Brede, Bredere, Breedste School! 8 mei 2015 Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Advertisements

Kansen voor Kinderen 1. Drempels… enkele • Financieel • Cultureel (leefwereld, perceptie,…) • Sociaal (netwerking, stimulans door ouders, leerkrachten,..
Ouders en Kinderen Centraal
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
ViaVia Info-presentatie
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015
Armoedebeleid.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
voor Rotterdamse kinderen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vrijetijdsparticapatie
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Ellie Kuipers iov VCOK vzw - VVSG - Komma vzw
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Geïntegreerd breed onthaal
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
ONDER WIJS CENTRUM GENT
1.
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Aanbod jongvolwassenen
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

Brede, Bredere, Breedste School! 8 mei 2015 Gent

We stellen ons even voor…

 Download Download

Verloop  IN-Zetje Brede School, een nieuwe werking  Brede School op het terrein  Een breed aanbod in de scholen i.s.m. het FLOB en LOP…  … en daarbuiten  Talentgerichte en waarderende benadering  Activiteiten  Peiling bij ouders en kinderen na 1 jaar  Meerwaarde  Reacties vanuit de scholen  Effecten  Knelpunten  Vragen?

IN-Zetje Brede school, een nieuwe werking  Beleidskader Vlaanderen in Actie (VIA) Bestrijding van Kinderarmoede  Lokale nood Ontwikkelen en continueren van een brede leer- en leefomgeving Tekort aan kinderopvang Vrijetijdsaanbod dat niet voor alle kinderen toegankelijk is Versterken van ouderlijke betrokkenheid, netwerken en vaardigheden  Uitvoering en partnerschap Vzw IN-Z Stad Sint-Truiden (regierol) LOP Sint-Truiden HIVA KULeuven (Onderzoeksgroep onderwijs en levenslang leren)

IN-Zetje Brede School een nieuwe werking  Focus Brede leer- en leefomgeving voor kinderen van 3 tot 12 jaar Vrije Tijdsorganisaties/Sociale Voorzieningen Ouders School  Subsidies Minister van Sociale Economie ( ) Kind

IN-Zetje Brede School een nieuwe werking  1,5 vte doelgroepwerknemers (3 personen) + deeltijdse coördinator  Inhoudelijke inbreng Brugfiguur/animator/logistiek Lage drempel en veiligheid Netwerk verbinden rondom lage drempel  Aanvullend werken Stedelijke diensten Welzijnsorganisaties en VT organisaties Scholen/CLB/LOP  Invulling naargelang behoeften Acties situeren in referentiekader

Brede School op het terrein  Brede school in de startblokken Ontwikkelen visie Verkennen lokale situatie/aansluiting lokale noden  Wij maken Brede School Uitbouw lokaal netwerk Informeren onderwijspartners en motiveren deelname  Plannen maken Doelen formuleren en 1ste conceptnota uitschrijven Concrete noden van de scholen in kaart brengen Aanwerving doelgroepmedewerkers Matching scholen Kennismaking leerkrachten/ouders/kinderen Zicht krijgen op concrete noden van de kinderen en ouders

Brede School op het terrein  Gaan voor Brede School Verdieping Uitgroei tot belangrijke vertrouwensfiguur Op weg gaan met ouders en kinderen Opzetten lange termijnprojecten Structurele verankering  Lokaal  Vlaams  6 Scholen 1 ste instantie werd netoverschrijdend gekeken naar scholen met het hoogste percentage GOK leerlingen (+/- 50%) Scholen binnen (50%) en buiten (50%) de stadskern 50/50 verhouding tussen concentratiescholen en andere scholen

Brede School op het terrein  Relatie/samenwerking FLOB, LOP Creëren van een draagvlak Regierol Afstemming Kritische bevragingen  Extra middelen LOP Uitbouw van bestaand aanbod + vakantiewerking kerstperiode

Een breed aanbod in de scholen… SchoolAanbodDoelgroep Engelmanshoven- Gelinden Tekenacademie, middagactiviteiten, naschools activiteitenprogramma, leesondersteuning Leerlingen van lagere school (en beperkt aanbod kleuterschool) Freinetschool WijdelandTekenacademie, middagactiviteiten, naschools activiteitenprogramma Leerlingen van kleuter- en lagere school (per maand wordt leeftijdsgroep gekozen) Heilig Hart Sint-Trudomiddagactiviteiten, taalstimulering, oudermoment Leerlingen van kleuterschool ‘t VlindertjeTekenacademieLeerlingen van lagere school Kabouterland, Sint-RitaTaalstimulering, oudermoment Leerlingen van kleuterschool

… en daarbuiten  Centrale activiteiten  Vakantiewerking

Talentgerichte en waarderende benadering  Integrale aanpak

Talentgerichte en waarderende benadering

Activiteiten Tijdens de middag en naschool

Activiteiten Taalstimulering

Activiteiten Vrijetijdsaanbod op school

Activiteiten ouderactiviteiten

Peiling bij ouders en kinderenna 1 jaar  Eindwerk studenten PXL  Kent u Brede School? (Ouders) 88%  Heeft u kind al eens deelgenomen aan een activiteit van Brede School 47% Bij de kinderen die deelnemen worden de activiteiten als zeer leuk ervaren Ouders zien het als een ruim aanbod  Heeft u kind deelgenomen aan een vereniging die aanbod kwam tijdens Brede School 20%

Effecten  Meer aandacht voor de leerlingen  Inclusieve aanpak, op maat  Doorbreken van sociale uitsluitingsmechanismen  Participatie  Vertrouwensrelatie met ouders  Zinvolle vrijetijd  Geen extra verplaatsing  Positief effect voor de leerkrachten

Meerwaarde  Doelgroepwerknemers hun leefwereld sluit aan op die van het doelpubliek;  Tewerkstelling van LDE-medewerkers zorgt voor continuïteit in de Brede School en biedt zo een antwoord op het pijnpunt dat Brede Schoolwerkingen een tekort hebben aan continuïteit;  Laagdrempelige benadering/niet sanctionerend.

Reacties vanuit de scholen  Leerkrachten merken dat kinderen tijdens de middagpauze beter samen spelen door het organiseren van gerichte activiteiten;  Kinderen beleven plezier aan het activiteitenaanbod van de naschoolse opvang;  Extra ondersteuning tijdens piekmomenten opvang;  Ouders van de leerlingen vinden makkelijker de weg naar de school;  Door het aanbod van de tekenacademie op school te organiseren, kunnen kinderen uit de buitengemeenten deelnemen aan dit aanbod.

knelpunten  Knelpunt: extra indirecte kosten zoals deelname aan extra vergaderingen, elektriciteit, personeel dat moet schuiven in uren (secretariaat of klusjesmannen),…

Vragen?

Waar vind je ons? IN-Zetje Brede School Rummenweg Sint-Truiden 0475/ Brede School “IN-Zetje” in Sint-Truiden Bezoek ons zeker op Facebook!