WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie om een goede docent te zijn
“JA, HIER DOE IK HET VOOR!’ PEDAGOGISCH(E ) MOED MASTER LEREN EN INNOVEREN LA 4 MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT
GOOD TEACHER BE LIKE…..
PEDAGOGISCHE MOED INHOUD Maatschappij en arbeidsmarkt verandert Jongeren en studenten van nu Onderwijs: rol en kansen De pedagogische dimensie: Pedagogische Moed GLOBAL situation Goed Onderwijs 3 BELEIDSbeslissingen
MAATSCHAPPIJ IS VERANDERD
ARBEIDSMARKT DYNAMISCHER
JONGEREN / STUDENTEN WEL Mondig Keuzevrijheid NIET Makkelijk en snel Oordeelsvermogen Zin om te leren
KEUZESTRESS WIE BEN IK WAT WIL IK..
ONDERWIJS IS VERANDERD
PERSOONSVORMING ALS ONDERWIJSKUNDIGE TAAK
WAAROM NU- BIJ GLOBAL? NIEUW onderwijs ? Of GOED onderwijs?
GOED ONDERWIJS Biesta/Boekhoud/SLO: Doel onderwijs 1.Kwalificeren, 2.Socialiseren, 3.Subject/persoonsvorming Fullan & Hargreaves: goede docent Human + social + decisional capital Ik geef goed les -> Wij geven goed onderwijs Pedagogische Moed
GOED ONDERWIJS BIJ GLOBAL Nieuwe community GLOBAL Nieuw curriculum met didactische concept ‘evidence based’, 21 st cent skills Docenten zijn professionals Ervaring bedrijfsleven Masters Aanvullen met PEDAGOGISCHE MOED
IS DEZE KAART VOOR JOU?
3 BESLISSINGEN niveau Docententeam: pedagogische dimensie onderdeel van de schoolcultuur laten worden niveau Organisatie: pedagogische dimensie opnemen in professionaliseringsplan niveau Schoolsysteem: Samenwerken van docenten én relatie met de student moeten onderdeel worden van de waardering
REASON WHY CONSEQUENTIES REASON WHY DOCENTEN Persoonlijke ontwikkeling Betrokkenheid (Team Global) Plezier en passie STUDENTEN Kritisch denken en verantwoordelijkheid nemen Binding – emotionele betrokkenheid Het ‘leven leren’
PEDAGOGISCHE MOED √ Zeggen we JA √ of NEE?