WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Opleidingsinfrastructuur
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Logical Framework Approach
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
TALENT IN ACTIE prikkelen identificeren ontwikkelen Schitteren
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Samenwerking werkveld - HAN
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Wereldburgerschap en honours
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
“Passend onderwijs op maat”
Motiveren van vrijwilligers
moderniseren van het curriculum.
De lerarenopleider gepositioneerd
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Eerstejaarsproblemen
Een paar vraagjes Ben je jonger dan 12 of ouder dan 97? Is dit je telefoon…..? Is dit je TV….? Is dit je computer..?
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
De docent als veranderaar in de context van de school
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Bureaucratisch management
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
In hoeverre zijn de 21st century skills zichtbaar binnen de plusprofielen? KW2COLLEGE.
Transcript van de presentatie:

WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie om een goede docent te zijn

“JA, HIER DOE IK HET VOOR!’ PEDAGOGISCH(E ) MOED MASTER LEREN EN INNOVEREN LA 4 MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT

GOOD TEACHER BE LIKE…..

PEDAGOGISCHE MOED INHOUD Maatschappij en arbeidsmarkt verandert Jongeren en studenten van nu Onderwijs: rol en kansen De pedagogische dimensie: Pedagogische Moed GLOBAL situation Goed Onderwijs 3 BELEIDSbeslissingen

MAATSCHAPPIJ IS VERANDERD

ARBEIDSMARKT DYNAMISCHER

JONGEREN / STUDENTEN WEL Mondig Keuzevrijheid NIET Makkelijk en snel Oordeelsvermogen Zin om te leren

KEUZESTRESS WIE BEN IK WAT WIL IK..

ONDERWIJS IS VERANDERD

PERSOONSVORMING ALS ONDERWIJSKUNDIGE TAAK

WAAROM NU- BIJ GLOBAL? NIEUW onderwijs ? Of GOED onderwijs?

GOED ONDERWIJS Biesta/Boekhoud/SLO: Doel onderwijs 1.Kwalificeren, 2.Socialiseren, 3.Subject/persoonsvorming Fullan & Hargreaves: goede docent Human + social + decisional capital Ik geef goed les -> Wij geven goed onderwijs Pedagogische Moed

GOED ONDERWIJS BIJ GLOBAL Nieuwe community GLOBAL Nieuw curriculum met didactische concept ‘evidence based’, 21 st cent skills Docenten zijn professionals Ervaring bedrijfsleven Masters Aanvullen met PEDAGOGISCHE MOED

IS DEZE KAART VOOR JOU?

3 BESLISSINGEN niveau Docententeam: pedagogische dimensie onderdeel van de schoolcultuur laten worden niveau Organisatie: pedagogische dimensie opnemen in professionaliseringsplan niveau Schoolsysteem: Samenwerken van docenten én relatie met de student moeten onderdeel worden van de waardering

REASON WHY CONSEQUENTIES REASON WHY DOCENTEN Persoonlijke ontwikkeling Betrokkenheid (Team Global) Plezier en passie STUDENTEN Kritisch denken en verantwoordelijkheid nemen Binding – emotionele betrokkenheid Het ‘leven leren’

PEDAGOGISCHE MOED √ Zeggen we JA √ of NEE?