Professional Development Schools - Rijnmond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Introductie tot de experimenteersessies
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Auditing Instrument for
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Collectief leren in schoolteams
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
De lerarenopleider gepositioneerd
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Voortgezet onderwijs HELMOND
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Conceptuele denker Anne
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
OPEN brainstorm.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Ontwikkeling van professionele identiteit
Werkconferentie Leren in de zorg
De driehoeksverhouding
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Professionele excellentie en Honours
Ontwikkeling van professionele identiteit
Begeleiden van Praktijkonderzoek
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Het BSc Honours Programme
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Educational support & innovation
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
WOLFERT COLLEGE.
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Professional Development Schools - Rijnmond Opleiden vanuit de kracht van de school 2006/2009 www.lerenvandocenten.nl

De docent als onderzoeker Professional growth involves teachers’ investigations of their practice and construction of their own theories of teaching (Bell & Gilbert, 1994) Collaborative research increases teachers’ professionalism and as such contributes to the quality of education within the school (Cochran-Smith & Lytle, 1999) Teachers as agents of their own learning (Jurasaite-Harbison & Rex, 2005)

Academische scholen: Het idee School Universiteit/ HBO Partners Onderzoek en innovatie in de praktijk

‘Scholen zijn ingericht op het leren van leerlingen en niet per se op het leren van docenten’

Mogelijke dilemma’s Inhoud: docentconcerns - schoolconcerns Zeggenschap: top-down, individueel, gemeenschappelijk Focus: kennistekort - aanscherping bestaande kennis Expertise: intern - extern Facilitering: tijd, ruimte, middelen Doel: individuele - collectieve professionele ontwikkeling

Begeleiden van onderzoek Samenwerking tussen docenten en scholen Maatwerk of workshops Begeleiden op inhoud of proces Praktijkonderzoek of wetenschappelijk onderzoek Spanning tussen resultaten onderzoek en schoolbeleid

Ervaringen en opbrengsten Maaike Govers (Wolfert van Borselen Scholengroep) Elke les een taalles? Hanna van Erpecum & Jan de Schipper (Comenius College)  Pilot leerarrangementen en implementatie in de school