte is er nodig? hoeveel bezoekers verwacht u? is er voldoende support? is de configuratieomgeving overzichtelijk? Voordat u kiest… neem contact op en vergelijk online Tip: vergelijken? http://www.hostingvergelijken.eu en http://www.webhosters.nl Goede hosting > snelle site > betere vindbaarheid Tip: snelheid testen? http://tools.pingdom.com/fpt/
webdesign – hoe kijkt uw klant? F-shape – van links naar recht en boven naar beneden belangrijkste info in de eerste twee “alinea’s” grijp aandacht door pakkende koppen en beeld (mensen) gebruik niet te veel tekst - dit wordt niet gelezen Bron: http://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/
webdesign – navigatie wees kort en duidelijk – vermijd jargon bied meerdere paden – iedereen navigeert op z’n eigen wijze gebruik ook de header, footer en body van de website zorg voor een kruimelpad* maak alles klikbaar – het is immers navigatie *kruimelpad
webdesign – header eerste wat een bezoeker ziet & iedere klik weer in beeld logo – sterke punten – inloggen / account – social media buttons handige vaste elementen zoals winkelwagen
webdesign – footer (deurmat) alle navigatie – bezoeker eindigt hier en klikt anders weg partners – algemene voorwaarden – contact - nieuwsbrief
webdesign – responsive webdesign Optimaliseer ook voor mobiele browers +10% van online consumenten- bestedingen inmiddels via mobiele apparaten Men shopt liever via browser dan via app Bron: M-commerce Monitor 2013 Thuiswinkel
webdesign – bijhouden graag Ga met uw tijd mee 2007 2013 webdesign verandert – uw website als het goed is ook
extra voor webshops NL: BE: DE: zorg voor een keurmerk recensies door klanten eigen webshop reviews -
webshop – checklist conversietools …voor optimalisatie van uw productpagina’s: Cross sales (bijverkopen) Up sales (kassakoopjes) Alternatieve producten Goede content Verlanglijstje Meerdere ‘koop-buttons’ Recensies door andere klanten Integratie social media buttons en likes > Robert B. Cialdini – 6 rules of persuasion
juridische aspecten - algemeen Wet Bescherming Persoonsgegevens persoonsgebonden informatie goede reden of toestemming enkel strikt noodzakelijke + SSL Cookiewet privacy schending?> opt-in vereist (Telecommunicatiewet) statistieken? > ws niet vereist meer > Wijziging per 7 oktober gaat om ‘Nederlandse bezoeker Code e-mail consument > opt-in vereist (Telecommunicatiewet) klant > mag onder voorwaarden benaderd worden verplicht: afzender, uitschrijflink, niet ’noreply@’ Algemene Voorwaarden niet onredelijk > zwart/grijze lijst (Burgerlijk Wetboek) consument moet er kennis van kunnen nemen Auteurswet niet zelf genomen + niet ‘mechanisch’? > (Gebruik van foto’s) toestemming van fotograaf vereist (niet) commercieel gebruik > geen verschil
juridische aspecten – e-commerce Wet Koop op Afstand niet persoonlijke verkoop aan consument recht op informatie vooraf 14 dagen bedenktijd na aankoop Burgerlijk Wetboek basis voor ‘koopovereenkomst’ (titel 1 boek 7) Wet Elektronische Handel informatieplicht vooraf (3:15d BW) (Burgerlijk Wetboek) inzicht/uitleg bestelproces, fouten herstellen en bevestigingsmail na bestellen (6:227b BW)
webshop – bestellingen Doel van iedere webwinkel > traffic omzetten naar conversies 0 – 1% : slecht 1 – 4% : gemiddeld 4% > : goed tot zeer goed Belangrijk: meet uw conversie! Inzicht conversie + marge + verkeersbronnen > juiste inzet marketingbudget
webshop – Content Management System Inloggen via bv. uwdomein/admin
webshop – betaalmethodes Nederland Bron: Currence 10.212
Payment Service Provider webshop – betaalmethodes in shop Er zijn 2 manieren om dit aan te bieden in uw webshop: Payment Service Provider één partner voor alle methodes backend met overzicht refunds, pay-per-mail, rapportages betalingen per week of maand kosten per transactie soms maandfee some aansluitfee Losse methodes iedere methode zelf koppelen betalingen beheren in meer systemen omslachtig maar (soms) voordeliger kosten per transactie (vaak lager) meestal geen bijkomende kosten Tip: vergelijk via http://overonlinebetalen.nl
webshop – verzenden van bestellingen Er zijn verscheidene vervoersbedrijven waar u zaken mee kan doen. Hoe gaat u het doen? Een paar overwegingen: Wel of geen verzendkosten voor uw klant? Verzendkosten zijn een grote irritatie voor de online consument Tot welke tijd biedt u levering de volgende dag? Wehkamp 22 uur – Coolblue 24:00 uur – Bol.com 23:00 uur Gaat u de pakketten wegbrengen of laat u ze ophalen?
Webshop – vervoerders kiezen Iedere vervoerder verschilt: welke systeem, verzenden buitenland, wel of niet in het weekend afleveren en meer. Bedenk wat belangrijk voor uw klant is. Tip: onderhandel altijd over de prijs!
hoe duidelijker de aankoop vooraf > hoe minder retouren webshop – retourrecht Bedenktermijn 14 dagen na ontvangst Klant recht op aankoopbedrag incl. verzendkosten terug: dus geen tegoedbon Binnen 30 dagen na melding retour geld terugstorten Zowel in webwinkel als op factuur bedenktijd vermelden en uitleggen Bedenktijd is 3 maanden indien u zich niet aan deze regels houdt Bij welke producten geldt geen bedenktijd? Reizen die u op internet boekt Tijdsgebonden producten: tijdschriften Producten die u speciaal laat maken: een maatpak Producten die snel kunnen bederven: eten of bloemen Een dienst die u meteen wilt laten beginnen: telefoonabonnement Verzegelde producten die zijn opengemaakt: cd's en dvd's hoe duidelijker de aankoop vooraf > hoe minder retouren
webstatistieken – meten is weten
webstatistieken – niet meten is zweten Waarom? Om te beoordelen welk verkeersbron het meeste voor uw bedrijf oplevert. Door een doel in te stellen… (ingevuld contactformulier, bedankpagina na aankoop webshop) …kunt u nagaan welk middel (Google, Adwords, verwijzende websites, etc.) het beste converteert… …zodat u uw tijd en marketingbudget en tijd zo optimaal mogelijk kunt besteden.
webstatistieken – meten is weten Hoe? Maak een gratis Google Analytics™ account aan Stel doelen in zoals ingevuld contactformulier Hou het bij & onderneem actie o.b.v. de resultaten
Vragen of presentatie ontvangen? pieter@sitegurus.nl @sitegurusnl