Richtlijnen voor de casustoets

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Didiclass - beginnen met
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Landelijke Platformdag Gehandicapten
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Aan de slag met competenties beoordelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Algemene Sociologie PA – B1
Workshop evalueren Dcp
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Pemprl.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Verpleegkundig redeneren
TRENDS 2014 Hafida
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Reflecteren.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Toetsing en toetsontwikkeling
Thema Roos van Leary in de klas
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff

Overzicht Voorstellen De lerarenopleiding Gesitueerde kennis Richtlijnen voor de casustoets Overzicht Voorstellen De lerarenopleiding Gesitueerde kennis Hogere leerdoelen (video) Casussen Hogere leerdoelen in toetsen Richtlijnen voor de casustoets

Gesitueerde kennis Gesitueerde kennis Huidige lespraktijk Richtlijnen voor de casustoets Gesitueerde kennis Specifieke situatie Gelinkt aan Gesitueerde kennis Ontstaat door Ontstaat door Huidige lespraktijk Eerdere ervaringen

Hogere leerdoelen Bloom (revised): analyseren, evalueren, creëren Richtlijnen voor de casustoets Hogere leerdoelen Bloom (revised): analyseren, evalueren, creëren Kritisch denken over theorie en praktijk Casussen

Richtlijnen voor de casustoets Casussen Papier Video Holistische en contextuele weergave van de lespraktijk

Hogere leerdoelen en toets Richtlijnen voor de casustoets Hogere leerdoelen en toets Toets Representatief voor de cursus Hogere leerdoelen komen terug Gesitueerde kennis Casussen in de toets

Toetsen van gesitueerde kennis Richtlijnen voor de casustoets Toetsen van gesitueerde kennis Toetsen van gesitueerde kennis door: Een authentiek probleem Meerdere korte casussen Mondelinge en schriftelijke vragen Toetsvragen gebaseerd op sleutelkenmerken Toetsvragen die in meerderheid zijn gericht op hogere leerdoelen Overkoepelende vragen

In de praktijk: een onderzoek Richtlijnen voor de casustoets In de praktijk: een onderzoek Alle hogescholen met een lerarenopleiding 10 hogescholen met een casustoets in de beroepsvoorbereiding Toetsen onderzocht op genoemde eisen Hypothese 1: de meerderheid van de toetsvragen is op hogere leerdoelen Hypothese 2: De toetsen zijn in overeenstemming met de eisen

Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Vragen naar… Toetsen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Overzicht gehele situatie Perspectiefwisseling Bewustzijn relevantie leerstof Kennis onafh. van begrip Zelfkennis Analyseren, evalueren, creëren Totaal aantal aspecten Beoordeling: “voldoende bij ≥5 aspecten

Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Punten in de toets Toetsen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Totaal aantal punten 20 50 80 60 25 35 100 76 38 Aantal punten voor hogere leerdoelen 8,6 28 23 27 79 54 18 Percentage punten voor hogere leerdoelen 44 70 92 77 71 47

Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen 5 van de tien toetsen Meerderheid van de vragen is gericht op hogere orde leerdoelen Met deze vragen kan ook het merendeel van de te behalen punten worden behaald

Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets

Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets 1 van de tien toetsen Voldoet aan ten minste vier vereisten Waaronder minimaal: De casus bevat een authentiek probleem Vragen naar hogere leerdoelen

Richtlijnen voor de casustoets Conclusie onderzoek Lerarenopleiders stellen nauwelijks hogere leerdoelen gericht op gesitueerde kennis bij casustoetsen Casustoetsen worden niet ten volle benut Als richtlijnen voor casustoetsen worden gevolgd, draagt dit bij aan de verwerven van gesitueerde kennis door leraren in opleiding.

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 1: Meerdere casussen in de toets

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 2: De casus bevat een authentiek probleem

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R1. Meerdere casussen Minimaal drie casussen R2. Authentiek probleem Situatiebeschrijving Werkzaamheden Eigen oplossing Handelen van de student Complexe taak

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 3: De vragen bij de casus zijn opgesteld aan de hand van sleutelkenmerken.

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 4: De toetsvragen zijn gericht op hogere leerdoelen (begrip en inzicht)

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R.3 Sleutelkenmerken Minimaal drie vragen naar belangrijkste beslissingen R.4 Toetsvragen gericht op hogere leerdoelen Casus: Volledige situatie overzien Casus: Perspectief wisselen Toets: Besef noodzaak leerstof Toets: Kennis onafhankelijk van begrip Toets: Zelfkennis Toets: Minimaal twee inzichtvragen

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 5: De toets bevat overkoepelende vragen

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 6: De toets bevat mondelinge en schriftelijke vragen.

Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R5. Overkoepelende vragen Minimaal één overkoepelende vraag R6. Mondeling en schriftelijk Minimaal één mondelinge vraag Minimaal één schriftelijke vraag

Richtlijnen voor de casustoets Conclusie