De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans TIME - LINE De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans november 2006
NADELEN ANALOGE KLOK Grote wijzer gaat sneller dan kleine wijzer. 10 over 7 is vroeger dan 5 over 8 terwijl grote wijzer verder staat. Time-Line, G. Bosmans
NADELEN DIGITALE KLOK Besef van tijd is volledig weg. 22:24 betekent 6 voor half 11 terwijl er geen 6 en geen 11 in 22:24 staan. Time-Line, G. Bosmans
een 1-dimensionale klok: EISEN AAN NIEUWE KLOK Tijd in 1 oogopslag af te lezen Tijd schrijdt met constant tempo voort Hoe lang iets nog duurt, moet visueel gemaakt worden een 1-dimensionale klok: de Time-Line Time-Line, G. Bosmans
TIME-LINE Een rij lampen waarbij elke lamp een x aantal minuten voorstelt. Voorbeeld: Basisschool van 1 uur tot 3 uur Er zitten 4 lampjes in een uur 1 lamp = 15 minuten Het is nu dus half 4 4 2 3 1 Time-Line, G. Bosmans
DAGRITME KAARTEN De leerkracht kan dagritmekaarten onder de begintijd hangen zodat kinderen zien hoelang het nog duurt voordat iets begint. “Kinderen, we zijn om half 2 gaan lezen, om half 3 gaan we fruit eten. Nog 15 minuten wachten.” 4 2 3 1 Time-Line, G. Bosmans
NAUWKEURIGHEID Het aantal lampjes per uur bepaalt de nauwkeurigheid van de klok. Hoe nauwkeuriger, hoe meer lampen. De klok wordt dan langer of de lampen worden kleiner. De lengte is te beperken door een specifieke tijdsduur aan te geven (bijvoorbeeld alleen de middag op een school). Time-Line, G. Bosmans
1 LAMP = 5 MINUTEN Hoe laat is het op deze klok? En nu? 1 2 3 1 2 3 1/2 2 3 1 1/2 2 3 Time-Line, G. Bosmans
1 LAMP = 5 MINUTEN Hoe laat is het op deze klok? Ja, 10 voor 2 En nu? Klopt weer, 5 over half 3 1 1/2 2 3 1 1/2 2 3 Time-Line, G. Bosmans
TOEPASSINGEN De Time-Line kan (wereldwijd) worden ingezet: Basisscholen en andere onderwijsinstellingen Kantoren Sportkantines Cafés en andere uitgaansgelegenheden Thuis als klok of wekker Op computerscherm (tijdbalk) Horloge Enzovoorts En als …………………………. Time-Line, G. Bosmans
DIGITALE ZANDLOPER In plaats van de tijd kan de Time-Line ook een tijdsduur aangeven zandloper. Bijvoorbeeld: 2 minuten spreektijd bij BIN: 12 lampen van ieder 10 seconden. 50 minuten les op middelbare school: 10 lampen van ieder 5 minuten. 45 minuten voetbalwedstrijd: 45 lampen van ieder 1 minuut. Time-Line, G. Bosmans
DESIGN De Time-Line is 1-dimensionaal. Kortom, een rechte rij lampen. De analoge klok en horloge krijgen een totaal nieuwe vormgeving. Door de diversiteit aan toepassings-mogelijkheden en doelgroepen, kunnen vele kleuren, vormen en groottes van de Time-Line op de markt komen. Time-Line, G. Bosmans
TECHNISCHE HAALBAARHEID Is het mogelijk om met gelijke tussenpozen steeds meer lampen te laten branden? JA Programmeerbare chips, met extra mogelijkheid tot toevoegen van effecten zoals knipperen en geluid. Time-Line, G. Bosmans
LAMPEN Als ‘lampen’ kunnen dienen: Gloeilampen LED-’s Power LED-’s Pixels op computerscherm En in de (nabije) toekomst …… Time-Line, G. Bosmans
OLED-’S Een OLED is een organic light emitting diode, ofwel een organisch LED-lampje. Een OLED is ontwikkeld voor ‘flexibele’ toetsenborden. Een OLED is een klein display dat ieder gewenst beeld weergeeft, van puur licht tot een symbool voor fruit eten. Een OLED varieert in grootte van 1 x 1 cm tot circa 5 x 5 cm. Time-Line, G. Bosmans
LITERATUUR OLED http://www.kennislink.nl/web/show?id=133831 Organische LEDs (OLEDs) zijn het materiaal van de toekomst als het gaat om goedkopere en betere beeldschermen, die bovendien ook nog flexibel kunnen zijn. http://www.guido.be/desktopModules/articledetail.aspx?mid=351&itemid=683&tabid=71&pageid=120 Hoe werkt een OLED-scherm? Stel je een heleboel organische moleculen voor die werken als dioden, dat wil zeggen elektronische componenten op moleculair niveau die maar in één richting stroom doorlaten. En als er stroom doorgaat, dan gaan ze gloeien in verschillende kleuren en lichtintensiteiten. De voordelen van OLED zijn enorm. Om te beginnen zijn het de moleculaire dioden zelf die licht afgeven, en geen lampje in de achtergrond zoals bij een LCD-scherm. Voor energievretende toestellen op batterijen, zoals gsm's, camera's en laptops, betekent dit een enorme besparing en dus een veel langer autonoom gebruik. Ten tweede: er treedt geen vervorming op van het beeld als je het vanuit een schuine hoek bekijkt, zoals wel het geval is bij de vloeibare kristallen van LCD. Dat maakt in theorie de weg vrij voor plooibare of oprolbare OLED-schermen in flexibele kunststof. Ook qua designvoorwerpen die gebruik maken van OLED is the sky the limit: denk aan lichtgevende kunstobjecten of - waarom ook niet - hi-tech muurbreed behang dat licht uitstraalt en waar je zo dikwijls als je wil kleur en motief van kan wijzigen. Ook verkeersdeskundigen houden de ontwikkeling van OLED in de gaten: vangrails, verkeerslichten, stoepranden, ze kunnen allemaal stukken zichtbaarder worden. Time-Line, G. Bosmans
TIME-LINE MET OLED-’S Omdat een OLED programmeerbaar is en elk gewenst symbool weer kan geven, zijn de tijdaanduiding en de activiteit (denk aan de dagritmekaarten op een basisschool) te integreren. Dezelfde klok kan bijvoorbeeld ‘s-ochtends de tijd aangeven tussen 8 uur en half 1 en ‘s-middags tussen half 1 en half 4. Nu volgt een voorbeeld met een uur lang ‘wereldoriëntatie’ gevolgd door fruit eten. Time-Line, G. Bosmans
CONCLUSIE De tijd wordt al eeuwen op een, met name voor kinderen, erg moeilijke en onlogische manier weergegeven. De Time-Line is een 1-dimensionale klok die eenvoudig de tijd weergeeft; met constant tempo de tijd laat voortschrijden; visueel maakt hoe lang iets nog duurt. Vanwege de vele toepassings- en designmogelijkheden heeft de Time-Line een enorm marktpotentieel. Time-Line, G. Bosmans