REALITY-TELEVISIE: Leedvermaak, exhibitionisme, vervlakking? Jaap Kooijman, Universiteit van Amsterdam 2 april 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
© opensource © 2005 Opensource Je bent wat je kijkt.
Advertisements

Activatie Platformen LED Screens buiten het stadion
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
CAMERA BEELDKADER EN CAMERASTANDPUNT
Personages in de show: Algemeen:
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Inleiding. Inleiding Geschiedenis Verlichting + technologische ontwikkelingen bourgeoisie  alternatieve journalistiek.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Tips voor een vlotte start!
Harry Potter en de schepping
De Toekomst van Trotse Mensen
Intro Pussy Galore INMIDDELS IN 15 BOSCOPEN IN BINNEN- EN BUITENLAND.
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
Glow.
Glow.
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Sociale media als journalistieke instrumenten (deel 2) Michaël Opgenhaffen Academie Periodieke Pers, Gent - 16/09/14.
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Jeugdsubculturen en beleid?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Lezen les 3.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Kwaliteits- en pulptelevisie
Het verhaal Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
THEATERSHOW VAN VELZEN RUSH OF LIFE. Van Velzen Geboren op 20 maart 1978 in Delft Getrouwd en heeft (bijna) 2 kindjes Singer songwriter van beroep Waarom.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Opvoeden.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
De theorie achter de verhalen
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
ZONDE? Dit klopt gewoon niet ZONDE! Dit klopt gewoon niet Verspilling, verlies; moreel kwaad; natuurlijk kwaad.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Waking Dreams Dromen in films als aanknopingspunt voor het bespreken van modernisme, postmodernisme en heden.
Dide Breuer.
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
BOUWEN AAN ‘DE TREIN BEWEGING’
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Emotie in fotografie.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Basics over communicatie
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Semantisatieverhaal: Ik ben een grote fan van zang- en dansprogramma’s op de televisie. Ik ben bijvoorbeeld gek op “Dance Dance Dance”. Kennen jullie dit.
Transcript van de presentatie:

REALITY-TELEVISIE: Leedvermaak, exhibitionisme, vervlakking? Jaap Kooijman, Universiteit van Amsterdam 2 april 2008

Hardnekkig misverstand Door de komst van reality- televisie kan iedereen een ster worden – iedereen beroemd; iedereen zijn ‘fifteen minutes of fame’ (Andy Warhol) Vroeger hadden sterren veel talent en waren zij duurzaam; nu zijn mensen beroemd om het beroemd zijn en niet om wat zij kunnen Reality-televisie is tekenend voor de huidige tijdgeest – leedvermaak, exhibitionisme, culturele vervlakking

Wel waar! Technologische ontwikkeling: introductie kabel-, satelliet- en digitale televisie; convergentie van verschillende media Institutionele ontwikkeling: opkomst commerciële televisie; nadruk op infotainment Internationalisering en mondialisering: ontwikkeling van nieuwe formats gebaseerd op bestaande genres; mondiaal uitgebracht, lokaal uitgevoerd

Gewoon/buitengewoon 1.‘Gewone’ mensen in ‘gewone’ situaties (docusoaps) 2.‘Gewone’ mensen in ‘buitengewone’ situaties (Big Brother, Het Blok) 3.‘Buitengewone’ mensen in ‘gewone’ situaties (Adam’s Family, De Bauers, Patty’s Posse) 4.‘Buitengewone’ mensen in ‘buitengewone’ situaties (Sterren Dansen op het IJs, Joling & Gordon over de Vloer)

Feit/fictie “Ik vind het de hoogste tijd dat Nederland de echte Patricia leert kennen, want thuis ben ik natuurlijk geen glamourdiva” (Patricia Paay, 2002) Reality-televisie is fictieve vorm van “realiteit” – altijd gepresenteerd in vorm van fictie Zowel “gewone” als “buitengewone” mensen worden personages in een nieuwe gerepresenteerde realiteit

Genre: candid camera Eerste candid camera show in de VS in 1948: “Smile! You’re on candid camera!” Gewone en bekende mensen in alledaagse maar benarde situaties Zichtbaar maken wat normaal niet zichtbaar is (“eerlijke, openhartige camera”) Leedvermaak maar ook herkenning

Genre: nieuws Niet zozeer “het journaal” maar verborgen camera, undercoverjournalistiek, misdaadreconstructie, ooggetuige Duitse oorsprong met Aktenzeichen XY … ungelöst (1967) Mix “feit” en “fictie” door vertelvorm Voorlopig hoogtepunt: Peter R. de Vries en Joran

Genre: talentenjacht Altijd aanwezig geweest op televisie, inclusief Nieuwe Oogst, Soundmixshow, Idols, X-Factor Gebaseerd op de “stermythe” – “gewone” mensen (met talent) kunnen worden ontdekt en een ster (“buitengewoon”) worden Idols niet wezenlijk anders dan eerdere talentenjachten – maakt wel mechanisme zichtbaarder

Genre: daytime talkshow The Phil Donahue Show ( ), The Oprah Winfrey Show (1986-heden), The Jerry Springer Show (1991-heden) Mix van informatie en sensatie; het politieke wordt persoonlijk Mix van publiek domein (ratio) en privédomein (emotie); opkomst “ervaringsdeskundige” Leedvermaak maar ook zichtbaarheid van minderheden en openbreken publiek debat

Genre: televisiedocumentaire An American Family (PBS, 1973), vergelijk met Familietrots (Ikon, 2004), oftewel De Tokkies Antropologisch/sociologische journalistiek; in beeld brengen van een gewoon/buitengewoon kerngezin Beide gevallen: hype maakt van de gewone gezinsleden bekende mediapersoonlijkheden

An American Family (PBS, 1973) Familietrots (IKON, 2004)

Genre: funniest home videos America’s Funniest Home Videos (ABC, 1989-heden); De Leukste Thuis (Tros, ) Kijkers sturen videofilmpjes in van “grappige” situaties: vallende kinderen, dierenkunstjes, etc. Subgenre: bloopers van sporters, nieuwslezers, etc. Wederom (net als candid camera) zowel leedvermaak als herkenbaarheid

Genre: “reality television” Eerste show die “reality television” werd genoemd: The Real World (MTV, 1993) Gewone mensen in buitengewone situatie: zeven jongeren samengebracht in een appartement in Manhattan Jongeren worden gevolgd door cameraploeg Anders dan documentaire: een speciaal gecreëerde leefruimte

Genre: docusoap Opkomst in de jaren 1990 Aantal vaste personages worden gevolgd in een bepaalde werksituatie (vliegveld, hotel, ziekenhuis, politiebureau, cruise) Mix van nieuwsgenre en televisiedocumentaire accent ligt minder op informatie (sociale context) maar op (emotionele) interactie tussen individuen

Genre: emo-televisie Van oorsprong Nederlands genre (opkomst jaren 1990): De Surprise Show, Het Spijt Me, All You Need is Love, Love Letters Nadruk op emotie en (“goedkoop”) sentiment, melodrama Vertaald in duidelijk formats die internationaal verkoopbaar zijn Mix van talkshowgenre met zaterdagavondshowprogramma

Format: Big Brother Geen genre maar een format: als categorie is format zowel groter als kleiner dan genre Gewone mensen in buitengewone situatie; anders dan The Real World: leefsituatie afgesloten van de gewone bewoonde wereld Mix van genres: reality-televisie, soap, talkshow en gameshow Multimediaal en aanwezigheid van “verborgen” camera

Genre: reality sitcom The Osbournes (MTV, ) Sitcom genreconventies: nadruk op kerngezin; elke aflevering wordt de emotionele balans verstoord door een probleem, welke wordt opgelost; terugkeer naar emotionele balans Terugverwijzing naar I Love Lucy ( ) en The Adventures of Ozzie and Harriet ( ) Real life of sitcom personages?

Mix: De Gouden Kooi Mix van (bijna) alle bovengenoemde genres Opening – directe verwijzing naar Dynasty (ABC, ) Combinatie gewoon en buitengewoon, feit en fictie Multimediaal, alom aanwezige (verborgen) camera’s Nadruk op sensatie en conflict; leidt tot ethische discussies en morele paniek

Voorlopige conclusies Eenduidige definitie van reality- televisie bestaat niet Reality-televisie creëert altijd een nieuwe realiteit, waarbij onderscheid tussen feit en fictie irrelevant (lijken te) worden Leedvermaak en schaamteloze exhibitionisme van reality-televisie zijn niet unieke uitingen van de hedendaagse tijdgeest maar zijn traceerbaar in eerdere genres