Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
‘onderscheidend of inconsistent?’
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Welkom bij de 4e workshop over:
Vera Dalm Directeur Milieu Centraal.
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Oranje is inspelen op Louise Meijer, Manager Marcom ING
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
SBL conferentie lerarenregister
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Presentatie R.U.G. 30 januari 2001 H.L.Hilarides Directeur F. van Lanschot Bankiers N.V. Groningen.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
MVO en public relations
Eenheid in verscheidenheid
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
De perfecte dienst Bart Bockaert – Kristof Dekens – Claude Gallo – David Moens – Franky Van den dries – Pieter Verbestel.
Platformbijeenkomst SBBU Thema: Het belang van belonen Programma: Ontvangst door Henk Coopmans Belonen door Sven Slavenburg Het nieuwe werken.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
Ethiek.
Communicatie met ouders
Inleiding voor IVP-ers 22 november 2014.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Nut en noodzaak van een kenniscentrum integriteit voor de financiële sector 7 oktober 2010 Edgar Karssing.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
NEDERLAND OVER BELONING TOP FINANCIËLE INSTELLINGEN 20 APRIL 2015 VERTROUWEN & ETHIEK.
“Eed of belofte Financiële sector” of “de Bankierseed”
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Waarden & organisatiecultuur
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Beroepshouding en beroepscode
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Dichterbij een levensfasegericht personeelsbeleid Trudy Geurtsen bureaumanager P&O Dichterbij Wim den Herder Projectleider DOiO Stichting Senior Werkt.
Zoektocht naar goed toezicht Goed toezicht en de betekenis voor de interactie tussen RvC en bestuur afstudeerexamen 9 september 2015, Karin van Dreven.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
DE TOEKOMST VAN HET BELEGGEN P.F. Verhaar HCC seminar, 4 april 2009.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Goed Werk trajecten Openbaar Bestuur
Morele dilemma’s.
5 valkuilen & Tips.
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Transcript van de presentatie:

Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)

Inleiding De financiële sector wil vertrouwen terugwinnen > Maar bonussen roepen verontwaardiging op Werknemers willen weer trots kunnen zijn > Maar zij ervaren schaamte 2

Stelling Consumentenvertrouwen -economische verwachtingen Maatschappelijk vertrouwen +normatieve verwachtingen Stelling De financiële sector moet zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen 3

Vertrouwen Onderzoek FNV Finance / Motivaction Niet betrouwbaar, niet eerlijk Zelfingenomen en afstandelijk Niet maatschappelijk verantwoord Driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders denkt niet dat de banken het beste met hen voor heeft en hun belangen centraal zet 4

Vertrouwen Vertrouwen vereist betrouwbaarheid Voorspelbaarheid Transparantie Verantwoordelijkheid 5

Verantwoordelijkheid (1) >Integriteit & sociaal contract -Wat mag de maatschappij verwachten? het belang van de consument staat voorop proportionele beloning ethisch gedrag 6

Verantwoordelijkheid Ethisch gedrag -eerlijk, oprecht, betrouwbaar Ethisch gedrag  trots  betrokkenheid & tevredenheid -Naomi Ellemers

Verantwoordelijkheid & ideaal Wim Dubbink in FD zaterdag 18 april 2015 In een moreel sceptische cultuur kunnen we ons heil alleen nog maar verwachten van wetten en structuren Laten we ons eigen morele oordeel weer serieus nemen -Te moralistisch? 8

Verantwoordelijkheid & ideaal Verantwoordelijkheid (2) >Professioneel ideaal -bankierseed voldoet niet -bankier & verzekeraar versus arts en wetenschapper Ontleen je ideaal aan je expertise -Overstijg de belangentegenstelling -Behoud van professionele autonomie 9

Conclusies >Neem maatschappelijke verantwoordelijkheid -Integriteit -sociaal contract -geloofwaardig ideaal >Dit leidt tot maatschappelijk vertrouwen & trots 10