EL GRECO EN VELAZQUEZ College 6
Schilderkunst Middeleeuwen Vooral religieuze thematiek Versiering kerken Privé-devotie
Renaissance Italië Rol kunstenaar Wetensch. onderzoek 'Uomo universalis' Leonardo da Vinci
Crisis van religieuze ideeën Breuk met Renaissance Michelangelo: getormenteerde figuren Diagonale composities Beweging Expressie Spel licht/duister
Einde Renaissance Maniërisme Overgangsstroming naar Barok Rust, harmonie, symmetrie verdwijnen Gekunstelde stroming
Maniërisme Einde Renaissance Verkortingen (overdreven + onnatuurlijk) Ingewikkelde houdingen Onrust en asymmetrie Extatische gelaatsuitdrukkingen Verhoudingen menselijk lichaam (opgerekt)
Barokkunst Nieuwe stijl, Rome, begin 17e eeuw Concilie van Trente (1545-63) Duidelijke compositie < interesse in Oudheid + late Renaissance
In rest Europa Rubens ! Spanje: religieuze kunst ! < katholieke Contrareformatie > protestantse landen
Historische context Barok = stijl + levenswijze Kerk Schilder- en beeldhouwkunst 17e eeuw: katholieke waarheid verkondigen
Term ‘onregelmatige parel’ Barokkunst: zintuigen + gevoeligheid > klassieke kunst: rede overheerst
De Contrareformatie Kerkelijke kunst effect ! Theatrale effecten
Vernieuwingen barok Kleur belangrijker dan tekening (Renaissance: lijn primeert) Clair-obscur: spel van licht en schaduw (Renaissance: zuiver licht)
Clair-obscur Hevig licht-donker contrast sterke dieptewerking
Principes barokkunst Gevoel van diepte: Asymmetrische compositie Beweging: verkorte vormen, diagonalen, golven
2 grote namen El Greco - maniërisme Diego Velázquez - barok
EL GRECO Visie en passie
1540-1614 Doménicos Theotokópoulos Kreta Toledo Kondigt barok aan
Begin: volgt Grieks-Byzantijnse traditie Italië: leert bij Titiaan Nog jong Spanje Artistieke rijpheid
Mogelijk zelfportret
Gepassioneerd visionair Invloed van christelijke doctrine Spanje Passie en terughoudendheid Religieuze drang en neo-platonisme Invloed van mysticisme Contrareformatie
Kenmerken Uitgerokken figuren, naar boven Intense en ongewone kleuren Passie voor onderwerp Energie erg individuele stijl
In Spanje Wil aan hof Felipe II komen Koning vraagt werk voor Escorial: El martirio de San Mauricio “kunstwerk, maar geen devoot werk” Toledo: werken op aanvraag
Te Toledo Persoonlijke manier van schilderen Maniërist Grote expressieve kracht
Spanje van Contrareformatie Religieuze thema’s Portrettist Landschappen
Zicht van Toledo
De tranen van San Pedro
Christus die het kruis omarmt
Doop van Christus
Volgende slide: Christus verdrijft de kooplui uit de tempel
El caballero de la mano en el pecho
Don Antonio de Covarrubias Zoon architect Alonso de Covarrubias Geboren Toledo, rond 1514 Heel geletterd man Humanist Pers. in Begrafenis van de Graaf van Orgaz Vriend ?
Entierro del conde de Orgaz Begrafenis van de graaf van Orgaz Te Toledo – Kerk van Santo Tomé Graaf = weldoener Mirakel bij begrafenis: 2 heiligen
Licht dat artificieel lijkt Lichaam Orgaz + heiligen meer belicht + gezichten pers. Geen natuurlijk licht blik trekken naar bepaalde scènes
Uitgerokken figuren schoonheid van de vormen stilering in vraag stellen van regels late Renaiss.
Gedeeltelijke figuren Ondenkbaar in Renaissance Maniërisme: breekt met normen effect Zie figuren zijkant doek
Verwrongen figuren Komt van Michelangelo Anatomische studie lichamen Felle kleuren
Detailvergrotingen Wijzend kind Dode graaf van Orgaz Gelaat Hand
Religieuze schilderijen Kruisaflegging Franciscus van Assisi en de bedelaar
DIEGO VELAZQUEZ Hofschilder
1599-1660 Werkt met intellectuelen Naar Madrid: 1623 Felipe IV en Conde-duque de Olivares Portretten koninklijke familie 1624: hofschilder Goede vriend koning Naar Italië: 1629 en 1649
Twee zelfportretten
De waterverkoper van Sevilla Aesopus Dwerg Sebastián de Morra
Juan de Pareja Slaaf en zijn assistent Pareja was een moor Gelijkenis portret en persoon zelf Kledij: luxe versiering, verboden Waarom ? Verbazen
Religieuze scènes Geen geïdealiseerde figuren
Stillevens In de mode Gewone objecten in natuurlijke plaats Nederige werklui worden weergegeven (niet de gewoonte)
Bijbelse thema’s Stillevens met religieuze scènes in achtergrond Keukenmeisjes: met rug naar didactische scènes
Klassieke mythologische thema’s Geen sterk geïdealiseerde beelden meer Bacchus
Portretten Onconventioneel Ex-slaaf Juan de Pareja
Portretten van dwergen, narren, beeldhouwers, schrijvers, … Waardigheid en individuele waarde (gewoonlijk voor belangrijke mensen) Hofschilder, maar weinig edelen in werk
De weefsters Las hilanderas
Las Meninas 1656 Intrigerend schilderij Bewonderd door Manet, Goya, enz. Boodschap: onorthodox werk Perspectiefstudie Cfr. Don Quijote
Infante Margarita in 1656, 5 jaar Historische figuren Schilder ! In spiegel: koning en koningin Personen in schilderij kijken naar Infante zoals wij
Commentaar Ongebruikelijke plaats van koninklijk paar Plaats van Velázquez
Koningen: nauwelijks zichtbaar Dwergen + hond: onderaan Princes Margarita + hofdames belangrijker dan koningen + ook dwerg en hond op voorgrond Omkering van piramide
Detail
Koning en koningin “When the viewer stands in the position that the king and queen occupy in order to be reflected in the mirror, the oft mentioned conceit is that the common viewer then, indeed, becomes royal - worthy of veneration and respect. Is that what Velazquez is saying? Yes, that and more: If you and I (The King and Queen) are at the top of the vanishing point, then - taking into consideration the position of the other figures in the painting and their supposed social importance - the conceit does not hold and the social pyramid collapses. This, I believe, is the meaning Velazquez intended to convey”
Plaats schilder Domineert schilderij ME: niemand ondertekent schilderij Pas in Renaissance Velázquez: gaat verder Zichzelf voorstellen in werk Echte positie van artiest in maatschappij
Geen gevolgen ? Moet intenties verbergen (cfr. Cervantes: metafoor) Felipe IV + Olivares: milit. en econ. ramp Koning verwacht geen subversieve motieven
De overgave van Breda (1635)
Portret Felipe Próspero "Given the chair in the rigid semiotics of courtly etiquette in Spain, something is being conveyed beyond the fact that spoiled dogs climb into furniture in which courtiers would not dare to sit. Some metaphysical joke? Or the suggestion that dogs hold some rank in nature higher than slaves or even courtiers: All I know is that a dog in a chair is not innocent naturalism.“ Arthur C. Danto, prof. Filosofie (Columbia)
Portret van Felipe IV Zwakke koning Kunstminnaar Zijn ‘valido’: conde-duque de Olivares
Conde-duque de Olivares Valido Volgende slide
Volgend college: CERVANTES EN ZIJN TIJD