Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Uitkomsten pilot Duurzame ontwikkeling in opleidingen van het hoger onderwijs Symposium Groene ICT en duurzaam hoger onderwijs 25 november 2010 De Rode.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samenwerking werkveld - HAN
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Overheid heeft Antwoord © Workshop Antwoord © Een instrument ter ondersteuning Bij het invoeren van Antwoord © Slotsymposium Benchmark publiekszaken, 20.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Organisatie(s) van betekenis
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Workshop Duurzaam Curriculum
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Beleidsplan Sportvisserij in Nederland Ledenvergaderingen federaties Voorjaar 2015.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Subsidiemogelijkheden op sociaal en cultureel gebied Karin Thevißen 15 januari 2011.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Het Cirrus Project: De Resultaten
De driehoeksverhouding
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Introductie.
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN HAN breed Netwerk Duurzame Ontwikkeling in onderwijs en onderzoek Service Bedrijf HAN Oktober 2011

De HAN en Duurzame Ontwikkeling Competenties Duurzame Ontwikkeling http://www.youtube.com/watch?v=V_qO7NFp4-s&feature=related De HAN en Duurzame Ontwikkeling Competenties Duurzame Ontwikkeling Erkenning

Duurzame Ontwikkeling De drie P’s (+1) * People: Mensen hebben (nu en later) recht op een rechtvaardig, veilig en gezond leven…. * Planet: Onze aardbol mag niet worden uitgeput….. * Profit/Prosperity: Welvaart moet voor alle (toekomstige) generaties beschikbaar zijn….  * Pleasure: het is fun om duurzaam door te geven…..

Hoe geeft de HAN invulling aan duurzame ontwikkeling. Vooralsnog: Hoe geeft de HAN invulling aan duurzame ontwikkeling? * Vooralsnog: focus vooral op duurzame bedrijfsvoering * Volgende stap: duurzaam hoger onderwijs en onderzoek meer centraal Lees verder: [HAN beleidsplan Duurzame Ontwikkeling 2009, http://blog.han.nl/duurzameontwikkeling/] Wat kunnen opleiding bijdragen aan de duurzaamheidambitie van de HAN en wat levert het op? Bijvoorbeeld: * In het competentieprofiel op te nemen dat de student een professionele bijdrage kan leveren aan duurzame ontwikkeling (VESTIA+D) * Samenwerking tussen opleidingen realiseren: interdisciplinair en multidisciplinair * Onderzoek en kennisdeling: duurzame ontwikkeling een blijvende plek geven * Haar duurzame ontwikkeling laten meten en erkennen…..

Beroepscompetenties voor DO verder uitgewerkt voor HBO (VESTIA+D) Een duurzame professional .. Verantwoordelijkheid .. draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk Emotionele intelligentie .. leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen Systeemgerichtheid .. denkt en werkt vanuit een systeemvisie Toekomstgerichtheid .. denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief Inzet persoonlijke .. zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling Actievaardigheid … treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op Plus D Disciplinaire competenties voor duurzame ontwikkeling (variëren per opleiding)

Stichting Duurzaam Hoger Onderwijs (DHO)  Erkent (onder mandaat van de HBO-raad) de duurzame ontwikkeling van hoger onderwijsinstellingen, uit te drukken in ‘AISHEsterren’ (1 t/m 4)  Twee sterren staan gelijk aan erkenning Bijzonder Kenmerk Duurzaamheid door de NVAO Binnen de HAN  Pabo Arnhem, Bouwkunde en Civiele Techniek, Logistiek & Economie: twee sterren !!  In de startblokken: Autotechniek, Industrieel Product Ontwerpen, Facility Management, en….. Ambitie HAN  ‘In 2012 dragen minstens zes opleidingen het DHO- duurzaamheidkenmerk met twee sterren..’

Meten en erkennen van Duurzame Ontwikkeling … Meten en erkennen van Duurzame Ontwikkeling ….via AISHE AUDITING INSTRUMENT FOR SUSTAINABILITY IN HIGHER EDUCATION * Meetinstrument van DHO (Duurzaam Hoger Onderwijs) * Gebaseerd op: EFQM en INK kwaliteitsinstrumenten * Doelgroep: hogescholen en universiteiten * Zelfevaluatie door management, docenten en studenten van een opleiding

Wat levert AISHE op? * Inzicht in de huidige situatie met betrekking tot duurzame ontwikkeling in organisatie en onderwijs * Beleidsvoorstellen met prioriteiten en concrete activiteiten voor verdere integratie DO * Draagvlak en enthousiasme voor versterking van duurzame ontwikkeling door inhoudelijke uitwisseling

Praktisch beginnen… * AISHE audit (visie & beleid, expertise, onderwijsdoelen & methoden, onderwijsinhoud, resultaatmeting) * Quickscans uit de AISHE methode (hulp bij resultaatmeting) * Curriculumanalyse/curriculumscan mbv team KDO of zelf met collegae en evt werkveld * Literatuuranalyse, ism collegae en evt ism netwerk KDO met collegae buiten de instelling, evt gebruik vakreviews * Of eerst: lezing voor instituut/opleiding met enthousiastmerende externe persoon * ……andere ideeën?