Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE SPELER VAN DE 21 e EEUW •langer, sneller, sterker •hoger niveau van vaardigheden •respecteert slechts de beste coaches •minder stabiele gezinssituatie.
Advertisements

Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Flow als sturingsprincipe
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Workshop Relationele en seksuele vorming
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Kinderen van depressieve moeders
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Nardi Steverink.
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
RSV op school Jan Van Parijs.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Naschoolse Dagbehandeling:
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Autismespectrumstoornis
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingspsychologie
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Als je niet meer zonder kunt: internetverslaving in het digitale tijdperk Dr. Gert-Jan Meerkerk Dr. Tim Schoenmakers FADOdonderdag 12 november 2009.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociaal netwerk methodiek
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vier vormen van betekenisgeving
Waar gaat het vandaag over?
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Reclamewijsheid: wat is dat?
Vluchtelingen en asielzoekers
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Agressie Les 2.
Mijn Positieve Gezondheid
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Begeleiden Les 7.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist

Onderwerp lezing  Principe: bad is stronger than good  Maar de meeste mensen zijn gelukkig en functioneren uitstekend  Vanwaar deze tegenstelling?

Bad is stronger than good  De invloed van negatieve ervaringen is veel sterker dan de invloed van positieve ervaringen  Baumeister, Bratlavsky, Finkenauer & Vohs (2001)  Principe geldt op sociaal, psychologisch, neurologisch en cognitief gebied

Voorbeelden  Reactie op gebeurtenissen  Leren  Sociale relaties  Huwelijksrelatie  Affectieve kwaliteit ouder-kindrelatie  Opvoeding  Stimulering cognitieve ontwikkeling  Slechte vs. “good enough” ouders

Verklaring en uitkomst  Evolutionair nut  Meeste mensen toch gelukkig en goed functionerend. Hoe kan dat?  Frequentie positieve en negatieve ervaringen  Struisvogelpolitiek / roze bril

Conclusie  Consequenties voor hulpverlening  focus meer op weghalen van negatieve omstandigheden dan op aanleren positieve vaardigheden  Veerkracht