Moedig Onderwijsbestuur Kim Putters, directeur SCP Lezing t.b.v. de dag van het onderwijsbestuur Utrecht, 8 juni 2015
Welke keuzes maakt u? 2
Pieter van den Hoogenband
Op weg naar rendement (citaat Pieter van den Hoogenband) “Het gaat om doelen stellen, een strategie bedenken, focussen, samenwerken, hoofd- bijzaken scheiden, arbeid-rustverhouding, talent ontwikkelen, omgaan met tegenslag, vernieuwen en het vieren van successen” 4
De maatschappelijke opdracht is breder dan economisch rendement en aansluiting op de arbeidsmarkt 5 rendement binding Bildung
Thom de Graaf “Bestuurders moeten niet als lamme schapen op de parameters van de overheid sturen en de rest laten liggen” (Volkskrant 23 april) 6
Stelling 1 Onderwijsbestuurders moeten zelf passende afspraken maken met hun stakeholders over prestaties, toetsvormen en de handhaving ervan. 7
Onderwijsbestuurders moeten hun ruimte actiever invullen in dialoog met de omgeving. Dit vraagt wederkerig leiderschap. 8
Teleurstelling en tegenspraak 9 “Accepteer dat het niet altijd leuk is, maar luister en leer.” (Charles van Commenee)
Wederkerig leiderschap, dit betekent ……….. Herkennen en erkennen van innerlijk kompas Relatie centraal stellen Moed betonen Adaptief zijn 10 Foto: Gaatze Bosma
Het moeten eruit, de moed erin……. 11
Stelling 2 Moedige onderwijsbestuurders stellen met wederkerig leiderschap hun maatschappelijke opdracht boven de 'organisatie'. 12
De overheid zou de moed moeten hebben om scholen echt meer vertrouwen en vrijheid te geven 13
Stelling 3 Er moeten ‘nobele wilden’ opstaan die niet enkel verantwoording afleggen, maar vooral verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet dat steunen. 14
Conclusie: drie blikwisselingen Van een sturende structuur naar een adaptieve cultuur Organiseren van goede samenspraak en meer tegenspraak Loslaten van oude gewoonten 15
Op weg naar de finish… 16
Ik wens u vooral veel moed toe Dank u wel! 17
Stelling 1 Onderwijsbestuurders moeten zelf passende afspraken maken met hun stakeholders over prestaties, toetsvormen en de handhaving ervan. Stelling 2 Moedige onderwijsbestuurders stellen met wederkerig leiderschap hun maatschappelijke opdracht boven de 'organisatie'. Stelling 3 Er moeten ‘nobele wilden’ opstaan die niet enkel verantwoording afleggen, maar vooral verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet dat steunen. 18