Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Generatie Einstein Inez Groen
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Fred Beumer.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Autonomie in de derde graad
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De loopbaan revolutie in de regio
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
SURF: Internationalisering en ICT
Toekomst van de e-Infrastructuur
De veranderende wereld van werk
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
De waarde van cultuureducatie
Integreren van onderzoek in onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
voor de innovatie van de innovatie
“Waarom we evidence nodig hebben” 27 september 2012 Pitstop Evidence-based HR Prof. dr. Frederik Anseel
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Honoursonderwijs in HBO
Instroom klas 3 vmbo.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Business en IT Consulting
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Relatie doelgroep, marktvraag en aanpak
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Integraal sociaal werk
Research Centre for Education and the Labour Market
Nieuwe kansen voor oudere werknemers
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Reflector Big Five Personality
Research Centre for Education and the Labour Market
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Basiskennis LOB.
Vrijwilligers en personeel: schuivende profielen
Transcript van de presentatie:

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market “Het maakt niet wat je studeert, het gaat erom dat je studeert.” “Werkgevers kiezen altijd degene met het hoogste diploma. Dit leidt tot diploma-inflatie.” Misvattingen (1)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market “De wereld verandert snel. We hebben daarom generalisten nodig in plaats van specialisten.” “Door de opkomst van internet hebben schoolverlaters en afgestudeerden geen specifieke kennis meer nodig; ze moeten alleen weten waar ze die kunnen vinden.” Misvattingen (2)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market 6 relevante domeinen Professionele expertise. Sociaal-organisatorische vaardigheden. Innovatie en kennismanagement (w.o. ICT). Ondernemerschap. Internationale orientatie. Flexibiliteit.

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Professionele expertise is de motor achter arbeidsmarktsucces (zelfs als je buiten je eigen domein werkzaam bent!). Combinatie van: vakkennis en –vaardigheden + algemene academische vaardigheden. Over professionele expertise (1)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Zonder ‘content’ geen ontwikkeling van algemene academische vaardigheden mogelijk, maar deze laatste zijn essentieel voor transfer. Specialisatie moet niet te smal zijn! Was en is de kern van beroeps- en hoger onderwijs en moet dat ook blijven. Over professionele expertise (2)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Sociale en organisatorische vaardigheden steeds meer van belang (‘High Performance Workplaces’). Dit vereist: sociale vaardigheden + (zelf-) management vaardigheden + strategisch- organisatorische vaardigheden. Maar is onderwijs de enige of zelfs beste plek om die te ontwikkelen? Over de rol van sociale vaardigheden

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Economische groei in Westerse landen afhankelijk van innovaties die commerciële waarde hebben. Innovatie vereist niet alleen creativiteit, maar ook netwerken, strategische ICT vaardigheden en implementatievaardigheden. Ondernemerschap niet alleen van belang voor zelfstandigen. Over de rol van innovatieve en commerciële vaardigheden (1)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Maar niet iedereen hoeft hierover te beschikken: ruimte voor specialisatie. Kan het ontwikkeld worden in het onderwijs? Over de rol van innovatieve en commerciële vaardigheden (2)

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van internationale oriëntatie Vooral afgestudeerden werken in toenemende mate in een internationale, sterk competitieve omgeving. HO is meer internationaal geworden, maar de wereld daarbuiten nog veel sterker. Gaat niet alleen over talenkennis, maar ook om interculturele vaardigheden.

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van flexibiliteit (1) Schoolverlaters en afgestudeerden geconfronteerd met onzekere omgeving. Vermogen om te gaan met veranderingen en onzekerheden, vermogen nieuwe dingen te leren en ‘employable’ te blijven.

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van flexibiliteit (2) Flexibiliteit wel nodig, maar niet altijd beloond: meer ‘verzekeringspolis’ voor onzekere tijden. Strategische vaardigheden, innovatieve vaardigheden, of ondernemersvaardigheden belangijker om pro-actief met onzekerheid om te gaan.

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkkenis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkennis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkennis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Gemiddelde allrounder krijgt voorkeur boven eenzijdige specialist

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (1) Garantie van basiskwaliteit is belangrijker dan ontwikkelen excellentie. Produceer een ideale ‘mix’ van afgestudeerden in plaats van een ‘ideale’ afgestudeerde. Onderschat nooit het belang van specifieke kennis: algemene academische vaardigheden kunnen niet zonder inhoud!

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (2) Creatieve en commerciële vaardigheden zijn cruciaal voor de economische ontwikkeling: grote uitdaging voor het onderwijs om die te ontwikkelen. Maak een keuze welke vaardigheden waar en wanneer het best ontwikkeld kunnen worden. Systematische kennis nodig: onderzoeksagenda.

Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Bedankt voor uw aandacht Meer informatie? “What is expected of higher education graduates in the 21st century?” verschijnt in: J. Buchanan, D. Finegold, K. Mayhew and C. Warhurst (eds.), Oxford Handbook of Skills and Training, Oxford University Press. “The Employability of Higher Education Graduates: The Employers’ Perspective”: bility_en.pdf bility_en.pdf