Professional Development Schools - Rijnmond Opleiden vanuit de kracht van de school 2006/2009 www.lerenvandocenten.nl
De docent als onderzoeker Professional growth involves teachers’ investigations of their practice and construction of their own theories of teaching (Bell & Gilbert, 1994) Collaborative research increases teachers’ professionalism and as such contributes to the quality of education within the school (Cochran-Smith & Lytle, 1999) Teachers as agents of their own learning (Jurasaite-Harbison & Rex, 2005)
Academische scholen: Het idee School Universiteit/ HBO Partners Onderzoek en innovatie in de praktijk
‘Scholen zijn ingericht op het leren van leerlingen en niet per se op het leren van docenten’
Mogelijke dilemma’s Inhoud: docentconcerns - schoolconcerns Zeggenschap: top-down, individueel, gemeenschappelijk Focus: kennistekort - aanscherping bestaande kennis Expertise: intern - extern Facilitering: tijd, ruimte, middelen Doel: individuele - collectieve professionele ontwikkeling
Begeleiden van onderzoek Samenwerking tussen docenten en scholen Maatwerk of workshops Begeleiden op inhoud of proces Praktijkonderzoek of wetenschappelijk onderzoek Spanning tussen resultaten onderzoek en schoolbeleid
Ervaringen en opbrengsten Maaike Govers (Wolfert van Borselen Scholengroep) Elke les een taalles? Hanna van Erpecum & Jan de Schipper (Comenius College) Pilot leerarrangementen en implementatie in de school