Ja, en nu een kijkje in de FEM praktijk HANovatiethemadag 3-11-2010 door Kim van Zeeland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Advertisements

Studiedag VVPW 14/05/2007 “Wateradvies: van theorie naar praktijk”
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
MASTERPLAN OPEN SCHOOLCAMPUS
Ontwerpprojecten In de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Competenties: meer dan alleen kennis.
Van levensverhaal naar levensboek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
3D Render – Nieuwe situatie
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Vwo- eindexamencijfers en rendement Drs. Jan Nedermeijer, 12 februari 2009.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Herontwerptool Educator – CINOP.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Bouwfysica. Kennismaking werkzaam – steunpunt wonen – corporatie – hogeschool opleiding – mts, hts, TH,….. achtergrond – Limburg, randstad.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
wat moet ik doen ik stop an bas dik els fem gijs hans kim miek niek roel tes.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Collectief leren in schoolteams
Leren in een werkende omgeving
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Welkom bij Perspectief! Visie: Perspectief maakt beter… Perspectief op: arbeidsmobiliteit, arbo en duurzame inzetbaarheid Sinds 2002 (van 2 naar 130 medewerkers)
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Pensverzuring.
Innovatienetwerk Mensen, netwerk, kennis impliciet vs. explicitet.
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Hafida El-Gharbaoui
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Draagvlak vergroten bij collega’s
aantrekkingskracht van informatica
POWL, Domeinspecifiek Leren
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
De doorontwikkeling van de P&Cyclus
INSPIRERENDE PRAKTIJK
Veroudering van chemische installaties: een breed begrip
D-Geo Flow D-Geo Flow is een graphical user interface voor het eindige elementen rekenplatform DgFlow om 2D stromingsberekeningen uit te kunnen voeren.
Antibioticaresistentie en teamleren
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Welkom op het Saenredam College
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Plantenteelt vakdag R. Soesman.
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

Ja, en nu een kijkje in de FEM praktijk HANovatiethemadag door Kim van Zeeland

Propedeuse-rendement Is gedaald Is lager dan gewenst

Situatie in 2006 Gemeenschappelijke propedeuse (GP) - van 3 opleidingen naar 12 opleidingen - switchen Veel vakken Veel toetsen Groot project HOF geïmplementeerd Ad random klassenindeling

Oorzaken laag p-rendement Herkenbaarheid van de opleiding – Te veel niet relevante vakken – Te weinig over de eigen opleiding – Te weinig binding met de opleiding Studeerbaarheid programma – Te veel drempels  Te veel toetsen  Te groot project

Naar een beter p-rendement Van 1 GP naar 3 kleinere GP’s: 1.Profilering: Herkenbaarheid opleiding voorop 2.Brede propedeuse: switchen binnen 4 aanverwante opleidingen 3.Binding met de opleiding organiseren 4.Minder toetsen