ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Flipping the classroom
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kandinsky College Malderburchtstraat
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Het Nederlandse onderwijs:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Workshop evalueren Dcp
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Training digitale didactiek
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vragen, wat voor vragen?.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Sleutels, codes en aanwijzingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Workshop videobegeleiding
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem

Oorspronkelijke opzet Inzet van mobile devices in het wetenschaps-, en bij uitbreiding in heel STEM- onderwijs Focus op één specifieke werkvorm, de flipped classroom

Noden van de focusgroep  Hoe maak je een “goed” filmpje om te gebruiken in een flipped classroom setting?  Wat is een “goed” filmpje?  Qua inhoud?  Qua vorm?  De praktische kanten van filmen  Opnemen  Monteren

Eerste pogingen  Succes van Kahn academie.  Gelijkaardige filmpjes met “Educreations” en “Explain Everything”.  Resultaat:

 Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... Derek Muller (Veritasium) over video's en wetenschap onderwijzen... “The effect of explanatory movies is insignificant…” Het effect van video-doceren zonder rekening te houden met misconcepties: Leerlingen/studenten denken dat ze het al weten… Ze zijn niet 100% aandachtig… Ze zien niet dat wat getoond wordt, verschilt van wat ze denken… Ze leren niks… Ze krijgen meer vertrouwen dat hun (foute) denkbeelden juist zijn…

Semi-flipped classroom in secundair onderwijs Introductie Teaser Probleem- stelling Instructie Evaluatie Peilen naar leerlingen- denkbeelden Verdieping Uitdiepen probleem- stelling Uitvoeren opdrachten Evaluatie Waar ben ik, waar moet ik naartoe? Verwerking Wat hebben we geleerd? Synthese Round-up

“Teaser”  Leerkracht verzamelt denkbeelden.  Vormen startpunt voor zijn les.  “Pitchen” van probleem.  Opwekken van nieuwsgierigheid en verwondering.  Oproepen van twijfels en vragen.  Inspelen op leerlingen- denkbeelden.  Startpunt voor verder redeneren.

Voorbereiding: zoeken naar essentie Hoe korter het filmpje, hoe krachtiger de boodschap zal overkomen. Denk grondig na over volgende vragen, en antwoord in maximaal één zin.  Wat wil ik dat mijn leerlingen onthouden, waarover wil ik dat ze nadenken?  Waarom moeten ze dat onthouden, waarom moeten ze daarover nadenken?  Wat kan ik hen daarover vragen?

Scenario en storyboarding  Helpt om tot essentie te komen.  Minder improviseren = hogere efficiëntie bij opname.  Storyboard hulpmiddel bij vormgeving.  Camerahoek  Focus  Duidelijke scène-onderverdeling. Grondige voorbereiding zorgt voor goede opname, met minimale technische bagage.

Opname en montagetechnieken

Resultaten

Reflectie werking design team  “Formele” bijeenkomsten met agenda en opdrachten werkt niet.  Teamleden allemaal drukbezet, geen ruimte in opdracht om consequent bezig te zijn.  Informeel wél resultaat. In marges van andere projecten wordt expertise actief toegepast, en materiaal en ervaringen uitgewisseld.

Toekomst  Expertise bundelen in handleiding “filmen voor de flipped classroom” (exacte titel nog te bepalen).  Verspreiden via nog te bepalen kanalen.  Integreren in opleidingen.  Workshops voor collega’s/externen.