Experiment 4: Regionale Museummenu’s. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Marco Oving Projectleider
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Participatie en een Klantenraad
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
De evaluatie van een project
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Cultuurprofieldoelen;
Communicatie met ouders
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Ruimte voor verpleeghuizen
INFORMATIE DOCENTENHANDLEIDING Centraal Museum VOORBEREIDENDE LES BAK basis voor actuele kunst.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Management in de zorg Groep 3 Jacquelien van der plas
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Experiment 6A: Een nationale inventarisatie van bestaande goede praktijken.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Experiment 5: Museumbezoek door evenementen. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
De Betekeniseconomie in de klas
Een vergadering organiseren
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Vergadering Personeelsdienst
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Experiment 4: Regionale Museummenu’s

Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen organisatie. Er zijn totaal 7 experimenten of onderzoeken die elk afzondelijk worden behandeld. Dit is experiment 4 en bevat: – Een samenvatting van vraagstelling, vormgeving, resultaten en conclusies* – Aanbevelingen waarmee een individueel museum vandaag nog mee aan de slag kan Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt of meer informatie wilt over de experimenten. Hiervoor kunt u contact opnemen met Antoinette Beijen van de Nederlandse Museumvereniging / 020 – * Het volledige onderzoek is gepubliceerd in het rapport ‘Stimulering museumbezoek door kinderen – resultaten en verantwoording van de experimenten’ van Aarts De Jong Wilms Goudriaan Public Economics bv (APE) en Paul Postma Marketing Consultancy bv (PPMC) van november Hierna te noemen APE/PPMC rapport en te downloaden via

Inhoud Inleiding en vraagstelling Vormgeving Resultaten Conclusies Aanbevelingen voor musea

Inleiding en vraagstelling Experiment 4 focust op intermediairs die museaal aanbod en de vraag van bassischolen bij elkaar brengen. Het uiteindelijke doel van dit experiment is om in de toekomst het bezoek van zoveel mogelijk schoolklassen aan musea zeker te stellen, zo onafhankelijk mogelijk van subsidies. Vragen: Welke museummenu’s bestaan er en volgens welk business model opereren deze? Welke succesfactoren kunnen we identificeren? Wat zijn de kosten van de diverse museummenu’s en wat is het bereik? Hoe worden de museummenu’s gewaardeerd door de gebruikers? Kan een landelijk coördinatiepunt het bezoek aan schoolklassen aan musea bevorderen en is een dergelijk landelijk coördinatiepunt haalbaar?

Vormgeving Op basis van deskresearch en advies van experts binnen en buiten de Nederlandse Museumvereniging zijn devolgende tien museummenu’s geselecteerd: – Museumschatjes Friesland; Culturele Mobiliteit Drenthe; Edu-Art / Cultuureducatie Gelderland; Museum voor de Klas Utrecht; Kunstkijkuren Amsterdam; Erfgoedspoor Zuid-Holland; Museum en School Leiden; Cultuurmenu Den Haag; Museumschatjes Brabant; Cultuurkaartje OV Limburg – De tien museummenu’s bereiken meer dan kinderen per jaar die meer dan 150 musea bezoeken; geografisch bestrijken de menu’s meer dan de helft van Nederland Onderzoeksmethode: – Deskresearch en fieldresearch d.m.v. semi gestructureerde interviews – De resultaten zijn gepresenteerd en gevalideerd in een workshop met de projecteigenaren van de museummenu’s

Resultaten (1): Inhoud en organisatie verschillen sterk per museummenu Educatiemateriaal (verantwoordelijk) Georganiseerd vervoer (incl. centrale planning) Contract Museumschatjes Friesland√ √ (alleen educ. mat.) Culturele Mobiliteit Drentheadvies√√ (1 jaar) Edu-Art / Cultuureducatie Gelderland√ √ (4 jaar) Museum voor de Klas Utrecht√√√ (1 jaar) Kunstkijkuren Amsterdam√ (docent)√√ Erfgoedspoor Zuid-Holland√ √ ( 4jaar) Museum en School Leidenadvies en coördinatie Cultuurmenu Den Haagadvies en coördinatie√√ (1 jaar) Museumschatjes Brabant√ Cultuurkaartje OV Limburg Faciliterend√ (alleen vervoer)

Resultaten (2): We onderscheiden twee business modellen 1. Het vraaggestuurde model, waarbij de intermediairs veelal faciliterend te werk gaan en scholen zelf het initiatief hebben als het gaat om uitvoering van het museumbezoek. 2. Het aanbodgestuurde model, waarbij intermediairs vrijwel gedurende het hele traject ‘in the lead’ zijn als het gaat om organisatie en administratie van het schoolbezoek. Georganiseerde planning en vervoer is een belangrijk kenmerk van dit model. Aanbodgestuurd modelVraaggestuurd model

Resultaten (3): Bereik en kosten per kind

Resultaten (4): Wat vinden scholen van de projecten*? Scholen geven overall rapportcijfers van ca. 8 en vinden het project belangrijk voor leerlingen – Er is geen verschil tussen aanbodgestuurde en vraaggestuurde projecten * Onderzoeksmethoden verschillen per project, veelal betreft het intern uitgevoerde evaluaties Vooral omdat leerlingen anders niet in een museum zouden komen 99% beveelt het project aan bij collega’s Enthousiast over het aanbod van musea, het busvervoer en de logistieke planning. Voor kinderen veelal eerste, positieve, ervaring met cultureel erfgoed 75% denkt dat het bezoek de leerlingen stimuleert om met ouders nog eens terug te komen in het museum. Prettig om dichtbij school een museum te kunnen bezoeken

Resultaten (5): Een landelijk coördinatiepunt is om drie redenen niet haalbaar 1. Museummenu’s zijn lokaal afgestemd met kennis van zaken in die regio. Dat gaat verloren bij een landelijke organisatie. 2. De huidige museummenu’s worden hoog gewaardeerd en hebben een behoorlijk bereik. Daarmee is het afbreukrisico groot. 3. Wie betaalt, bepaalt: De subsidieverstrekker geeft aan waar de geografische grenzen van het bereik liggen. Een landelijke coördinatiepunt heeft daarmee een landelijke subsidieverstrekker nodig.

Resultaten (6): Succesfactoren bij een museummenu met minimale middelen: Gaat uit van een collectie onafhankelijk thema (zodat alle musea mee kunnen doen) en kiest voor een actieve leerwijze. Zorgt dat de max. reistijd voor scholen ½ uur is, het totale programma moet in 1 dagdeel passen. Zorgt voor aanbod voor groep 1 t/m 8. Is ‘multi-geografisch’ (landelijk) exploiteerbaar. Betrekt op (klein) gemeentelijk niveau lokale erfgoedinstellingen. Zorgt voor een resultaatgerichte inzet bij de inzet van marketing- communicatie kanalen. Heeft opbrengsten uit verschilIende bronnen, inclusief een bijdrage van scholen. Gaat bij minimale middelen uit van een vraaggestuurd model: Organiseert geen vervoer noch centrale planning.

Aanbevelingen voor musea In experiment 4 staat de werkwijze van intermediairs centraal die bemiddelen tussen schoolvraag en museaal aanbod. Musea kunnen hier devolgende lessen uit trekken: Kijk welke intermediair in de regio actief is en sluit je hierbij aan. Intermediairs zorgen in het algemeen structureel voor substantieel kinderbezoek aan musea. Zorg als museum voor een inhoudelijk kort maar krachtig programma waar kinderen actief kunnen leren. Zorg dat u aansluit bij het lesprogramma. Vraag een bijdrage van de scholen voor het museumbezoek. Beveel aan deel te nemen aan de Museumklas van het Jaar (zie experiment 5).