Heeft u zelf als eens 3 jaar aan 1 stuk elke dag 3 SUDOKU’s gemaakt?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Leefgroepen in de kleuterschool
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
situationeel leiderschap
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Collectief portfolio groep 3
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Oog voor slimme kinderen?!
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Communiceren met Marloes
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.
Jeannette van Nieuwkoop
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Methodiek: Plancyclus
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Breinleren.
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Wie is Meester Cédric ? Mijn ervaring - Ik geef al les sinds 2003.
Studieloopbaan coaching Portfolio presentatie
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Presentatie voor teams Oktober 2018
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Heeft u zelf als eens 3 jaar aan 1 stuk elke dag 3 SUDOKU’s gemaakt? Hoogbegaafdheid Heeft u zelf ook al eens het gevoel gehad steeds in dezelfde vergadering te zitten? Heeft u zelf als eens 3 jaar aan 1 stuk elke dag 3 SUDOKU’s gemaakt?

Korte situatieschetsen De kleuter: Maïte De lagere school: Carolien De secundaire school: de wijsneuzen Fundamentele eenzaamheid: Bjorn

Wat is hoogbegaafdheid

In cijfers IQ: < 20diepe  verstandelijke beperking IQ: 20 tot 35  ernstige mentale beperking IQ: 35 tot 55  matig mentale beperking IQ: 55 tot 70  lichte verstandelijke handicap IQ: 70 tot 90  zwakbegaafd Standaard gemiddelde is 85 tot 115

Renzulli

Dabrowski Psychomotorisch: grote beweeglijkheid Intellectueel: zeer verstandig Imaginair: grote verbeeldingskracht Zintuiglijk: zeer veel impulsen opnemen Emotioneel: heel erg geraakt worden

Kinderen Grote nieuwsgierigheid Veel energie Bijzonder gevoel humor Prof. Mönks Dr. Tessa Kieboom Grote nieuwsgierigheid Veel energie Bijzonder gevoel humor Veel lezen Nadenken over de zin van het leven Opvallend taalgebruik Goed geheugen Snelle taalontwikkeling Sterk wiskundig inzicht Interesse in complexe onderwerpen Perfectionisme Hoge eisen stellen aan zichzelf Kritische ingesteldheid tav volwassenen (leerkrachten)

Ruis op de communicatie Hoogbegaafd Maatschappij, leerkracht Inhoud Relatie Vorm Eerst uitklaren van de inhoud, dan spreken over de relatie en dan over de vorm.

Schoolse vertaling Excellereren Compacten Top Down denkers Onderpresteren Aanpassen of confirmeren

Valkuilen Hoogbegaafde lln hebben steeds goeie punten Hoogbegaafde lln kunnen goed studeren. Hoogbegaafde lln kunnen alles zelf  Alle uitspraken zijn VALS

FUN Go! Geel Fantasie Uitdaging Nieuwsgierigheid

Pedagogische doel op lange termijn Leerlingen met “overschot”: Laten ervaren dat werken kan lonen (growth mindset) Laten ervaren dat “falen” inherent bij leren hoort Handvaten aanreiken om het formele leerproces (schoolse opdrachten) efficiënt en effectief uit te voeren  Het aanmoedigen van de ontwikkeling van een aantal noodzakelijke functies voor school en verdere (beroeps)loopbaan

De start in 2011 2011: Wijsneuzen uit de eerste dia  module van de 3e graad mee volgen  positief effect voor lln, Lkr en medeleerlingen 2012: start FUN 3e jaar  5 lln  3 uur / week: Zelf gemiste leerstof bijwerken Verrijking Lkr regulier rooster geen nieuwe leerstof 2013: aanvulling individuele ondersteuning jongeren

Verdere uitbouw in 2013 2013: Wat? FUN in de 1e graad Individuele coaching van lln Wat? Eigen interesse Eigen leerpunten Gericht op breder leren

Instroom eerste graad Leerlingen uit de kangoeroeklas van de lagere school. Leerlingen uit de lagere school met plustaken. Op basis van rapportcijfers, BaSO-fiche, rapport- commentaren, gesprekken met ouders en leerling, … . FUN in de eerste graad - Jan Gys

FUN in de eerste graad 2u/week (donderdag) Vooral zelfsturing Groepsprojecten Uitdagende lessen 2u/week (donderdag) Vooral zelfsturing Project op basis van de interesse van de leerling Evaluatie: wedstrijd en portfolio. 1u/week (maandag) Vooral sturing door leerkracht Actualiteit, vereenvoudigde lesinhouden hogere jaren, olympiaden, practica, interesses leerling, … Evaluatie: portfolio. FUN in de eerste graad - Jan Gys

Uitgangspunten De lesinhouden van FUN beginnen daar waar de leerstof van het vak uit het basispakket stopt. Rubik’s cube: algoritme, symmetrie, … . Spaghettitoren: driehoeken geven de sterkste structuur. Leerlingen laten voelen hoe uitdagend een bepaald vakgebied écht kan zijn. Niet-Newtoniaanse vloeistof heeft de kenmerken van een vaste stof en een vloeistof. Waar kunnen we deze stof dan indelen? De inhouden van FUN geven meer zin aan de inhouden van de vakken uit het basispakket. Als je Japans zo leuk vindt, waarom kan Latijn dat dan ook niet zijn? FUN in de eerste graad - Jan Gys

Projecten 1e graad Mierenboerderij Doolhoven Lego-mind storm Spaghettitoren Niet-Newtoniaanse vloeistof

Rubik en de robot De Rubik’s cube oplossen. De Rubik’s cube solver bouwen. Deelnemen aan de Robocup Junior wedstrijd met een eigen ontwerp. FUN in de eerste graad - Jan Gys

Niet-Newtoniaanse vloeistoffen en spaghettitorens FUN in de eerste graad - Jan Gys

Dokter voor één dag Bezoek aan het ziekenhuis van Geel. Rondleiding OK. Workshop ‘endotrainer’. Workshop ‘gipsen’. Kennismaking met de operatierobot van het UZA. FUN in de eerste graad - Jan Gys

Dokter voor één dag FUN in de eerste graad - Jan Gys

Momentumwedstrijd (voorheen ‘Eurekas’) Projecten: ‘Ant Farm’ en ‘Elektriciteit uit fruit’. Leerlingen stellen een dossier samen en bereiden een presentatie voor. FUN in de eerste graad - Jan Gys

Japans leren, smart games, SpaceRail, FUN vs Wouters & Waes, … FUN in de eerste graad - Jan Gys

FUN integreren in de lessen van het basispakket? RAPPER! Traject voor slimmeriken en snelleriken Bundel met uitdagende raadsels en extra vakgebonden oefeningen Vakleerkracht beslist wanneer leerling mag werken aan RAPPER!. FUN in de eerste graad - Jan Gys

Input 2014 Versterking door middel van portfolio: Doel: 1e graad: basisvaardigheden zoals samenwerken, hulp vragen, … 2e graad: executieve functies 3e graad: individuele trajecten: Extra wetenschappen Persoonlijke combinaties Aanvullende vakken MOOC’s Doel: Versterken transfer naar reguliere vakken Bewuster omgaan met eigen leernoden

Sfeerbeelden Fun 2e graad Piano project Ontwerp een (ingewikkeld) gezelschapsspel

Stem een piano

Project “Solar Olympics” Flipperkast ontworpen en effectief uitgevoerd Prijs voor de “creativiteit” Schoolse meerwaarde: ASO – TSO – BSO doorbrekend zonder direct doel. Mooi neveneffect Andere vaardigheden leren en ideeën omzetten naar realiteit.

Overige onderwerpen Actualiteitsopdracht EOS: Wetenschapsgeschiedenis: Zelfstandig verwerken van een wetenschappelijk artikel Samenvatten Kritische lezing Presentatie Wetenschapsgeschiedenis: Notitie nemen Doceermomenten volgen Gericht abstracte informatie leren verwerken

Aandachtspunten 2014-2015 Versterken bestaande stappen Communicatie naar ouders Communicatie met collega’s Bijsturen portfolio Gerichte toegang voor de jongeren

Toekomstige uitdagingen Overvloed aan plannen en ideeën “liefst alle dagen FUN” Versterken huidige projecten Implementeren binnenklas differentiatie Verankeren project in huidige beleidsvisie Gerichte bespreking op klassenraad Draaiboek opstellen vanuit kwaliteitsbewaking

Tot slot ‘Een schooldag zonder FUN (of Latijn) is maar een saaie dag…’ Getuigenis leerling FUN. ‘Ik dacht dat D. snel zou opgeven. Elke week een extra uur naar school komen voor FUN. Ik ben verwonderd dat hij dit al een heel schooljaar doet en nog meer verwonderd dat hij thuis over bijna niets anders schools praat dan FUN.’ Getuigenis moeder van een leerling FUN. Even ter info: bij mij werkt het momenteel goed! Ik spreek hem aan op zijn gedrag en hij neemt uit zichzelf zijn RAPPER!-bundel. Hoe het leven toch simpel kan zijn met vindingrijke collega’s! Bericht van een collega Nederlands. FUN in de eerste graad - Jan Gys