Onderzoeksvraag Achtergrond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Grammatica in balans.
Van Methode Naar Methodiek
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Ho 3: Leerstijlen.
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Presentatie afstudeeronderzoek
Begeleiden van Praktijkonderzoek
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Goal Attainment Scaling (GAS)
Resultaten BPV-evaluatie
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Inzicht in Leerprocessen
Programma koffie en thee presentatie discussie en vragen 1.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Het zorgcontinuüm.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Profiel Product Presentatie
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
ZiensWijzer.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvraag Achtergrond In hoeverre ondersteunen de huidige Natuurkunde leermethodes de doelstellingen van het studiehuis in het geleidelijke proces van verzelfstandiging van onderbouw naar bovenbouw? Achtergrond Vanaf de onderbouw tot en met de bovenbouw worden vaak meerdere leermethodes voor het vak natuurkunde gebruikt. Het is van belang dat leerlingen meer zelfstandig gaan werken, zeker in hun groei richting de bovenbouw. Het is tevens van belang dat de gebruikte leermethodes dit proces van verzelfstandiging ondersteunen en goed op elkaar aansluiten. Het is een ongewenste situatie als een leermethode in de onderbouw het zelfstandig werken niet ondersteund, terwijl in de bovenbouw een methode gebruikt zal worden die wel zelfstandig werken vereist. De overgang zal in dit laatste geval moeilijk zijn voor leraar en leerling.

Deelvragen: Wat zijn de criteria om een leermethode door te lichten op basis van de doelstellingen van het Studiehuis? Zijn er verschillen tussen leermethodes gebruikt in de onderbouw en bovenbouw met betrekking tot het zelfstandig werken? In hoeverre dient een leermethode verzelfstandiging te ondersteunen? Er is namelijk een samenspel tussen leraar en leermethode. Wat is de gewenste rolverdeling tussen docent en leermethode? Welke rollen kan de docent spelen in samenspraak met de leermethode?

Aanpak Methode Vermunt Criteria opstellen Methodes doorlichten “Nu voor Straks” “Newton” “Systematische Natuurkunde” “Natuurkunde Overal” Conclusies Mate van verschil in ondersteuning zelfstandig werken Verschil onderbouw/bovenbouw Rol docent in relatie tot methodes Interviews Eindconclusies

Methode “Nu voor Straks” / Onderbouw Cognitieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Relateren X Ordenen Analyseren Structureren Concretiseren Toepassen Memoriseren, herhalen Kritisch verwerken en meedenken Vragen stellen Selecteren Metacognitieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Oriënteren op leerprocessen en leerproblemen X Plannen Proces bewaken Toetsen Diagnosticeren Bijsturen Evalueren Reflecteren Affectieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Attribueren, toeschrijven van gevolgen aan oorzaken X Motiveren, werken aan de eigen motivatie Concentreren, zichzelf richten op belangrijke aspecten Zichzelf beoordelen Waarderen Inspanning leveren Emoties opwekken, serieus nemen en verwerken Verwachting opbouwen over verloop en resultaten 1 = niet of nauwelijks 2 = weinig 3 = af en toe 4 = redelijk vaak 5 = komt veel voor Gemiddeld 3.80 Gemiddeld 2.38 Gemiddeld 1.5

Methode “Newton” / Onderbouw Cognitieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Relateren X Ordenen Analyseren Structureren Concretiseren Toepassen Memoriseren, herhalen Kritisch verwerken en meedenken Vragen stellen Selecteren Metacognitieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Oriënteren op leerprocessen en leerproblemen X Plannen Proces bewaken Toetsen Diagnosticeren Bijsturen Evalueren Reflecteren Affectieve Leeractiviteiten 1 2 3 4 5 Attribueren, toeschrijven van gevolgen aan oorzaken X Motiveren, werken aan de eigen motivatie Concentreren, zichzelf richten op belangrijke aspecten Zichzelf beoordelen Waarderen Inspanning leveren Emoties opwekken, serieus nemen en verwerken Verwachting opbouwen over verloop en resultaten 1 = niet of nauwelijks 2 = weinig 3 = af en toe 4 = redelijk vaak 5 = komt veel voor Gemiddeld 4.50 Gemiddeld 4,00 Gemiddeld 2.38

Conclusies 5 score 4 3 2 1 Cognitieve leeractiviteiten (inhoudelijk gericht) Meta-cognitieve leeractiviteiten (proces gericht) Affectieve leeractiviteiten (persoonsgericht) = Bovenbouw = Onderbouw score De leermethodes in de onder- en bovenbouw zijn in zeer inhoudelijk gericht Er is een groot verschil tussen onderbouw- en bovenbouwmethode met betrekking tot de processturing De leermethodes zijn nauwelijks persoonsgericht

De conclusies roepen nieuwe vragen op: Ondersteunen leraren de inhoud (cognitieve leeractiviteiten) in voldoende mate? Vangen leraren de kloof met betrekking tot het leerproces (meta-cognitieve leeractiviteiten) in voldoende mate op? Vullen leraren het gat met betrekking tot de persoonsgerichte leeractiviteiten voldoende op?

Verschillende rollen van docenten bij het onderwijs leerproces; De docent als richtingwijzer en instructeur De docent als “rolmodel” of als voorbeeld De docent als metacognitieve gids De docent als externe monitor De docent als stimulator van de interne motor bij leerlingen De docent als bevorderaar van positieve zelfevaluatie De docent als sociaal-emotioneel begeleider

Een vijftal leraren is gevraagd volgend schema in te vullen om te bepalen in hoeverre ze een bepaalde rol vervullen

Conclusies 25 23,42 score Inhoudelijk 20 17,45 15,08 15 Proces Persoon 10 Bevorderaar positieve zelfevaluatie Sociaal-emotioneel begeleider Stimulator van interne monitor lln Richtingaanwijzer instructeur Rolmodel of voorbeeld Metacognitieve gids Externe monitor

Eindconclusies: Ondersteunen leraren de inhoud (cognitieve leeractiviteiten) in voldoende mate? Antwoord: Score 23,42 op 25. Ja, dit is het geval. Dit is de traditionele vorm van het leraarschap Vangen leraren de kloof met betrekking tot het leerproces (meta-cognitieve leeractiviteiten) in voldoende mate op? Antwoord: Score 17,45 op 25. Tot op zekere hoogte, ondersteuning zou op vele deelpunten beter kunnen! Vullen leraren het gat met betrekking tot de persoonsgerichte leeractiviteiten voldoende op? Antwoord: Score 15,08 op 25. Nee. Leraren doen dit momenteel te weinig en scoren slecht!