Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com
Commerciele economie/ marketing college 26 april 2002 Introductie voor I&M
Even kennismaken Docent Commerciële Economie: Peter van der Meer p.vandermeer@econ.uu.nl
Wat is marketing? Afkomstig van ‘to market’ = naar de markt brengen definitie: marketing omvat alle activiteiten om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.
Marketing binnen organisaties Product- en productiegeoriënteerd Verkoopgeoriënteerd Marketinggeoriënteerd
Marketingmanagementproces Vijf stappen stap 1: positie- en competentieanalyse stap 2: SWOT-analyse stap 3: strategisch marketingplan stap 4: uitvoering stap 5: controle en bijsturing
De positie- en competentieanalyse Gewenste situatie resultaat gap Toekomstige situatie Toekomstige situatie Huidige situatie tijd
De positie- en competentieanalyse Macro omgeving Interne omgeving Concurrentie omgeving
De positie- en competentieanalyse Interne omgeving zoeken naar de competenties samenstel van kennis, kundigheden en technologieën, geworteld in de organisatie.
De positie- en competentieanalyse Er worden een drietal kritische competenties onderscheiden: 1. markt-gerelateerde competenties; 2. integriteit-gerelateerde competenties; 3. functionaliteit-gerelateerde competenties; competenties die toegang tot markten verschaffen of verbeteren. competenties die de integriteit van de organisatie vestigen en bevestigen.
De positie- en competentieanalyse macro-omgeving technologische demografische economische politieke maatschappelijke milieu concurrentie omgeving generieke concurrentiestrategieën concurrentievormen concurrentiestructuur concurrentiegedrag
Concurrentie-analyse Generieke concurrentiestrategieën : a. concurreren op laagste kosten b. concurreren op gedifferentieerd product costleadership product differentiation focus
Concurrentie-analyse Concurrentievormen: Behoefteconcurrentie Generieke concurrentie Productconcurrentie Merkconcurrentie
Concurrentie-analyse Concurrentiestructuur toetreders interne bedrijfs-tak afnemers leveranciers substituten
Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: klein segm. Concurrent hoofdsegment klein segm.
Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: Frontale aanval Guerrilla aanval Flankaanval Passeeraanval
SWOT-i matrix SWOT-i matrix: kans bedreiging Uitbuiten, groei Verdedigen sterkte Verbeteren, ombuigen Vermijden, terugtrekken, samenwerken zwakte
Commerciele economie/ marketing De onderneming als drager van een verhaal
Waar wordt straks verdiend? De geschiedenis in een notendop: de tijdperk van de jager/ verzamelaar de landbouwtijdperk de industriële tijdperk de informatie tijdperk ….
De verhalen Hier was eerst een foto van nokia
De verhalen Hier was eerst een foto van nokia
De verhalen Hier was eerst een foto van pink roccade
Waar wordt straks verdiend? “We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen” Rolf Jensen Mobiele telefonie/ alleen functionaliteiten Mobiele telefonie/ lifestyle De koeien van pink roccade
foto van MontBlanc horloges De verhalen Hier was eerst een foto van MontBlanc horloges
De verhalen Hier was eerst een video van dommelsch
De verhalen Hier was eerst een foto van michellin
De verhalen Hier was eerst een video van amstel bier
De verhalen samengevat: Avonturen te koop Saamhorigheid, vriendschap en liefde Zorg (geven en ontvangen) Wie-ben-ik? Gemoedsrust Overtuigingen
Citaat: “Marketing is wetenschap en marketeers moeten afgerekend worden op een ding: het resultaat in termen van verkoop. En niks anders.” Sergio Zyman voormalig Chief Marketing Officer Coca-Cola, in Tijdschrift voor Marketing (december 2000)