Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
GfG ® Ook uw gemoedsrust verdient vakantie! Voyages réservés, voyages assurés !
WEB toepassingen. Wat is een WEB toepassing of applicatie t.t.z... een WEB applicatie is een applicatieprogramma welke je via internet kunt gebruiken,
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Marktonderzoek Danneels
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Slimme tips voor uw nieuwe retourenbeleid
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Website maken met WordPress
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Tips voor de blogger in spé.
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
Webintense Biedt; Een Totaal Oplossing Zonder investering Zonder koopverplichting.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Eenvoudige website Weebly
Online marketing Expert (in een week)
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
A1 – Diensten A1 – Webdesign Het pakket van € 399,- bevat: Al het overleg dat u nodig heeft om tot een goed ontwerp te komen. Ontwerp Website ontwerp.
321 media.  Inhoudsopgave Wat heeft 321 media te bieden? 1. Abonnementen en pakketten E-commerce 1.1.2Abonnementen zoekmachinoptimalisatie.
Inrichten van de webwinkel. Meest voorkomende fouten in-e-commerce-design-and-how-to-avoid-them/
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
Wordpress websites Zelf uw site bijhouden Partindag Maarten Pors.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Agenda-slide. Starten met het Figlo Platform Figlo Manager instellingen.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Maak je website beter vindbaar!
Google Analytics Statistieken over je website
SEO Hoger in Google.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
IDDINK BOEKENSERVICE.
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Juridische aspecten van een webshop
Direct Juridische aspecten
over verbouw en nieuwbouw
Online Marketing voor het MBO
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Uw bedrijfsbrochure Dit is een uitstekende plek voor een missieverklaring U kunt deze nieuwe professionele brochure gebruiken zoals hij nu is of u kunt.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Starten met een webwinkel Kamer van Koophandel Startersdag 2014

wat gaan we behandelen? Cijfers Webwinkelsystemen Domeinnaam & hosting Webdesign Conversie Juridische aspecten Van bestelling tot verzending Retouren Webstatistieken

de cijfers – recente ontwikkeling e-commerce Groei online omzet 8,5% Gemiddeld bestedingsbedrag 109,- Gemiddeld 9 bestellingen per jaar 10% via smartphone of tablet Vooral vanuit huis > Thuiswinkel Markt Monitor 2013 samenvatting > Thuiswinkel m-Commerce monitor 2013 Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2013

webwinkel – softwaremogelijkheden Closed source* Open source (‘eigen website’) SaaS (‘huren’) € 0,- veel € *wordt niet behandeld

webwinkelsoftware- SaaS (:Software as a Service) Hoe werkt het u huurt site of shop bedrag per maand en/of omzet minimale duur daarna opzegbaar van € 0,- tot € 250,- p/m Aanbieders Voordelen laagdrempelig, zelf doen kan goedkoop zijn flexibele oplossing inclusief hosting, koppelingen & onderhoud Nadelen geen eigendom beperkt in functies en design afhankelijk van derde op termijn mogelijk duurder

webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 1

webwinkelsoftware- SaaS voorbeeld 2

webwinkelsoftware – open source (eigen website) Hoe werkt het zelf doen of kopen eenmalige investering template of maatwerk van € 0,- tot € 50.000,- Pakketten Voordelen voordelig en eigendom professionele systemen makkelijk uit te breiden niet vast aan een bureau Nadelen soms zware software afhankelijk van community moet onderhouden worden

webwinkelsoftware – Magento voorbeeld

uw domeinnaam – www… 1. Goede domeinnaam Keyword in url en kies een makkelijke en duidelijke naam. Tip: test dit bij vrienden en familie. Internationale aspiraties? Pas op…. Powergenitalia.com -  (Powergen italia) Itscrap.com - (IT scrap) Swissbit.ch – (Swissbit) 2. Juiste extensie (: .nl, .com etc) Kies o.b.v. uw doelland en zoekmachine. Is dat Nederland? Dan .nl > scoort beter dan .com. Tip: registreer .com, .eu en omliggende landen voor en klein bedrag extra.

hosting Waar op letten? is de server geschikt voor de software? hoeveel opslagruimte is er nodig? hoeveel bezoekers verwacht u? is er voldoende support? is de configuratieomgeving overzichtelijk? Voordat u kiest… neem contact op en vergelijk online Tip: vergelijken? http://www.hostingvergelijken.eu en http://www.webhosters.nl Goede hosting > snelle site > betere vindbaarheid Tip: snelheid testen? http://tools.pingdom.com/fpt/

webdesign – hoe kijkt uw klant? F-shape – van links naar recht en boven naar beneden belangrijkste info in de eerste twee “alinea’s” grijp aandacht door pakkende koppen en beeld (mensen) gebruik niet te veel tekst - dit wordt niet gelezen Bron: http://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/

webdesign – navigatie wees kort en duidelijk – vermijd jargon bied meerdere paden – iedereen navigeert op z’n eigen wijze gebruik ook de header, footer en body van de website zorg voor een kruimelpad* maak alles klikbaar – het is immers navigatie *kruimelpad

webdesign – header eerste wat een bezoeker ziet & iedere klik weer in beeld logo – sterke punten – inloggen / account – social media buttons handige vaste elementen zoals winkelwagen

webdesign – footer (deurmat) alle navigatie – bezoeker eindigt hier en klikt anders weg partners – algemene voorwaarden – contact - nieuwsbrief

webdesign – responsive webdesign Optimaliseer ook voor mobiele browers +10% van online consumenten- bestedingen inmiddels via mobiele apparaten Men shopt liever via browser dan via app Bron: M-commerce Monitor 2013 Thuiswinkel

webdesign – bijhouden graag Ga met uw tijd mee 2007 2013 webdesign verandert – uw website als het goed is ook

extra voor webshops NL: BE: DE: zorg voor een keurmerk recensies door klanten eigen webshop reviews -

webshop – checklist conversietools …voor optimalisatie van uw productpagina’s: Cross sales (bijverkopen) Up sales (kassakoopjes) Alternatieve producten Goede content Verlanglijstje Meerdere ‘koop-buttons’ Recensies door andere klanten Integratie social media buttons en likes > Robert B. Cialdini – 6 rules of persuasion

juridische aspecten - algemeen Wet Bescherming Persoonsgegevens persoonsgebonden informatie goede reden of toestemming enkel strikt noodzakelijke + SSL Cookiewet privacy schending?> opt-in vereist (Telecommunicatiewet) statistieken? > ws niet vereist meer > Wijziging per 7 oktober gaat om ‘Nederlandse bezoeker Code e-mail consument > opt-in vereist (Telecommunicatiewet) klant > mag onder voorwaarden benaderd worden verplicht: afzender, uitschrijflink, niet ’noreply@’ Algemene Voorwaarden niet onredelijk > zwart/grijze lijst (Burgerlijk Wetboek) consument moet er kennis van kunnen nemen Auteurswet niet zelf genomen + niet ‘mechanisch’? > (Gebruik van foto’s) toestemming van fotograaf vereist (niet) commercieel gebruik > geen verschil

juridische aspecten – e-commerce Wet Koop op Afstand niet persoonlijke verkoop aan consument recht op informatie vooraf 14 dagen bedenktijd na aankoop Burgerlijk Wetboek basis voor ‘koopovereenkomst’ (titel 1 boek 7) Wet Elektronische Handel informatieplicht vooraf (3:15d BW) (Burgerlijk Wetboek) inzicht/uitleg bestelproces, fouten herstellen en bevestigingsmail na bestellen (6:227b BW)

webshop – bestellingen Doel van iedere webwinkel > traffic omzetten naar conversies 0 – 1% : slecht 1 – 4% : gemiddeld 4% > : goed tot zeer goed Belangrijk: meet uw conversie! Inzicht conversie + marge + verkeersbronnen > juiste inzet marketingbudget

webshop – Content Management System Inloggen via bv. uwdomein/admin

webshop – betaalmethodes Nederland Bron: Currence 10.212

Payment Service Provider webshop – betaalmethodes in shop Er zijn 2 manieren om dit aan te bieden in uw webshop: Payment Service Provider één partner voor alle methodes backend met overzicht refunds, pay-per-mail, rapportages betalingen per week of maand kosten per transactie soms maandfee some aansluitfee Losse methodes iedere methode zelf koppelen betalingen beheren in meer systemen omslachtig maar (soms) voordeliger kosten per transactie (vaak lager) meestal geen bijkomende kosten Tip: vergelijk via http://overonlinebetalen.nl

webshop – verzenden van bestellingen Er zijn verscheidene vervoersbedrijven waar u zaken mee kan doen. Hoe gaat u het doen? Een paar overwegingen: Wel of geen verzendkosten voor uw klant? Verzendkosten zijn een grote irritatie voor de online consument Tot welke tijd biedt u levering de volgende dag? Wehkamp 22 uur – Coolblue 24:00 uur – Bol.com 23:00 uur Gaat u de pakketten wegbrengen of laat u ze ophalen?

Webshop – vervoerders kiezen Iedere vervoerder verschilt: welke systeem, verzenden buitenland, wel of niet in het weekend afleveren en meer. Bedenk wat belangrijk voor uw klant is. Tip: onderhandel altijd over de prijs!

hoe duidelijker de aankoop vooraf > hoe minder retouren webshop – retourrecht Bedenktermijn 14 dagen na ontvangst Klant recht op aankoopbedrag incl. verzendkosten terug: dus geen tegoedbon Binnen 30 dagen na melding retour geld terugstorten Zowel in webwinkel als op factuur bedenktijd vermelden en uitleggen Bedenktijd is 3 maanden indien u zich niet aan deze regels houdt Bij welke producten geldt geen bedenktijd? Reizen die u op internet boekt Tijdsgebonden producten: tijdschriften Producten die u speciaal laat maken: een maatpak Producten die snel kunnen bederven: eten of bloemen Een dienst die u meteen wilt laten beginnen: telefoonabonnement Verzegelde producten die zijn opengemaakt: cd's en dvd's hoe duidelijker de aankoop vooraf > hoe minder retouren

webstatistieken – meten is weten

webstatistieken – niet meten is zweten Waarom? Om te beoordelen welk verkeersbron het meeste voor uw bedrijf oplevert. Door een doel in te stellen… (ingevuld contactformulier, bedankpagina na aankoop webshop) …kunt u nagaan welk middel (Google, Adwords, verwijzende websites, etc.) het beste converteert… …zodat u uw tijd en marketingbudget en tijd zo optimaal mogelijk kunt besteden.

webstatistieken – meten is weten Hoe? Maak een gratis Google Analytics™ account aan Stel doelen in zoals ingevuld contactformulier Hou het bij & onderneem actie o.b.v. de resultaten

Vragen of presentatie ontvangen? pieter@sitegurus.nl @sitegurusnl