Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market “Het maakt niet wat je studeert, het gaat erom dat je studeert.” “Werkgevers kiezen altijd degene met het hoogste diploma. Dit leidt tot diploma-inflatie.” Misvattingen (1)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market “De wereld verandert snel. We hebben daarom generalisten nodig in plaats van specialisten.” “Door de opkomst van internet hebben schoolverlaters en afgestudeerden geen specifieke kennis meer nodig; ze moeten alleen weten waar ze die kunnen vinden.” Misvattingen (2)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market 6 relevante domeinen Professionele expertise. Sociaal-organisatorische vaardigheden. Innovatie en kennismanagement (w.o. ICT). Ondernemerschap. Internationale orientatie. Flexibiliteit.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Professionele expertise is de motor achter arbeidsmarktsucces (zelfs als je buiten je eigen domein werkzaam bent!). Combinatie van: vakkennis en –vaardigheden + algemene academische vaardigheden. Over professionele expertise (1)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Zonder ‘content’ geen ontwikkeling van algemene academische vaardigheden mogelijk, maar deze laatste zijn essentieel voor transfer. Specialisatie moet niet te smal zijn! Was en is de kern van beroeps- en hoger onderwijs en moet dat ook blijven. Over professionele expertise (2)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Sociale en organisatorische vaardigheden steeds meer van belang (‘High Performance Workplaces’). Dit vereist: sociale vaardigheden + (zelf-) management vaardigheden + strategisch- organisatorische vaardigheden. Maar is onderwijs de enige of zelfs beste plek om die te ontwikkelen? Over de rol van sociale vaardigheden
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Economische groei in Westerse landen afhankelijk van innovaties die commerciële waarde hebben. Innovatie vereist niet alleen creativiteit, maar ook netwerken, strategische ICT vaardigheden en implementatievaardigheden. Ondernemerschap niet alleen van belang voor zelfstandigen. Over de rol van innovatieve en commerciële vaardigheden (1)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Maar niet iedereen hoeft hierover te beschikken: ruimte voor specialisatie. Kan het ontwikkeld worden in het onderwijs? Over de rol van innovatieve en commerciële vaardigheden (2)
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van internationale oriëntatie Vooral afgestudeerden werken in toenemende mate in een internationale, sterk competitieve omgeving. HO is meer internationaal geworden, maar de wereld daarbuiten nog veel sterker. Gaat niet alleen over talenkennis, maar ook om interculturele vaardigheden.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van flexibiliteit (1) Schoolverlaters en afgestudeerden geconfronteerd met onzekere omgeving. Vermogen om te gaan met veranderingen en onzekerheden, vermogen nieuwe dingen te leren en ‘employable’ te blijven.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van flexibiliteit (2) Flexibiliteit wel nodig, maar niet altijd beloond: meer ‘verzekeringspolis’ voor onzekere tijden. Strategische vaardigheden, innovatieve vaardigheden, of ondernemersvaardigheden belangijker om pro-actief met onzekerheid om te gaan.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkkenis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkennis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Vakkennis Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Gemiddelde allrounder krijgt voorkeur boven eenzijdige specialist
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (1) Garantie van basiskwaliteit is belangrijker dan ontwikkelen excellentie. Produceer een ideale ‘mix’ van afgestudeerden in plaats van een ‘ideale’ afgestudeerde. Onderschat nooit het belang van specifieke kennis: algemene academische vaardigheden kunnen niet zonder inhoud!
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (2) Creatieve en commerciële vaardigheden zijn cruciaal voor de economische ontwikkeling: grote uitdaging voor het onderwijs om die te ontwikkelen. Maak een keuze welke vaardigheden waar en wanneer het best ontwikkeld kunnen worden. Systematische kennis nodig: onderzoeksagenda.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs. Lezing Kennisnet/NRO 24-6 Research Centre for Education and the Labour Market Bedankt voor uw aandacht Meer informatie? “What is expected of higher education graduates in the 21st century?” verschijnt in: J. Buchanan, D. Finegold, K. Mayhew and C. Warhurst (eds.), Oxford Handbook of Skills and Training, Oxford University Press. “The Employability of Higher Education Graduates: The Employers’ Perspective”: bility_en.pdf bility_en.pdf