Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout Kisp volwassenenonderwijs Cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief
Achtergrond project Doelstellingen project Fasering project
Achtergrond project Project vanuit expertisenetwerk AUGent Penvoerende instelling: volwassenonderwijs Kisp Partnerinstellingen: cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief Projectteam: onderwijspedagoog + leerkracht/vakdidacticus
Achtergrond project Waarom dit project en vakgebied? Weinig vakdidactisch materiaal voor praktijkvakken beschikbaar Versterking van het pedagogisch en didactisch handelen van de lerarenopleiders + vakleerkrachten Looptijd? 1 jaar
Doelstellingen van het project Het opstellen van een didactisch raamwerk: Handvatten voor de didactische aanpak van projectmatig werken Didactische instructiefiches voor (praktijkgerichte) werkvormen Kijkwijzers voor evaluatie-instrumenten Didactische handleiding(en) voor het ontwikkelen van leerlijnen Good practices Bijzondere aandacht voor rol ICT Databank met ontwikkelde vakspecifieke materialen en ervaringen
Fasering van het project WP 4: implementatie platform WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen met praktijk WP 2: opstellen didactisch raamwerk WP 1: verkenning en analyse van het werkveld
Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Bekijken leerplannen + doorlichtingsverslagen Kwalitatieve bevraging van aantal actoren (vakleerkrachten, pedagogisch begeleiders, inspecteurs)vanuit de verschillende onderwijsnetten Focus bevraging: Zicht krijgen op manier van werken: evalueren, methodieken, gebruik bronnenmateriaal, …. Noden/uitdagingen werkveld
Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Integratie TV/PV? Nut is duidelijk MAAR praktisch soms moeilijk haalbaar aparte leerkrachten TV/PV Onderscheid op rapport Werkvormen/methodieken? Blijft vrij traditioneel, weinig evoluties doorheen de jaren Onderwijsgesprek, doceren, demonstreren Media/bronnenmateriaal? Vooral eigen cursussen (projectmatig werken) Kwaliteit sterk afhankelijk van leerkracht/school materiaal sectorfonds kwaliteitsvol
Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Evalueren? Permanent, proces, product, zelfevaluatie Moeilijkheden: Begripsverwarring Verhouding proces/product Formuleren criteria in functie van doelstellingen (en evaluatie) Professionalisering? Ja, afhankelijk van de school, maar vooral vakinhoudelijk (niet didactisch – pedagogisch)
Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Gerrit Rietveld - rood – blauwe stoel -2de graad – hout (BSO) Waarom dit project? Leerlingen laten kennismaken met design/hedendaagse ontwerpen Motivatie Haalbaarheid in functie van randvoorwaarden Gebruik van zowel plaatmateriaal als vol hout Gebruik van verschillende technieken + machines
Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Zal bevatten: 2 mogelijke lesaanpakken met aandacht voor lesstart (introductie projectdossier), differentiatie, variatie in werkvormen, ICT, … Projectdossier met doelstellingen (leerplan), criteria, werktekeningen, oefeningen voor de leerlingen, … Evaluatie-instrumenten Filmmateriaal en fotomateriaal …. Uitwerken generieke documenten die meteen in de praktijk kunnen gebruikt worden
Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Maar ook afstemming concept platform (WP 4) Initieel website, maar in functie van uitdoofscenario ENW’s geopteerd voor een publicatie (+ cd-rom)
Fasering van het project WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen praktijk Toepassen Raamwerk verfijnen en aanpassen op basis van onderzoeksresultaten Resultaten finaliseren ifv WP 4 WP 4: implementatie platform
Fasering van het project WP 4: implementatie platform + disseminatie publicatie (met CD-rom) ipv website ifv continuïteit materiaal wel ter beschikking via website ENW AUGent + Novelle Organiseren van een workshop en/of studiedag Bekendmaken van de projectresultaten op nationale en internationale fora