De relatie tussen religie en politiek in Afrika. Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Schrijfplan Globalisering
Dilemma’s en perspectieven
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
It is all about violence stupid Waarom hulp in haar huidige vorm niet werkt.
De tijd van de wereldoorlogen
Hst 4: De wereld indelen.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
1 DEEL III: EVOLUTIE VAN DE EURAZISCHE politiekE WIJSBEGEERTE DEEL III: EVOLUTIE VAN DE EURAZISCHE politiekE WIJSBEGEERTE.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Verdediger van het Christendom
Genetisch gewijzigd voedsel als oplossing vor het hongerprobleem
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
AFRIKA.
Grootste staat In 1952 koning Faroek afgezet door een staatsgreep van het leger o.l.v. Naguib. Egypte wordt een republiek en militaire dictatuur. In 1954.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
De Ontwikkeling van Politieke Instellingen in het Russische Rijk, OEK-Dag, 23 oktober 2004 Gent.
Knelpunten en oplossingen
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Universiteit Utrecht Creativiteit in meervoud Prof. Dr. Henk Becker, Doorn Waarom een debat in de vorm van een ‘science court’?
De vicieuze cirkel van kindersterfte en armoede
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Slot 4Hc.
ALS EEN HERT VERLANGT……
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
Kolonisatie en Dekolonisatie
 Tijdens industrialisering en proletarisering  Veel werkloosheid  Vorming kleine jeugdgroepen.
College 2 7 stappenplan.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Inhoud deze les Kort herhalen vorige les
Multidisciplinaire samenwerking
Heeft een Islamitische Staat Toekomst?
Aanvaarding en tolerantie
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Renaissance en Opstand
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Andersglobaliserings- beweging: onredelijk radicalisme? auteur: Yvette Jeuken gemaakt door: Jorina De Sterck klas: 1BaoA3.
Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob. Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen = 2! Kan ik de.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Ontzuiling en secularisatie
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
De verbreiding van de islam
We zoeken rust… Iedereen op z’n eigen manier
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
H1 Wat is politiek?.
Ziektebeleving bij niet-westerse migranten “verklaringsmodellen”
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
Mijn Positieve Gezondheid
Democratie en Dictatuur
De opgestane Christus is met je!
Afrikaanse filosofie Les 2: inleiding.
dood, eeuwig leven en toekomst
Transcript van de presentatie:

De relatie tussen religie en politiek in Afrika

Inhoud: Inhoud:  Inleiding  Stelling  Religie en politiek in Afrika  Conclusies  Discussie

Inleiding  Afrika heeft opvallend veel failed states. Verval politieke instituten sinds dekolonisatie  Enorme opleving religie: pamfletten / verhalen, kritiek op moreel verval  Activiteit radicalen groeperingen, met name moslim- en christenfundamentalisten  Antiwesterse protesten >, bv. in Nigeria

Stelling “Veel staten in Afrika functioneren niet. Het Westerse model van scheiding van religie en staat toepassen op Afrika is echter niet het middel, maar de kwaal”

Religie in Afrika  Overtuiging van reële aanwezigheid en invloed spirituele wereld: eeuwige strijd tussen Goed en Kwaad  Spirituele experts communiceren tussen Aarde en spirituele wereld, enorme invloed op alle lagen bevolking (honger, welvaart,etc) Niet < door westers onderwijs  De spirituele wereld is de bron van macht, niet de wereldse politieke instituten. Groter vertrouwen in “experts” dan in politici

Politiek in Afrika  Traditioneel politiek en religie sterk verweven, ook in pre-koloniale tijd  “Echte” macht voor Afrikaan bij verzorgers contacten spirituele wereld  Leiders gebruiken spirituele experts electoraal (tegenstanders) en politieke zaken: inside information en coups (Niger)  Politiek geen grip op volk via instituten, maar via religie

Het Westen over Afrika  De Westerse bril: betere instituten voor hervormingen, zo economie en stabiliteit >  Analyse Afrika altijd vanuit economische en politieke wetenschappen, aangevuld met wat antropologie. Afrikaanse denkwereld niet serieus genomen  Zorgen om religieuze opleving en vermenging religie en politiek, religie zou politieke stabiliteit ondermijnen

Afrika over Afrika  Het (Westerse) materialisme is aards en dus het Kwaad. Geld ook voor politici / “de staat”  Analyse staatsinstituten vanuit religie/hekserij (Mukendi, Zaïre: “heksen beheersen instituten”)  Religieuze legitimiteit belangrijker dan politieke legitimiteit. Waar politiek faalt, herordening op religieuze basis een alternatief

Conclusie  Westen en Afrikanen denken op volstrekt verschillende frequentie  De Westerse manier van staatsvorming op basis scheiding politiek en religie: verval instituten, chaos  Voor Afrikanen spirituele > fysieke wereld. Leiders macht via religie, niet via instituten. Westerse (IMF, Wereldbank) oplossingen via hervorming instituten kansloos  Beter: accepteren vermenging religie en politiek, zoeken naar verbeteringen niet naar Westers, maar Afrikaans model

Discussie