Synchrone coaching van de leraar in opleiding Ralph Hooreman Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). Synchrone coaching? Topsport Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Theoretische relevantie (1) Beïnvloeding non-intentioneel gedrag in onmiddellijke onderwijssituaties (Gestalt-denken). (Dolk, Korthagen, & Wubbels, 2000). Directe feedback preferent boven uitgestelde feedback (Kulik & Kulik, 1988) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Theoretische relevantie (2) Vermijden: Cognitive overload (Sweller, 2003) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Methode Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Instrument benodigd voor het scoren van de kwaliteit van het docentgedrag: competentiemeter Centrale vraag: Synchrone coaching beter dan de asynchrone variant? 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Design m.b.v. videofragmenten Voormeting Experiment (20 synchroon/20 asynchroon) Nameting 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
-acceptatie/appreciatie ook van belang Resultaten (1) Hoofdeffect: synchrone coaching beter dan de asynchrone variant, gelet op toename (nameting-voormeting) Analyse per proefpersoon: Zwakke docenten profiteren meer dan gemiddeld van synchrone coaching -acceptatie/appreciatie ook van belang 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
--”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) Resultaten (2) Analyse per competentie: ++“Interpersoonlijk” en “organisatorisch” geschikt om te betrekken bij synchrone coaching --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Aan de hand van persoonlijkheid en Vervolgonderzoek Aan de hand van persoonlijkheid en stijlen van leren onderwijzen het succes van synchrone coaching voorspellen. 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl Dank voor uw aandacht! Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl 17-4-2017 Synchrone coaching van de leraar in opleiding