Interactieve en productieve bijeenkomsten organiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Participatie en een Klantenraad
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
plaats datum naam trainer
Congres Appreciative Inquiry
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Workshop Aan de slag met verborgen talent
Betrokkenheid op de werkvloer
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Co-creatie organiseren voor duurzame ontwikkeling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
ZET BREDA DUURZAAM OP DE KAART Welkom bij dit actieonderzoek Tonnie van der Zouwen, Lector Sustainable Working and Organising Barbet Hendriks-Punt Adviseur.
Solliciteren: wat wil ik?
Social work Week 2.
Massaal Handen en voeten geven aan duurzaam organiseren

Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM BIJ DE LECTORALE REDE HANDEN EN VOETEN GEVEN AAN DUURZAAM ORGANISEREN Vanuit een groeiend bewustzijn hoe we willen leven Dr. Tonnie van der Zouwen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
LARGE SCALE INTERVENTIONS IN PROGRAMMA’S Van ‘communiceren’ naar interactie Dr. Tonnie van der Zouwen MCM Lector Sustainable Working and Organising PGM.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Duurzaamheid in Gennep
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
De Wever Zorg Innovatie Centra
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Ouders en school samen Maart 2016
Vergadering Personeelsdienst
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Suïcidepreventie Amsterdam
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Welkom! WELKOM! HR-Netwerkdag Omgevingswet
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Herstellend handelen – hergo introductie
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

Interactieve en productieve bijeenkomsten organiseren Dr. Tonnie van der Zouwen MCM Lector Sustainable Working and Organising Onderwijsdag Avans, 16 april 2015

Workshop Programma Eerste helft: Kennismaking Presentatie over principes van interactieve bijeenkomsten Tweede helft: Zelf ervaren van interactieve principes: Onderzoek Café Bespreken ervaringen en vragen

Waarom interactief? Misverstand van top-down aanpak “I have shared my vision, so now we have a shared vision” Cartoon van Mark de Koning

Hoe dan wel? Interactieve aanpak Interactief werken aan een gedeeld beeld en gezamenlijke basis voor actie Cartoon van Mark de Koning

Uitgangspunten voor betrokkenheid Systeemdenken: Een vraagstuk in zijn context van tijd en ruimte verkennen Actieve participatie: Alle belanghebbenden (of een uitsnede daarvan) uitnodigen om zijn of haar bijdrage te leveren Action learning: Denken en doen niet scheiden, betekenis geven door samen te doen en het ontwikkelen van zelfsturend vermogen (verandervermogen, leervermogen, tweede orde leren) Sensemaking: Streven naar gedeeld beeld en zoeken naar common ground voor acties; conflicten worden gerationaliseerd, niet opgelost

“De beste koks koken met principes en doen hun voordeel met recepten” (Topkok Escoffier)

Principe 1: Nodig het hele systeem uit Betrek de stakeholders van het systeem (ARE-IN regel) Behandel iedereen als een expert van het eigen systeem Betrek een diversiteit aan personen in elke stakeholdergroep (overtuiging, achtergrond, leeftijd, geslacht, opleiding, etc.)

Werkbijeenkomst met een grote groep over vakmanschap in het hbo Deelnemers: docenten, studenten, onderwijs-ondersteuners, bestuurders, directeuren

Principe 2: Controleer wat je kunt, laat de rest los Stuur maximaal in de voorbereiding, minimaal tijdens de bijeenkomst Voorbereiding samen met stakeholders Opstelling en ontwerp nodigen uit tot het leveren van een bijdrage Programma met afwisselend individueel analyseren, werken in subgroepen en plenair gedeeld beeld maken Manage op taak, niet op gedrag

Principe3: Onderzoek “de hele olifant” Alles is met alles verbonden: perspectieven van groeperingen, afdelingen, disciplines, functies verkennen Focus op proces: Verleden, heden, gewenste toekomst en volgende stappen met elkaar verbinden Verschillen in meningen in beeld brengen Iedereen op dezelfde pagina door visualiseren van feiten en meningen in totaal overzichten

Verkennen verleden: Tijdlijnen Visiebijeenkomst ESB: Docenten, studenten, lectoren, directeuren, werkveld, ervaringsdeskundigen

Verkennen ontwikkelingen: Mindmap

Verkennen heden, evaluatie Betrekken gevoelens: Waar ben je glad-sad-mad over?

Laat mensen verantwoording nemen Principe 4: Laat mensen verantwoording nemen Accepteer de mensen zoals ze zijn, niet zoals je zou willen dat ze zijn Doe minder, zodat anderen meer kunnen doen Stimuleer zelfmanagement

Principe 5: Vind common ground Vergelijken van eigen beelden met die van anderen Conflicten expliciteren en zien als bron van diversiteit voor democratie Aandacht richten op mogelijkheden voor de toekomst, niet op problemen uit het verleden Focus op overeenkomsten in plaats van verschillen

Convergeren: Selectie van prioriteiten

Principe 6: Beheers de kunst van subgroepen maken Schep condities waarin iedereen zoveel mogelijk gelijkwaardig en onafhankelijk is Vermijdt plenaire discussies zoveel mogelijk, werk met subgroepen In plenaire discussies: vermijd goede en slechte meningen

Wat kan deze aanpak opleveren? 1e orde effecten Wijzere en meer gedragen besluiten en plannen Een visie op het grotere geheel Bewustzijn van eigen verantwoordelijkheid in het grotere geheel Nieuwe relaties en netwerken Efficiënter gebruik van tijd en geld Succesvollere implementatie van besluiten

Wat kan deze aanpak opleveren? 2e orde effecten Deze aanpak kan naast plannen en besluiten ook zogenaamde “essentially-by-products” (zaken die niet afgedwongen kunnen worden, alleen uitgenodigd onder de juiste condities, volgens Jon Elster): Betere communicatie en samenwerking Meer verantwoordelijkheid en eigen initiatief Meer vertrouwen Mensen worden scherper, kwaliteit van de bijdragen wordt groter Meer zelfsturend vermogen, veerkracht om met verrassingen om te gaan

Principe 7: Maak je angst tot vriend als facilitator Ken je eigen irritaties Jij bent niet alleen verantwoordelijk voor het proces (werk met een begeleidingsgroep) Chaos en verwarring zijn voorwaarden voor verandering Bij problemen: leg het voor aan de groep Oefen in je angst bestrijden en blijf oefenen

Werkplaats als bijdrage aan het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur, voorbeeld HAN Deelnemers: docenten, studenten, onderwijs-ondersteuners, managers, beroepenveld, bestuur

Actieonderzoek met stakeholders

Actieonderzoek = Leren op 3 niveaus: Individuen leren over onderzoek en over zichzelf Ontwikkeling van de praktijk van betrokkenen Nieuwe kennis voor soortgelijke vraagstukken in andere contexten.

Welkom in het Onderzoek Café Ronde 1: Wat hebben we gehoord? Welke reactie roept dit op? Welke vragen hebben we? Noteer elke vraag apart op een kaart, met stift

Welkom in het Onderzoek Café Ronde 2: Welke toepassingsmogelijkheden zie je voor meer interactie in je werk?

Welkom in het Onderzoek Café Ronde 3: Wat heb je daarvoor nodig?