Moedig Onderwijsbestuur Kim Putters, directeur SCP Lezing t.b.v. de dag van het onderwijsbestuur Utrecht, 8 juni 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap bij verandering
Advertisements

Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Innovatie en stakeholders in VO
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het ont-moeten en ont-wikkelen van mensen/organisaties Dienend Leiderschap Een samenspel van persoonlijk, collectief en maatschappelijk leiderschap Ton.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Samen met ouders aan het werk!
Albert de Boer IJsselgroep
Adaptief onderwijs.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Immanuël Missionair. Visie Immanuël Uitreiken naar de buurt naar de mensen om ons heen Immanuël Impuls.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Missie, visie, strategie & jaarplan
John P. Kotter Harvard Business School
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Pilot Functiecreatie Ervaringen van Petra Hoekman, P&O adviseur
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Key note mw. mr. Adri van der Wind “A3 en leiderschap” 3 juni 2013 Eindpresentatie 1.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Motiverende gespreksvoering Marjan Meddens ; huisarts Hypericon.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Begeleiden van een zorgvrager
Verzorgingsstaat Paragraaf 6
Foto invoegen over volledig scherm
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Staf Depla Van Poeljelezing
Democratische vernieuwing Nijkerk
In gesprek over werkdruk
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Arbeidsmarktcampagne
Heb jij ballen voor scrummen?
Eigenaarschap.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Moedig Onderwijsbestuur Kim Putters, directeur SCP Lezing t.b.v. de dag van het onderwijsbestuur Utrecht, 8 juni 2015

Welke keuzes maakt u? 2

Pieter van den Hoogenband

Op weg naar rendement (citaat Pieter van den Hoogenband) “Het gaat om doelen stellen, een strategie bedenken, focussen, samenwerken, hoofd- bijzaken scheiden, arbeid-rustverhouding, talent ontwikkelen, omgaan met tegenslag, vernieuwen en het vieren van successen” 4

De maatschappelijke opdracht is breder dan economisch rendement en aansluiting op de arbeidsmarkt 5 rendement binding Bildung

Thom de Graaf “Bestuurders moeten niet als lamme schapen op de parameters van de overheid sturen en de rest laten liggen” (Volkskrant 23 april) 6

Stelling 1 Onderwijsbestuurders moeten zelf passende afspraken maken met hun stakeholders over prestaties, toetsvormen en de handhaving ervan. 7

Onderwijsbestuurders moeten hun ruimte actiever invullen in dialoog met de omgeving. Dit vraagt wederkerig leiderschap. 8

Teleurstelling en tegenspraak 9 “Accepteer dat het niet altijd leuk is, maar luister en leer.” (Charles van Commenee)

Wederkerig leiderschap, dit betekent ……….. Herkennen en erkennen van innerlijk kompas Relatie centraal stellen Moed betonen Adaptief zijn 10 Foto: Gaatze Bosma

Het moeten eruit, de moed erin……. 11

Stelling 2 Moedige onderwijsbestuurders stellen met wederkerig leiderschap hun maatschappelijke opdracht boven de 'organisatie'. 12

De overheid zou de moed moeten hebben om scholen echt meer vertrouwen en vrijheid te geven 13

Stelling 3 Er moeten ‘nobele wilden’ opstaan die niet enkel verantwoording afleggen, maar vooral verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet dat steunen. 14

Conclusie: drie blikwisselingen  Van een sturende structuur naar een adaptieve cultuur  Organiseren van goede samenspraak en meer tegenspraak  Loslaten van oude gewoonten 15

Op weg naar de finish… 16

Ik wens u vooral veel moed toe Dank u wel! 17

Stelling 1 Onderwijsbestuurders moeten zelf passende afspraken maken met hun stakeholders over prestaties, toetsvormen en de handhaving ervan. Stelling 2 Moedige onderwijsbestuurders stellen met wederkerig leiderschap hun maatschappelijke opdracht boven de 'organisatie'. Stelling 3 Er moeten ‘nobele wilden’ opstaan die niet enkel verantwoording afleggen, maar vooral verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet dat steunen. 18