Framing Social Problems Theme Poverty

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
SKIMDOC Week 8.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Social benefits, residence permits and more ….
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Thinking like an economist
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
ACTmodel van psychopathologie
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Framing Social Problems Theme Poverty

Discussion Poverty is a state in which income is insufficient to provide basic needs such as food, shelter, medical care, and clothing (Lauer & Lauer, 2011) Do you agree with this definition? Is this a ‘good’ working definition for the addressing of poverty as a social problem?

Discussion What do we mean by poverty? How many Arubans are poor? Who is most likely to be poor in Aruba? What factors lead to poverty? (macro – micro) What is the meaning of poverty for the individual, for society? Is poverty something subjective, objective?

Different perspectives on Poverty

In- class Assignment Choose one theoretical/normative perspective and approach poverty as social problem in the light of this approach Translate the perspective’s tenets into a framework for the understanding of poverty What questions would you formulate to analyze poverty? What factors are important for your analysis (what is your focus)? What solutions could arise from this analysis?

A perspective influences how you: Identify (pinpoint) See (frames) Analyze (causes & consequences) understand Value & attitude Talk about with others (discourse) Act (solutions)

Different perspectives Symbolic interactionism Structural-functionalism Conflict theory

Different perspectives Social-constructionism Critical-constructionism Human Rights Approach

Different perspectives Basic needs approach HDCP Feminist Theory

Absolute poverty Relative poverty The insufficiency is so severe that it is life-threatening. Relative poverty the insufficiency is substantially greater than most of others in society.

Defining poverty The definition of poverty is crucial to the measurement of poverty There are different ways and perspectives on how to measure poverty This calculation has influence on the perception of ‘real’ (what is real poverty?) and on the understanding of the factors that can contribute to poverty.

Case: calculation of bestaansminimum Aruba 2010

Discussion Is there something as an objective calculation?

Bestaansminimum Aruba “ het bedrag dat noodzakelijk is om een pakket van consumtieve en collectieve goederen te verschaffen dat in de maatschappij algemeen als een minimum wordt gezien” CBS, Aruba Het inkomensniveau waarop huishoudens in staat worden geacht in hun minimale behoeften te voorzien M.a.w. De kosten kunnen dragen van een minimaal consumptiepatroon

Bestaansminimum Aruba The commission calculating the ‘bestaansminimum’ are not trying to pinpoint an absolute ‘minimum’ but: “beoogt wordt vast te stellen welk inkomen minimaal noodzakelijk is om binnen de samenleving op een sociaal em ethisch aanvaarbare manier te functioneren”. Context is crucial to the calculation of ‘poverty’ or ‘bestaansminimum’ in a specific environment/country. “poverty is intrinsically a question of social consensus at a given time and in the context of a given country”

UN’s definition of Poverty The money needed to purchase those goods and services deemed necessary for living a life free of basic deprivation The Basic-needs approach to social problems

Methods for the measurement of ‘bestaansminimum’ Normative method Statistical method Bij de normatieve methode wordt uitgegaan van een basispakket van goederen en diensten. Dit pakket is het minimum dat een huishouden nodig heeft om sociaal binnen de samenleving te kunnen leven en functioneren. Nadat de samenstelling van het pakket is vastgesteld wordt de prijs van elk der elementen van het pakket, via prijswaarneming, gemeten en vervolgens bij elkaar geteld. Bij de statistische methode wordt eerst het benodigde voor een bepaalde sector (meestal voeding) berekend. Daarna wordt, aan de hand van de algemene statistische relatie nagegaan tussen de gekozen consumptiesector en de andere consumptiesectoren. Veelal worden gegevens van een budgetonderzoek gebruikt om deze relatie vast te leggen. Op basis van deze statistische relatie wordt tenslotte berekend hoeveel het gehele inkomen moet bedragen, gegeven de gevonden waarde van de gekozen consumptiesector.

Pitfalls Normative method (values, ideologies a prior influence the decision-making) Het grote nadeel van de normatieve methode is dat men a priori een pakket moet vaststellen dat aan de basisbehoeften van een gezin voldoet. Uiteraard is dit erg moeilijk en leidt het gemakkelijk tot eindeloze discussies. Is het bijvoorbeeld voor Aruba zo dat speelgoed voor kinderen tot de basisbehoeften behoort? Zij hebben dit niet nodig om te overleven, maar het educatief speelgoed kan een grote opvoedkundige waarde hebben. Zijn bepaalde producten noodzakelijk of luxe? Denk bijvoorbeeld aan een airco, een radio, de krant, een tweede paar schoenen, ice-cream, een telefoon. Bij het vaststellen van een pakket bestaat het gevaar dat dit als te dirigistisch wordt gezien, of dat de opgenomen producten tot norm worden verheven. Omdat elk product afzonderlijk moet worden geëvalueerd of het al dan niet tot de basisbehoeften behoort, is deze methode ook erg omslachtig en tijdrovend.

Pitfalls Statistical Method (low correlation between consumption categories) Het nadeel van de statistische methode is dan weer dat wordt uitgegaan van de verhouding van bijvoorbeeld voedsel met de rest van de consumptiegoederen. Het is mogelijk dat deze relatie zwak is of dat bepaalde sectoren een tegengestelde relatie ten opzichte van voedsel hebben. Bovendien richt de statistische methode zich op de hele bevolking en alle consumptiesectoren. Het nadeel hiervan is dat de relatie voeding met andere sectoren erg verschillend kan zijn tussen de verschillende inkomensgroepen. Neem voor Aruba bijvoorbeeld de relatie tussen voeding en geneeskundige verzorging. In de eerste plaats moet deze relatie erg zwak zijn omdat uitgaven aan voedsel een continu proces is - men eet immers dagelijks - terwijl men enkel uitgaven aan geneeskundige verzorging maakt wanneer men ziek is. In de tweede plaats wordt de statistische relatie verstoort door het bestaan van de AZV.

Mixed methods approach Mixed methods to overcome pitfalls, or better said to minimize pitfalls: Combination of normative and statistical methods: “De commissie beoogt een schatting te maken van de minimaal noodzakelijke bestedingen binnen elk der verschillende consumptiesectoren. Zoals we zullen uitleggen was het noodzakelijk om verschillende schattingsmethoden voor de sectoren toe te passen.”

Overzicht consumptiesectoren Budget onderzoek 2006 Voeding en drankKleding, schoeisel (schoenen) en toebehoren Huisvesting Wooninrichting en huisraad Gezondheidszorg Transport Communicatie Recreatie, cultuur en ontwikkeling EducatieAndere goederen en diensten

Discussion: perspectives on social problems Which perspectives on social problems are implicitly applied in the working method of commission for the approaching of poverty (or to be specific: the calculation of the Aruban bestaansminimum)? Explain why you think so

Guest: Fundacion pa Nos Comunidad Representative of the Foundation Pa nos Comunidad’

Fundacion pa nos comunidad (FPNC) FPNC is a foundation that supports vulnerable groups and voluntary initiatives in the Aruban community. There are more than 1200 families on Aruba who cannot afford electricity & water and struggle to fully meet their basic needs. FPNC will try to bring all organizations and foundations together to focus on avoiding and fighting poverty, emotional distress and social exclusion in the largest sense of the word (independent of the nationality, religion and culture), to gather funds and financial means to finance these initiatives and to promote the poverty care and the complete welfare . Their major project is the national Food Bank; storage for food products, clothing, furniture and other basic needs articles. In the same time they avoid waste of food and products. 

The following pictures/messages are from the website of FPNC

Communication ads: FPNC

FPNC