Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Advertisements

Universiteitscollege TU/e 2011
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Linkbuilding In de praktijk…. Waarom linkbuilding? Geldt als een stem; Noodzakelijk voor zoekmachine optimalisatie (Pagerank)! Belangrijk om te onthouden:
René Dekker Directeur Collectie
H.
Een verpleegkundige interventie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
recipients’ impressions of senders’ likability
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Onthaal en service.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Armoede.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
OGW op de Firtel.
WAT IS HET BBP (1/3)? Les 1 1. WAT IS HET BBP? bbp als maatstaf van econ. groei bbp-groei op lange termijn bbp-groei op korte termijn (conjunctuur) 2.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
gespreksvaardigheden
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Tijdmanagement in de huisartsenpraktijk. Hoe blijf ik in balans?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Studieloopbaanbegeleiding
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Deel 4: Spreken en gesprekken
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Redeneren over de verzorgingsstaat
Kennismaking met programmeren
Een vergadering organiseren
H2 Een leven lang leren.
Instructie geven en uitvoeren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
Groepsdynamica Storming
Kennismaking met programmeren
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Vergadering Personeelsdienst
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Begeleiden Les 5.
G-Schema SESSIE 5.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Coördineren of commanderen?
Transcript van de presentatie:

Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans

0. Inleiding Voorstelling Onderzoek Socius –LES: “Peilen naar de impact van sociaal-culturele praktijken” Vandaag Impact – Wat? – 3 manieren van kijken Impact bepalen? -Waarom? -Hoe komen tot een relevante manier van impact bepalen? Vragen

1. Impact Korte oefening: Wat is impact voor jou?

Definitie: impact Werkdefinitie: “de positieve én negatieve, bedoelde en onbedoelde effecten, directe en indirecte effecten, die zich op lange termijn en ten gevolge van een praktijk voordoen.”

Verschillende manieren om naar impact te kijken a. Impact = lange termijn effect van 1 specifieke praktijk b. Impact = lange termijn effect waar een praktijk toe bijdraagt c. Impact= betekenis/waarde

Impact is lange termijn effect van 1 specifieke praktijk

Impact als lange termijn effect waartoe een praktijk kan bijdragen

Impact als betekenis en waarde Impact = betekenis/waarde van praktijk

‘Switchen’ tussen manieren van kijken Voortdurend wisselen tussen 3 interpretaties hangt af van situatie en praktijk !! nodig om te expliciteren op welke manier naar impact wordt gekeken, bij begin van impactevaluatie

2. Impact bepalen Gebeurt vaak zeer intuïtief, weinig systematisch – Praktijk – impact bepalen – methode Leidt tot veel vertraging, veel gestandaardiseerd werk, verspilling van middelen en geld Nodig! – Zeer helder krijgen wat je met ‘impact’ bedoelt Realistisch Relevant Kijk op impact expliciet maken Kijk op impact delen – cultuur van evaluatief denken en handelen – Systematisch te werk gaan Afstemmen methode om impact te meten op a. doel van de impactevaluatie – b. kenmerken organisatie-c. kenmerken praktijk

Impact bepalen: een systematische aanpak

RCT, SROI, MSC, evolving storylines, Sensemaker, outcome mapping, outcome harvesting,….

3. Vragen?