UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst 30-04-2015 Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Publiekprivaat onderzoek
Geïntegreerd RIS voor EUR en ErasmusMC
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Toekomst van de e-Infrastructuur
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek i-science IsFast Prof. dr. Henk Sips Program committee chairman.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
THEMA BIJEENKOMST UKB – 17/9/2015 RESEARCH DATAMANAGEMENT.
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Rol van de UB Pitch 1: Maastricht
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
The Netherlands in Open Connection
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Processing Structured Hypermedia
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
The National Training Institute for the Judiciary
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Just Science Done Right!
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
RDM bij Saxion De onderzoeker Verantwoording Hergebruik Integriteit
Wat betekent “OPEN” voor jou?
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Welcoming Remarks Dick Both, Netherlands
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

3 Open Your Mind Rector Magnificus Prof.ir. Karel Luyben “TU Delft is dedicated in making a significant contribution to finding responsible solutions to societal problems, at both a national and international level. Our mission is to deliver Science to Society. Open Science is an important way to spread our mission around the world.” From faculty meetings to policy and implementation

4 Roadmap naar Open Science Opstellen van roadmap 'Open Research as a Stepping stone towards Open Science’ Instellen van beleidsgroep, klankbordgroep en werkgroep Schrijven voorstel Data stewardship ondersteuning Organiseren van roadshow Open Science Schrijven van een ‘Open Research: How to-guide’ Creëren van specifiek trainingsmateriaal voor verschillende doelgroepen.

5 Road show Open Science 2014: via maandelijkse faculty meetings van/met rector naar hoogleraren en U(H)D-ers (Lunch)meetings bij afdelingen via faculteits- en afdelingssecretarissen Op aanvraag van groep Via subsidie-adviseurs bij Valorisation Center bij H2020 workshops Via Graduate School : RDM training voor PhD-ers

6 Road show Open Science H2020 NWO

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

Hoe krijg je management mee? 30 April 2015 Paul Plaatsman Erasmus University Library Rotterdam /EDSC

Opzet presentatie Modellen / Theorie Voorlopige conclusie Theorie versus Praktijk Stelling

Alles moet kloppen In het algemeen: Knoster.T.(1991) Presentation in TASH conference. Washington DC

Volwassenheidsmodel 0.3 Research Data Management Maturity Levels Level 1: Initial Level 2: Managed Level 3: Defined Level 4: Quantitatively Managed Level 5: Optimizing CMM for RDM; Jiang Qin; 2014

Voorlopige conclusie Er zijn verschillende methoden voor betrokkenheid van management bij verschillende fases voor verschillende belanghebbenden (bestuurders, onderzoekers, ondersteuners)

Vraag? In welke fase zitten we nu? En welke methode zou hier het beste bij passen per belanghebbenden?

Betrokkenheid management EUR in theorie Research data management: Governance The Rector Magnificus and the Executive Board The deans and directors of research University Library and ICT De verschillende belanghebbenden zijn goed gedefinieerd en de verantwoordelijkheden zijn duidelijk belegd Uit aanbevelingen Taskforce Scientific Integrity 2013

“stellingen” RDM als model/theorie is omarmd door het management maar we moeten niet naief zijn en knokken voor de uitvoering. We moeten onze communicatie rondom RDM per fase aanpassen en afstemmen per doelgroep

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

Technische Universiteit Eindhoven  Adviesraad Wetenschappelijke Integriteit  TU/e Gedragscode Wetenschapsbeoefening : TU/e Gedragscode Wetenschapsbeoefening “Als ze wetenschappelijke resultaten publiceren, presenteren ze hun onderzoek zodanig dat de resultaten ervan in principe gerepliceerd kunnen worden. “Na publicatie maken ze onderzoeksgegevens toegankelijk voor hergebruik door vakgenoten.”  ICT Governance Board  Visie-document ‘IT for Research’:IT for Research “The organization of training courses and workshops will be important for all key areas for consideration.”

18 Management of scientific data Improvement Steps Improve Current level Initial target level Optimum level Plateau planning Flow based data management: - Integration of workflows and data management - Platforms that handle data, workflows and applications - Connected to global communities: EUDAT, … The basics: - Disaster recovery (backup, archive) - Access control: Authentication and authorization - Preservation: archiving for long term use Initial data management: - Data stewardship defined at all projects - Data about the data is available (metadata and annotation) - Handling Data privacy is in place - Training and workshops are available Reuse and sharing: (Data can be used across projects) - Curation: stored and indexed in searchable data repositories - Data Life Cycle management is in place - Data standards in place, (e.g. from naming conventions to ontologies) - High level data interfaces (XML, etc.) TUE Research Data Office FAIR: Findable, Accessible, Interoperable and Re-useable Bron: Kaizer, A., Kuiper, T., IT for research, TUe, December 2014 (Version 4.2 Final)

Data science related training fields 19 Statistics Data cleansing Data integration Data analytics Interpretation Visualisation Large volumes data Unstructured data Noisy data Dynamic data Multiple form data “Best practices” Hands-on workshops Data science and complex systems How to use spreadsheet programs (e.g. Excel) more effectively, and the limitations of such programs. Getting data out of spreadsheets and into more powerful tools (R/Python). Using databases, including managing and querying data in SQL. Workflows and automating repetitive tasks, using the command line shell. Data Carpentry Bron: Kaizer, A., Kuiper, T., IT for research, TUe, December 2014 (Version 4.2 Final)

Research Data basic training modules 20 Discovery meta data: Catalogue, Findable e.g. Dublin definition, persistent identifiers Provenance, preservation options Meta data to support re-use of data sets: Configurations of equipment, measurement settings, annotation, etc. Often discipline specific: provide some discipline specific use cases. Objectives: Reproducability of scientific results (including academic integrity) Common science: building on top of previous results Meta data on legal use and usage restrictions Privacy, lesligation, ownership, usage grants, creative commons Data and meta data standards and structure: consistent, unambiguous, efficient Machine readable data representations, from XML to ontologies and schemas Data standards are often discipline specific! E.g. Dicom, HL7, CDISC, … Provide some discipline specific use cases Importance of platforms, workflow based research data management Provide some discipline specific use cases Bron: Kaizer, A., Kuiper, T., IT for research, TUe, December 2014 (Version 4.2 Final)

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

Kennisdelen & kennisopbouw team RDS van TU Delft Library

Interne organisatie

Kennisdelen via Sharepoint

Wiki’s voor kennisdelen en kennisopbouw

Kennisopbouw Essentials 4 Data Support Bezoek evenementen Twitter, mailing lists ….. Learning by doing!

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

Ad 2 hoe school je je collega’s van de UB?, stellingen Stelling 1 Niet iedere bibliothecaris is geschikt als data bibliothecaris. Stelling 2 Je kan nieuwe data librarians wel werven maar je moet zelf goed weten wat je wilt. Stelling 3 Onderschat niet dat hoe moeilijk het is de juiste mensen te vinden. Stelling 4 Mensen die vastlopen in een aio traject zijn goede kandidaten voor data support. Stelling 5 Goede data specialisten vragen een behoorlijk inwerktraject en je kan ze ook weer makkelijk kwijtraken. Stelling 4 Met de volgende fases van RDM ontstaat ook differentiatie van rollen, van data librarians naar data stewards? Eén opleiding voor alle facetten romdom RDM bestaat niet.

UKB Werkgroep Research Data, bijeenkomst Thema-sessie: Expertiseontwikkeling en expertisebehoud op het gebied van research data management (RDM) PROGRAMMA 12:30 – 13:00: Hoe krijg je het management mee? Presentatie Madeleine: over TU Delft Presentatie Paul: over EUR Presentatie Leon: over TUe Discussie 13:00 – 13:40: hoe school je je collega’s van de UB? Presentatie Mariëtte: casus UBA Presentatie Madeleine: casus TU Delft Library Discussie aan de hand van stellingen 13:40 – 14:00: hoe bouw je je eigen expertise uit? Voorstel kennis uitbouwen en delen

Ad3 Stages Stages Back Office 3TU Delft, DANS, Surf Sara Stages Front Office (by other UL data librarians but especially within own Univerisity) Training Essentials4datasupport / UBA Basic training course for information specialists