Richtlijnen voor de casustoets Walter Geerts Anne van der Werff
Overzicht Voorstellen De lerarenopleiding Gesitueerde kennis Richtlijnen voor de casustoets Overzicht Voorstellen De lerarenopleiding Gesitueerde kennis Hogere leerdoelen (video) Casussen Hogere leerdoelen in toetsen Richtlijnen voor de casustoets
Gesitueerde kennis Gesitueerde kennis Huidige lespraktijk Richtlijnen voor de casustoets Gesitueerde kennis Specifieke situatie Gelinkt aan Gesitueerde kennis Ontstaat door Ontstaat door Huidige lespraktijk Eerdere ervaringen
Hogere leerdoelen Bloom (revised): analyseren, evalueren, creëren Richtlijnen voor de casustoets Hogere leerdoelen Bloom (revised): analyseren, evalueren, creëren Kritisch denken over theorie en praktijk Casussen
Richtlijnen voor de casustoets Casussen Papier Video Holistische en contextuele weergave van de lespraktijk
Hogere leerdoelen en toets Richtlijnen voor de casustoets Hogere leerdoelen en toets Toets Representatief voor de cursus Hogere leerdoelen komen terug Gesitueerde kennis Casussen in de toets
Toetsen van gesitueerde kennis Richtlijnen voor de casustoets Toetsen van gesitueerde kennis Toetsen van gesitueerde kennis door: Een authentiek probleem Meerdere korte casussen Mondelinge en schriftelijke vragen Toetsvragen gebaseerd op sleutelkenmerken Toetsvragen die in meerderheid zijn gericht op hogere leerdoelen Overkoepelende vragen
In de praktijk: een onderzoek Richtlijnen voor de casustoets In de praktijk: een onderzoek Alle hogescholen met een lerarenopleiding 10 hogescholen met een casustoets in de beroepsvoorbereiding Toetsen onderzocht op genoemde eisen Hypothese 1: de meerderheid van de toetsvragen is op hogere leerdoelen Hypothese 2: De toetsen zijn in overeenstemming met de eisen
Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Vragen naar… Toetsen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Overzicht gehele situatie Perspectiefwisseling Bewustzijn relevantie leerstof Kennis onafh. van begrip Zelfkennis Analyseren, evalueren, creëren Totaal aantal aspecten Beoordeling: “voldoende bij ≥5 aspecten
Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Punten in de toets Toetsen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Totaal aantal punten 20 50 80 60 25 35 100 76 38 Aantal punten voor hogere leerdoelen 8,6 28 23 27 79 54 18 Percentage punten voor hogere leerdoelen 44 70 92 77 71 47
Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen Richtlijnen voor de casustoets Hp. 1: Meerderheid vragen niet gericht op hogere leerdoelen 5 van de tien toetsen Meerderheid van de vragen is gericht op hogere orde leerdoelen Met deze vragen kan ook het merendeel van de te behalen punten worden behaald
Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets
Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets Richtlijnen voor de casustoets Hp. 2: Toets niet opgesteld volgens eisen voor casustoets 1 van de tien toetsen Voldoet aan ten minste vier vereisten Waaronder minimaal: De casus bevat een authentiek probleem Vragen naar hogere leerdoelen
Richtlijnen voor de casustoets Conclusie onderzoek Lerarenopleiders stellen nauwelijks hogere leerdoelen gericht op gesitueerde kennis bij casustoetsen Casustoetsen worden niet ten volle benut Als richtlijnen voor casustoetsen worden gevolgd, draagt dit bij aan de verwerven van gesitueerde kennis door leraren in opleiding.
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 1: Meerdere casussen in de toets
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 2: De casus bevat een authentiek probleem
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R1. Meerdere casussen Minimaal drie casussen R2. Authentiek probleem Situatiebeschrijving Werkzaamheden Eigen oplossing Handelen van de student Complexe taak
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 3: De vragen bij de casus zijn opgesteld aan de hand van sleutelkenmerken.
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 4: De toetsvragen zijn gericht op hogere leerdoelen (begrip en inzicht)
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R.3 Sleutelkenmerken Minimaal drie vragen naar belangrijkste beslissingen R.4 Toetsvragen gericht op hogere leerdoelen Casus: Volledige situatie overzien Casus: Perspectief wisselen Toets: Besef noodzaak leerstof Toets: Kennis onafhankelijk van begrip Toets: Zelfkennis Toets: Minimaal twee inzichtvragen
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 5: De toets bevat overkoepelende vragen
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets Richtlijn 6: De toets bevat mondelinge en schriftelijke vragen.
Richtlijnen voor een casustoets Richtlijnen voor de casustoets Richtlijnen voor een casustoets R5. Overkoepelende vragen Minimaal één overkoepelende vraag R6. Mondeling en schriftelijk Minimaal één mondelinge vraag Minimaal één schriftelijke vraag
Richtlijnen voor de casustoets Conclusie