De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Advertisements

De elektrische stroomkring
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De historie & de toekomst
Informatie over opzet onderbouw
De wisselschakeling..
Op Sint-Montfort.
Opwekken van een sinusvormige wisselspanning
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
havo: hoofdstuk 6 (stevin deel 1) vwo : hoofdstuk 6 (stevin deel 1)
Ieder apparaat verbruikt energie ! JE MOET IN STAAT ZIJN OM DE
Spreekbeurt van Maikel
Start.
Lennert Priem 2b.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Herhaling hfd. 7 elektriciteit
Verbanden en signaalwoorden in een tekst
Schuifmaat.
LED’s.
Halfgeleider.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Goedemorgen.
Informatieavond schooltijden
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
Techniek toernooi Het energieke lampje.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Jord Knaap & Paul Crouwel
De eerste lichtgevende diode
Inzichtvragen elektriciteit.
Computerwijs Randapparaten : een overzicht School tisv.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Serie/Parallel Schakelingen
Stroom, Spanning & Weerstand
Halfgeleiders 1 - Opbouw diode - Werking diode
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
VAKDIDACTIEK Shaun the sheep dt – college Animatie.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Enorm bedankt voor je steun! Mother of Peace Be More Esther van der Voort 24 maart – 18 april.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Plastic.
Welkom Uw kind zit dit jaar in groep 3. Groep 3 is een belangrijk jaar waarin de kinderen erg veel leren! In deze PowerPoint wordt de belangrijkste informatie.
Powerpoint presentatie.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Klokkijken Hoeveel tijd is er verstreken?
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
6.4 transistor. In 6.3 zagen we een relais: In de ene schakeling (groen) loopt een stroom waardoor de spoel magnetisch wordt. Daardoor wordt het “anker”
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Rekenen!!! cito.
Ieder apparaat verbruikt energie ! JE MOET IN STAAT ZIJN OM DE
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Meten in de kleuterklas: tijd – enkele vragen
De Wiskanjers Tijd.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
ONDERWERP 4 ENERGIEVERBRUIK
Hoofdstuk 14 Rekenen met tijd. Hoofdstuk 14 Rekenen met tijd.
Om de PowerPoint te starten:
Hoofdstuk 13 klokkijken. Hoofdstuk 13 klokkijken.
Oefeningen Elektriciteit 2 TH
Loopbaan en burgerschap les 3
Prokal Door Veron Sijmons,Quinten Visscher,Marijn Weltman.
Basis 7 Tijd. Basis 7 Tijd Paragraaf B7.1 Wijzers van de klok.
Transcript van de presentatie:

De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans TIME - LINE De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans november 2006

NADELEN ANALOGE KLOK Grote wijzer gaat sneller dan kleine wijzer. 10 over 7 is vroeger dan 5 over 8 terwijl grote wijzer verder staat. Time-Line, G. Bosmans

NADELEN DIGITALE KLOK Besef van tijd is volledig weg. 22:24 betekent 6 voor half 11 terwijl er geen 6 en geen 11 in 22:24 staan. Time-Line, G. Bosmans

een 1-dimensionale klok: EISEN AAN NIEUWE KLOK Tijd in 1 oogopslag af te lezen Tijd schrijdt met constant tempo voort Hoe lang iets nog duurt, moet visueel gemaakt worden een 1-dimensionale klok: de Time-Line Time-Line, G. Bosmans

TIME-LINE Een rij lampen waarbij elke lamp een x aantal minuten voorstelt. Voorbeeld: Basisschool van 1 uur tot 3 uur Er zitten 4 lampjes in een uur 1 lamp = 15 minuten Het is nu dus half 4 4 2 3 1 Time-Line, G. Bosmans

DAGRITME KAARTEN De leerkracht kan dagritmekaarten onder de begintijd hangen zodat kinderen zien hoelang het nog duurt voordat iets begint. “Kinderen, we zijn om half 2 gaan lezen, om half 3 gaan we fruit eten. Nog 15 minuten wachten.” 4 2 3 1 Time-Line, G. Bosmans

NAUWKEURIGHEID Het aantal lampjes per uur bepaalt de nauwkeurigheid van de klok. Hoe nauwkeuriger, hoe meer lampen. De klok wordt dan langer of de lampen worden kleiner. De lengte is te beperken door een specifieke tijdsduur aan te geven (bijvoorbeeld alleen de middag op een school). Time-Line, G. Bosmans

1 LAMP = 5 MINUTEN Hoe laat is het op deze klok? En nu? 1 2 3 1 2 3 1/2 2 3 1 1/2 2 3 Time-Line, G. Bosmans

1 LAMP = 5 MINUTEN Hoe laat is het op deze klok? Ja, 10 voor 2 En nu? Klopt weer, 5 over half 3 1 1/2 2 3 1 1/2 2 3 Time-Line, G. Bosmans

TOEPASSINGEN De Time-Line kan (wereldwijd) worden ingezet: Basisscholen en andere onderwijsinstellingen Kantoren Sportkantines Cafés en andere uitgaansgelegenheden Thuis als klok of wekker Op computerscherm (tijdbalk) Horloge Enzovoorts En als …………………………. Time-Line, G. Bosmans

DIGITALE ZANDLOPER In plaats van de tijd kan de Time-Line ook een tijdsduur aangeven  zandloper. Bijvoorbeeld: 2 minuten spreektijd bij BIN: 12 lampen van ieder 10 seconden. 50 minuten les op middelbare school: 10 lampen van ieder 5 minuten. 45 minuten voetbalwedstrijd: 45 lampen van ieder 1 minuut. Time-Line, G. Bosmans

DESIGN De Time-Line is 1-dimensionaal. Kortom, een rechte rij lampen. De analoge klok en horloge krijgen een totaal nieuwe vormgeving. Door de diversiteit aan toepassings-mogelijkheden en doelgroepen, kunnen vele kleuren, vormen en groottes van de Time-Line op de markt komen. Time-Line, G. Bosmans

TECHNISCHE HAALBAARHEID Is het mogelijk om met gelijke tussenpozen steeds meer lampen te laten branden? JA Programmeerbare chips, met extra mogelijkheid tot toevoegen van effecten zoals knipperen en geluid. Time-Line, G. Bosmans

LAMPEN Als ‘lampen’ kunnen dienen: Gloeilampen LED-’s Power LED-’s Pixels op computerscherm En in de (nabije) toekomst …… Time-Line, G. Bosmans

OLED-’S Een OLED is een organic light emitting diode, ofwel een organisch LED-lampje. Een OLED is ontwikkeld voor ‘flexibele’ toetsenborden. Een OLED is een klein display dat ieder gewenst beeld weergeeft, van puur licht tot een symbool voor fruit eten. Een OLED varieert in grootte van 1 x 1 cm tot circa 5 x 5 cm. Time-Line, G. Bosmans

LITERATUUR OLED http://www.kennislink.nl/web/show?id=133831 Organische LEDs (OLEDs) zijn het materiaal van de toekomst als het gaat om goedkopere en betere beeldschermen, die bovendien ook nog flexibel kunnen zijn. http://www.guido.be/desktopModules/articledetail.aspx?mid=351&itemid=683&tabid=71&pageid=120 Hoe werkt een OLED-scherm? Stel je een heleboel organische moleculen voor die werken als dioden, dat wil zeggen elektronische componenten op moleculair niveau die maar in één richting stroom doorlaten. En als er stroom doorgaat, dan gaan ze gloeien in verschillende kleuren en lichtintensiteiten. De voordelen van OLED zijn enorm. Om te beginnen zijn het de moleculaire dioden zelf die licht afgeven, en geen lampje in de achtergrond zoals bij een LCD-scherm. Voor energievretende toestellen op batterijen, zoals gsm's, camera's en laptops, betekent dit een enorme besparing en dus een veel langer autonoom gebruik. Ten tweede: er treedt geen vervorming op van het beeld als je het vanuit een schuine hoek bekijkt, zoals wel het geval is bij de vloeibare kristallen van LCD. Dat maakt in theorie de weg vrij voor plooibare of oprolbare OLED-schermen in flexibele kunststof. Ook qua designvoorwerpen die gebruik maken van OLED is the sky the limit: denk aan lichtgevende kunstobjecten of - waarom ook niet - hi-tech muurbreed behang dat licht uitstraalt en waar je zo dikwijls als je wil kleur en motief van kan wijzigen. Ook verkeersdeskundigen houden de ontwikkeling van OLED in de gaten: vangrails, verkeerslichten, stoepranden, ze kunnen allemaal stukken zichtbaarder worden. Time-Line, G. Bosmans

TIME-LINE MET OLED-’S Omdat een OLED programmeerbaar is en elk gewenst symbool weer kan geven, zijn de tijdaanduiding en de activiteit (denk aan de dagritmekaarten op een basisschool) te integreren. Dezelfde klok kan bijvoorbeeld ‘s-ochtends de tijd aangeven tussen 8 uur en half 1 en ‘s-middags tussen half 1 en half 4. Nu volgt een voorbeeld met een uur lang ‘wereldoriëntatie’ gevolgd door fruit eten. Time-Line, G. Bosmans

CONCLUSIE De tijd wordt al eeuwen op een, met name voor kinderen, erg moeilijke en onlogische manier weergegeven. De Time-Line is een 1-dimensionale klok die eenvoudig de tijd weergeeft; met constant tempo de tijd laat voortschrijden; visueel maakt hoe lang iets nog duurt. Vanwege de vele toepassings- en designmogelijkheden heeft de Time-Line een enorm marktpotentieel. Time-Line, G. Bosmans