Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Deel 2 van de presentatie
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Project ZITBANK Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
De gezonde school en genotmiddelen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Workshop ‘visieversneller’
Return to Sender.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Project Proceshuis Road show
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Startsessie ICT designteam Kunst en cultuur
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Evaluatie Leerlijnen.
Lerende gemeenschap Mechanica-Elektriciteit
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Lancering Traject
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Workshop evalueren Dcp1 WORKSHOP Vernieuwende Media (deel I)
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Dit ben ik, in ontwikkeling
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout Kisp volwassenenonderwijs Cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief

Achtergrond project Doelstellingen project Fasering project

Achtergrond project Project vanuit expertisenetwerk AUGent Penvoerende instelling: volwassenonderwijs Kisp Partnerinstellingen: cvo De Vlaamse Ardennen Cvo Panta Rhei Cvo IVO Brugge PCVO Het Perspectief Projectteam: onderwijspedagoog + leerkracht/vakdidacticus

Achtergrond project Waarom dit project en vakgebied? Weinig vakdidactisch materiaal voor praktijkvakken beschikbaar Versterking van het pedagogisch en didactisch handelen van de lerarenopleiders + vakleerkrachten Looptijd? 1 jaar

Doelstellingen van het project Het opstellen van een didactisch raamwerk: Handvatten voor de didactische aanpak van projectmatig werken Didactische instructiefiches voor (praktijkgerichte) werkvormen Kijkwijzers voor evaluatie-instrumenten Didactische handleiding(en) voor het ontwikkelen van leerlijnen Good practices Bijzondere aandacht voor rol ICT Databank met ontwikkelde vakspecifieke materialen en ervaringen

Fasering van het project WP 4: implementatie platform WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen met praktijk WP 2: opstellen didactisch raamwerk WP 1: verkenning en analyse van het werkveld

Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Bekijken leerplannen + doorlichtingsverslagen Kwalitatieve bevraging van aantal actoren (vakleerkrachten, pedagogisch begeleiders, inspecteurs)vanuit de verschillende onderwijsnetten Focus bevraging: Zicht krijgen op manier van werken: evalueren, methodieken, gebruik bronnenmateriaal, …. Noden/uitdagingen werkveld

Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Integratie TV/PV? Nut is duidelijk MAAR praktisch soms moeilijk haalbaar  aparte leerkrachten TV/PV  Onderscheid op rapport Werkvormen/methodieken? Blijft vrij traditioneel, weinig evoluties doorheen de jaren Onderwijsgesprek, doceren, demonstreren Media/bronnenmateriaal? Vooral eigen cursussen (projectmatig werken)  Kwaliteit sterk afhankelijk van leerkracht/school materiaal sectorfonds  kwaliteitsvol

Fasering van het project WP 1: verkenning en analyse van het werkveld Aantal resultaten bevraging: Evalueren? Permanent, proces, product, zelfevaluatie Moeilijkheden: Begripsverwarring Verhouding proces/product Formuleren criteria in functie van doelstellingen (en evaluatie) Professionalisering? Ja, afhankelijk van de school, maar vooral vakinhoudelijk (niet didactisch – pedagogisch)

Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Gerrit Rietveld - rood – blauwe stoel -2de graad – hout (BSO) Waarom dit project? Leerlingen laten kennismaken met design/hedendaagse ontwerpen Motivatie Haalbaarheid in functie van randvoorwaarden Gebruik van zowel plaatmateriaal als vol hout Gebruik van verschillende technieken + machines

Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Zal bevatten: 2 mogelijke lesaanpakken met aandacht voor lesstart (introductie projectdossier), differentiatie, variatie in werkvormen, ICT, … Projectdossier met doelstellingen (leerplan), criteria, werktekeningen, oefeningen voor de leerlingen, … Evaluatie-instrumenten Filmmateriaal en fotomateriaal ….  Uitwerken generieke documenten die meteen in de praktijk kunnen gebruikt worden

Fasering van het project WP 2: opstellen didactisch raamwerk Maar ook afstemming concept platform (WP 4)  Initieel website, maar in functie van uitdoofscenario ENW’s geopteerd voor een publicatie (+ cd-rom)

Fasering van het project WP 3: didactisch raamwerk aftoetsen praktijk Toepassen Raamwerk verfijnen en aanpassen op basis van onderzoeksresultaten Resultaten finaliseren ifv WP 4 WP 4: implementatie platform

Fasering van het project WP 4: implementatie platform + disseminatie publicatie (met CD-rom) ipv website ifv continuïteit  materiaal wel ter beschikking via website ENW AUGent + Novelle Organiseren van een workshop en/of studiedag Bekendmaken van de projectresultaten op nationale en internationale fora