Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Wanneer doen we het goed? Evalueren van podia vanuit gemeentelijk perspectief Dr. Quirijn van den Hoogen Rijksuniversiteit Groningen Research Centre Arts.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Vermelding onderdeel organisatie 14 december Zoutconcentraties in grondwaterstroming Literatuurstudie Esther van Baaren Begeleiders: Prof. Dr. Ir.
Containerstromen in een supply chain
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Vraag het de vrijwilliger
Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Tools voor Risicobeheersing in gemeentelijke projecten
Soorten en typen onderzoek
Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.
Kwantitatief onderzoek
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Goede voorbereiding is het halve werk
“Help mij het zelf te doen”
Academische Basisschool
Interculturele competenties
SP AFDELING VEENENDAAL ZONDAGOPENSTELLING SUPERMARKTEN KWANTITATIEF ONDERZOEK NAAR DRAAGVLAK VOOR DE ZONDAGOPENSTELLING VAN SUPERMARKTEN IN VEENENDAAL.
groep Bovenbouw1A (groep 7)
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Afstuderen Woensdag
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
WoON 2015 Informatiebijeenkomst oversampling Han Kleefstra 18 maart 2014, Zwolle 25 maart 2014, Eindhoven.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Asielzoekers en terugkeer. Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Prof. Dr. Marie-Claire Foblets & Prof. Dr. Norbert Vanbeselaere.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
ongunstige eerste uitslag in het Bevolkingsonderzoek darmkanker
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
ONDERWIJSKUNDE INTRODUCTIE WIKI’S
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Personeelsmanagement
Merkbare vaardigheden
Management en leidinggeven
Transcript van de presentatie:

Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten lezen’en hoe deze praktijkkennis zich verhoudt tot theoretische inzichten rondom het leren lezen van noten Doctoraal scriptie Onderwijskunde Begeleider: Dr Gerard Bergenhenegouwen Melissa Bremmer, 6 december 2005

‘Ik kan noten lezen’

Onderzoek Vergelijken praktijkkennis en theoriekennis over het leren lezen van noten

Opzet van onderzoek 1.Literatuurstudie naar muziekleertheorieën 2.Kwalitatief onderzoek (interview, stimulated recall en conceptmaps) 3.Kwantitatief onderzoek (vragenlijst)

Conclusie Grote verschillen tussen theoriekennis en praktijkkennis Wie heeft gelijk?

Conclusie Vervolgonderzoek is nodig