Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

maar… dilemma groeicontrol flexibiliteit familiebedrijf.
Marketing voor ZZP-ers
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Menselijk kapitaal van uw onderneming
De marketing-omgeving
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Opdracht Strategieontwikkeling
Inleiding in de Marketing
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationale marketing
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 4
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Beleid en regelgeving Les 1.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com

Commerciele economie/ marketing college 26 april 2002 Introductie voor I&M

Even kennismaken Docent Commerciële Economie: Peter van der Meer p.vandermeer@econ.uu.nl

Wat is marketing? Afkomstig van ‘to market’ = naar de markt brengen definitie: marketing omvat alle activiteiten om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

Marketing binnen organisaties Product- en productiegeoriënteerd Verkoopgeoriënteerd Marketinggeoriënteerd

Marketingmanagementproces Vijf stappen stap 1: positie- en competentieanalyse stap 2: SWOT-analyse stap 3: strategisch marketingplan stap 4: uitvoering stap 5: controle en bijsturing

De positie- en competentieanalyse Gewenste situatie resultaat gap Toekomstige situatie Toekomstige situatie Huidige situatie tijd

De positie- en competentieanalyse Macro omgeving Interne omgeving Concurrentie omgeving

De positie- en competentieanalyse Interne omgeving zoeken naar de competenties samenstel van kennis, kundigheden en technologieën, geworteld in de organisatie.

De positie- en competentieanalyse Er worden een drietal kritische competenties onderscheiden: 1. markt-gerelateerde competenties; 2. integriteit-gerelateerde competenties; 3. functionaliteit-gerelateerde competenties; competenties die toegang tot markten verschaffen of verbeteren. competenties die de integriteit van de organisatie vestigen en bevestigen.

De positie- en competentieanalyse macro-omgeving technologische demografische economische politieke maatschappelijke milieu concurrentie omgeving generieke concurrentiestrategieën concurrentievormen concurrentiestructuur concurrentiegedrag

Concurrentie-analyse Generieke concurrentiestrategieën : a. concurreren op laagste kosten b. concurreren op gedifferentieerd product costleadership product differentiation focus

Concurrentie-analyse Concurrentievormen: Behoefteconcurrentie Generieke concurrentie Productconcurrentie Merkconcurrentie

Concurrentie-analyse   Concurrentiestructuur toetreders    interne bedrijfs-tak afnemers leveranciers substituten

Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: klein segm. Concurrent hoofdsegment klein segm.

Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: Frontale aanval Guerrilla aanval Flankaanval Passeeraanval

SWOT-i matrix SWOT-i matrix: kans bedreiging Uitbuiten, groei Verdedigen sterkte Verbeteren, ombuigen Vermijden, terugtrekken, samenwerken zwakte

Commerciele economie/ marketing De onderneming als drager van een verhaal

Waar wordt straks verdiend? De geschiedenis in een notendop: de tijdperk van de jager/ verzamelaar de landbouwtijdperk de industriële tijdperk de informatie tijdperk ….

De verhalen Hier was eerst een foto van nokia

De verhalen Hier was eerst een foto van nokia

De verhalen Hier was eerst een foto van pink roccade

Waar wordt straks verdiend? “We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen” Rolf Jensen Mobiele telefonie/ alleen functionaliteiten Mobiele telefonie/ lifestyle De koeien van pink roccade

foto van MontBlanc horloges De verhalen Hier was eerst een foto van MontBlanc horloges

De verhalen Hier was eerst een video van dommelsch

De verhalen Hier was eerst een foto van michellin

De verhalen Hier was eerst een video van amstel bier

De verhalen samengevat: Avonturen te koop Saamhorigheid, vriendschap en liefde Zorg (geven en ontvangen) Wie-ben-ik? Gemoedsrust Overtuigingen

Citaat: “Marketing is wetenschap en marketeers moeten afgerekend worden op een ding: het resultaat in termen van verkoop. En niks anders.” Sergio Zyman voormalig Chief Marketing Officer Coca-Cola, in Tijdschrift voor Marketing (december 2000)