Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen opleiden in en met het werkveld
Advertisements

Leren spellen, feedback en de computer
Reflectie-portfolio beoordelen
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
De weg naar de competente docent
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Informeel leren en….. social media
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Het leren van docenten in de school
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Van, voor én door het onderwijs.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
De kubus van CSPE succesfactoren!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Vragen naar het begrip autonomie bij het opleiden van docenten.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Referentiekader voor het onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Bijeenkomst September 2015
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Het project Begeleiding Startende Leraren
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Begeleiding bij Werkplekleren
FUNCTIES ACHTER VEERSYSTEMEN Dominiek Ramboer, Rudy Briers.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Workshop academisch schrijven
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Variant 1: Aanbieder als arrangeur
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). Synchrone coaching? Topsport Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Theoretische relevantie (1) Beïnvloeding non-intentioneel gedrag in onmiddellijke onderwijssituaties (Gestalt-denken). (Dolk, Korthagen, & Wubbels, 2000). Directe feedback preferent boven uitgestelde feedback (Kulik & Kulik, 1988) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Theoretische relevantie (2) Vermijden: Cognitive overload (Sweller, 2003) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Methode Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Instrument benodigd voor het scoren van de kwaliteit van het docentgedrag: competentiemeter Centrale vraag: Synchrone coaching beter dan de asynchrone variant? 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Design m.b.v. videofragmenten Voormeting Experiment (20 synchroon/20 asynchroon) Nameting 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

-acceptatie/appreciatie ook van belang Resultaten (1) Hoofdeffect: synchrone coaching beter dan de asynchrone variant, gelet op toename (nameting-voormeting) Analyse per proefpersoon: Zwakke docenten profiteren meer dan gemiddeld van synchrone coaching -acceptatie/appreciatie ook van belang 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

--”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) Resultaten (2) Analyse per competentie: ++“Interpersoonlijk” en “organisatorisch” geschikt om te betrekken bij synchrone coaching --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Aan de hand van persoonlijkheid en Vervolgonderzoek Aan de hand van persoonlijkheid en stijlen van leren onderwijzen het succes van synchrone coaching voorspellen. 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl Dank voor uw aandacht! Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding