Strategische dienstverlening Het facet: dienstverleningsproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Over consumenten, gedrag en marketing
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Erik J.A. Scherder.
  Droogbed (+) cursus.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
NS biedt “Slimme Tijd”! Conceptpresentatie: Willeke van Wijk.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
Prof.dr.ir. Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Is participatie te meten?
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
KCC4ALL.
Focus op motivatie en communicatie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Basisschool Op De Horst
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Leerstijlen KOLB SJM.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Kijken naar Kinderen Week 4
Groepsdynamica.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gedrag.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Service Blue Print Student aan het woord Dave Caljouw.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatievoorziening de basis voor assetmanagement Anton Vogels, Provincie Gelderland Zijn de BIM-standaarden en NEN2767 hierbij de sleutel tot succes?
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Prikkelverwerkingspatronen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Coping.
Goederenstroombeheersing
Het Sociale Consumenten Brein
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Methodiek Observeren.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Transcript van de presentatie:

Strategische dienstverlening Het facet: dienstverleningsproces Dienstverlener Consument Afnemer Doelgroep Relatie Dienst 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverleningsproces(sen) Dienstverleningsprocessen volgens Lovelock Wie of wat is de directe ontvanger van de dienst? Mensen Bezittingen People processing (diensten gericht op de lichamelijke mens) Personenvervoer Kapper Restaurant/bar Possessions processing (diensten gericht op fysieke bezittingen) Hoveniers Vrachttransport Loodgieter Mental stimulus processing (diensten gericht op het menselijke brein) Theatervoorstelling Educatie Radio uitzending Information processing (diensten gericht op ontastbare bezittingen) Bankzaken Verzekeringen Software advies Tastbaar / Ontastbaar karakter Tastbare acties Ontastbare acties 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het prosumerschap (figuur 5.2) producent consument voorbereiding gebruik 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het prosumerschap (figuur 5.2) producent consument Consumptie Aflevering voorbereiding gebruik 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het prosumerschap (figuur 5.2) producent consument Consumptie Aflevering voorbereiding gebruik Websites ICT 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het prosumerschap (figuur 5.2) producent consument Consumptie Aflevering voorbereiding gebruik Websites ICT 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] Wachttijden & wachtrijen: Je wacht altijd in de verkeerde rij! 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Wachten: overal moet de consument wachten 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] De belangrijkste wachtergernissen Gigantische lange wachttijden in de gezondheidszorg Lange wachttijd voor de kassa in de supermarkt Telefonische wachttijden bij de ambtenarij Vertraging in het openbaar vervoer Wachten in de file

De gemiddelde mens zit in 2,1 wachtsituaties per dag, waarmee hij/zij Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] De gemiddelde mens zit in 2,1 wachtsituaties per dag, waarmee hij/zij ongeveer een half uur verliest. Dit komt neer op 182 uur per jaar. Dit zijn vier volle werkweken. Frequentie Gemiddelde duur Kassa Vrienden Openbaar vervoer Café/restaurant Verkeer Balie Afspraken 22 % 14 % 12 % 11 % 10 % 8 % 5 % 7.6 min 22 min 11 min 13 min 10.4 min 7.7 min 26 min

Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] De doeleinden Minimaliseren van de wachttijden Objectieve wachttijd Subjectieve wachttijd 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] Onderliggende psychologische theorieen: Billijkheids-theorie (Adams, 1965) Niet het streven naar billijkheid, maar het vermijden van onbillijkheid is centraal motief in menselijk handelen. Onbillijkheid kan ontstaan door onrechtvaardigheid in de rijdiscipline of door minder sociaal gedrag van wachtenden. Cognitieve dissonantie-theorie (Festinger, 1957) M.b.t. wachttijden betekent dit een mogelijke spanning tussen tijdsinvestering en datgene waarop men wacht. Mensen die van tevoren weten dat zij moeten wachten zijn minder ontevreden dan de groep waarbij dit niet bekend is.

Onderliggende psychologische theorieen: Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] Onderliggende psychologische theorieen: Affiliatie-theorie (Schachter, 1959) Deze theorie stelt dat in tal van omstandigheden, waar het perceived risico hoog is, mensen de voorkeur om gedurende het wachten in gezelschap van andere mensen te verkeren. Sociale facilitatie-theorie (Zajonc, 1965) De aanwezigheid van andere mensen versterkt de dominante respons. De dominante respons is hier het gedrag, gevoel, stemming die het meest voor de hand ligt.

Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] Situationele factoren Wachten korter ... Info aan balie Objectieve wachttijd Ingeschatte wachttijd Beoordeling wachten Beoordeling tijdens wachten (on)Tevredenheid wachten Aanvaardbare wachttijd (on)Tevredenheid dienstverlening

Strategische dienstverlening Wachten en wachttijden Pruyn & Smidts [figuur 5.6] Doel: verminderen wachttijden Verminderen objectieve tijd Verminderen subjectieve tijd Capaciteits- management Wachttijd nuttig maken Wachttijd veraangenamen spreiden of ver- minderen vraag verhogen snelheid informatie verzame- len en verschaffen aandacht afleiden sfeer verhogen ergernis voorkomen

YAB YUM wil club op Schiphol openen Doel: verminderen wachttijden Verminderen subjectieve tijd objectieve tijd Capaciteits- management Wachttijd nuttig maken veraangenamen spreiden of ver- minderen vraag verhogen snelheid informatie verzame- len en verschaffen aandacht afleiden sfeer verhogen ergernis voorkomen YAB YUM wil club op Schiphol openen [Telegraaf 16-12-1999]

Sommige studenten komen wel heeel random!! 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverleningsproces(sen) What to do? Vraag Model Toepassing Kunt u de deelname van uw klant beschrijven? Prosumerschap Heeft u inzicht in de activiteiten die uw klant in het dienstverleninsproces(zelf) uitvoert? Is dit een gewenste situatie of wilt u meer activiteiten naar uw klant overhevelen? Of wilt u juist overnemen? Welk type dienstverleningsproces heeft u? Dienstverleningsprocessen onderverdeeld volgens Lovelock Bestudeer het model van Lovelock en plaats uw eigen dienst in één van de cellen. Bedenk een manier om uw dienst één cel te laten verschuiven. Wat betekent dit voor uw processen? Hoe lost u uw wachtmomenten binnen het dienstverleningsproces op? Wachttijdmodel van Pruyn & Smidts Analyseer waar wachtmomenten optreden rond uw dienst. Kijk verder dan uw eigen dienstomgeving. Geef voor elk aspect twee oplossingen voor uw eigen situatie. Welke oplossing is het meest effectieve? Waarom? 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit