Aan de slag met vakmanschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

situationeel leiderschap
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
COMPETENTIEONTWIKKELING
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Opleiden van medewerkers
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
COMPETENTIES voorbeeld HOE Invloed op vakmanschap: de competenties
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Loopbaanontwikkeling OOP
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Coachen op competentie-ontwikkeling
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Aanbesteding jeugdteams
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Integrale Arbeidscoach
Onderzoeksproject Service’
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met vakmanschap Kick-off

Film vakmanschap Zie toolbox systeem Vakmanschap

Waarom vakmanschap? Omgeving vraagt uniforme dienstverlening van een constante hoge kwaliteit Investeren in medewerkers om vakmanschap te versterken Medewerkers regie geven over eigen handelen en loopbaan We investeren in medewerkers om het vakmanschap van medewerkers te versterken. We verwachten dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan de excellente dienstverlening. We verwachten dat zij regie op eigen handelen en eigen ontwikkeling (loopbaan) nemen. De omgeving vraagt Vakmanschap van ons (verwijzing film) -> ontwikkelingen 3D en aanbevelingen ombudsman

Wat is vakmanschap? Kun je een concreet voorbeeld noemen van wat jij vakmanschap vindt (binnen jouw team)? Wat ben je tegengekomen? Hebben we binnen SZW vakmannen/vakvrouwen? Vraag aan groep: welke woorden komen bij je op als je denkt aan vakmanschap? Associaties: bouwvakker – een ‘vak’ (kapper) – bier – showbizz – maar ook bij de gemeente, bij SZW!

Een vakman/vrouw Wat verstaan wij nu zelf onder een vakman of -vrouw? Klant centraal: alles wat we doen, is gericht op onze missie: “regie op eigen leven” voor de klant Oor: luisteren naar klanten, collega’s Spiegel: actief feedback vragen, leren van eigen gemaakte fouten boeken: kennis, systemen en procedures up-to-date houden Luchtballon: boven de stof uitstijgen Lat: weten wat er verwacht wordt, hoe hoog de lat ligt

Wat levert het mij op? Ik weet wat van mij verwacht wordt Ik weet waar ik sta Ik weet hoe ik kan (door)groeien Ik weet wat van mij verwacht wordt : ik weet waar ‘de lat’ ligt. Voor elke functie in de testfase is een ontwikkelmeter gemaakt. In die ontwikkelmeter staat wat je moet kennen, kunnen en zijn binnen een functie. Met andere woorden: wat er van je wordt verwacht. Ik weet waar ik sta Vakmanschap kun je zien als een instrument waarmee je kunt meten waar je staat. Je kunt dit vastleggen in het systeem Vakmanschap. In de HR cyclus is Vakmanschap een vast onderwerp op de agenda. Weten waar je staat wordt door Vakmanschap zo objectief mogelijk in kaart gebracht. Ik weet hoe ik kan (door)groeien Er is een aanbod van leervormen vanuit het Systeem Vakmanschap, ondersteuning van coach Vakmanschap

Ik weet wat van mij verwacht wordt Ontwikkelmeter: beschrijving van je functie Wat moet je: kennen - kennis kunnen - vaardigheden zijn - houding & gedrag competenties Ontwikkelmeter vult het gat tussen toekomstige functiefamilie in het generiek functiehuis en datgene wat er van je wordt verwacht (op dagelijkse basis, in je functie) Ontwikkelmeter wordt gemaakt door en voor medewerkers/teammanagers/hoofden van een specifieke functie (ontwikkelgroep) Kennisdeel van de ontwikkelmeter is op hoofdlijnen in februari gereed (voor de testfasefuncties) Aan medewerkers de oproep: veel is beschreven maar niet alles. Wat kun jij hieraan bijdragen? Heb je bv al iets op papier wat nog niet ergens anders beschreven is? Lever het aan bij de ontwikkelgroep!

Ontwikkelmeter

Vier niveaus Starter: nieuw in de functie. Volgt een inwerkprogramma. Basis: medewerker voert functie naar behoren uit maar heeft relatief veel begeleiding nodig. Allround: medewerker functioneert vrijwel geheel zelfstandig en is flexibel inzetbaar binnen eigen functie. Expert: medewerker is geheel zelfstandig, flexibel en snel inzetbaar op hetzelfde niveau in soortgelijke functies op andere afdelingen(en). Kan collega’s opleiden/inwerken. Starter: binnen 6 maanden werkt een nieuwe medewerker toe naar het basisniveau. Basis: dit niveau heb je minimaal nodig om je functie te kunnen uitoefenen. Testfase is o.a. bedoeld om vast te stellen of basis op het juiste niveau is. Allround: de dienst streeft ernaar om met zo veel mogelijk medewerkers dit niveau te behalen De competenties zijn uitgewerkt met gedragsvoorbeelden op basis-, allround- en expertniveau. Voor starters zijn er geen aparte competenties benoemd, zij staan aan het begin en kunnen waar mogelijk aan de slag met de dienstbrede competenties.

Ik weet waar ik sta Medewerker en leidinggevende in gesprek over competenties Wanneer: vakmanschap- of plangesprek Hoe: STAR-voorbeelden (reflectie): Situatie Taak Actie Resultaat STAR-methode: Situatie, Taak, Actie, Resultaat. Kwaliteitsmeting, doel: implementatie en borging van het geleerde Teammanager/leidinggevende is betrokken bij ontwikkeling van medewerker Geeft meer zicht op functioneren voor zowel medewerker als leidinggevende en levert daarmee input voor het gesprek Indien mdw een competentie op basisniveau beheerst, gaat hij/zij door met de gedragsvoorbeelden op allround niveau (en werkt hij de STAR daarvoor uit).

PVB-cyclus en vakmanschap Plangesprek Resultaten Ontwikkeling Voortgang Beoordeling Vakmanschap Programma Vakmanschap: geen rechtspositionele besluiten (die horen in gesprekscyclus) Beoordelingssysteem verandert niet door vakmanschap Wel relatie vakmanschap - gesprekscyclus: Ontwikkelafspraken medewerker gemaakt in PVB-cyclus Vakmanschap als input Systeem vakmanschap helpt bij volgen / bewaken afspraken Het programma Vakmanschap biedt een methodiek, bedoeld voor de ontwikkeling van de medewerker; deze methodiek sluit aan bij de gesprekscyclus. Zie ook factsheet in toolbox systeem Vakmanschap

PVB-cyclus en vakmanschap Plangesprek Voortgangs-gesprek Beoordelings-gesprek Jaarplan Ontwikkel-meter Het jaarplan geeft inzicht in wat er van je verwacht wordt Organisatiedoelen Gewenst resultaat De ontwikkelmeter geeft inzicht in wat er van je verwacht wordt Kennen Kunnen zijn In het plangesprek maak je resultaat- en ontwikkelafspraken In het voortgangsgesprek bespreek je je voortgang op resultaten en ontwikkeling In het beoordelingsgesprek wordt je beoordeeld op je bijdrage aan het resultaat en je inzet op je ontwikkeling

Ik weet hoe ik kan doorgroeien Leervormen in het systeem vakmanschap Zicht op benodigde kennis en competenties in eigen en andere functies

Leervormen in systeem

7 stappen van vakmanschap 1) Mdw kiest 4 competenties uit ontwikkelmeter 2) Mdw stemt competenties af met ldg 3) Mdw werkt 2 STARs uit 4) Mdw bespreekt STARs individueel met coach 5) Mdw en ldg stellen in gesprek competentieniveau vast 6) Mdw kiest leervorm en stemt af met ldg 7) Mdw start ontwikkeling Medewerkers doorlopen jaarlijks de 7 stappen van vakmanschap Teamfoto: leidinggevende, coach en hr-/opleidingsadviseur delen hun beeld van het team en bekijken waar eventuele gezamenlijke ontwikkelpunten zijn. Deze kunnen bijvoorbeeld via groepscoaching worden ontwikkeld. Ldg legt niveau vast in systeem

Tijdsindicatie vakmanschap (jaarlijks) Actie Tijd ldg Tijd mdw 1 Ontwikkelmeter doornemen in systeem 1 u 2 Vier competenties kiezen, afstemmen met ldg 0,5 u/mdw 0,5-1 u 3. Uitwerken twee STARs - 1,5 u 4. STARs individueel bespreken met coach 5. Competentieniveau vaststellen in gesprek Niveau vastleggen in systeem 1 u/mdw 0,25 u/mdw 6. Leervorm kiezen en afstemmen met ldg In bila 0,5 u 7. Start ontwikkeling mdw n.t.b.

Wie kunnen je helpen? Leidinggevende Ondersteuning door gesprekken over ontwikkeling Coach vakmanschap Ondersteuning bij uitwerken STAR en coachvraag Coaching on the job Opleidingsadviseur Ondersteuning bij opleidingsvragen en inzet leerinterventies Hr-adviseur ondersteuning bij gesprek met leidinggevende

Film over ervaringen vakmanschap Zie toolbox systeem Vakmanschap

Vragen

Succes met vakmanschap!