Middelen voor je buurtproject 21 maart 2015 - Sessie 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
Efficiënt besturen in de social profit
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Maatschappelijk Aanbesteden
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Oplossingsgericht coachen
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Vastenbezinning 5 maart 2012 Welkom.
Werken aan een draagvlak voor KM in jouw organisatie 22 oktober 2013.
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Doelstellingen formuleren
‘Het talent bestaat niet.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Workshop Aan de slag met verborgen talent
Deel anders, mijn organisatie
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Workshop Sponsorwerven. Fondsenwerven Geweldig! Jij kunt door middel van deelname en fondsenwerven het leven van Amsterdamse dakloze honden aanzienlijk.
Ik hou er niet van om op dergelijke momenten te praten
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Meer dan 200 loopbaanprofessionals doen mee! Dag van de Loopbaan Wat is de Dag van de Loopbaan? Op 27 september zetten ruim 200 Noloc erkend (register)
Sociale marketing Diëtist 2.0, inspiratie voor een marktgerichte aanpak Nederlands Vereniging van Diëtisten, 1 nov 2011 Jacqueline Vink, Evelyne Meynen,Yardeen.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Social work: Het verschil dat jij maakt.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Coöperatief Dividend Rabofondsen 24 November 2016.
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Crowdfunding.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
Nee Zeggen!.
HOE sponsorS VINDEN EN BEREIKEN?
Jean dobri, ahlam wa sahlam
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Kinderzwerfboek wil kinderen laten lezen
Gemeente Veenendaal Wijkbudget en Fonds Maatschappelijke
Power up your fundraising
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1

Wat wil je aanpakken in de buurt? STAP 1

“Krijg zicht op de situatie” 1.Wat is er echt aan de hand? 2.Wie is erbij betrokken? Wie heeft er last van of baat bij? 3.Waar doet het zich voor? 4.Wanneer doet het zich voor? 5.Waarom? Welke oorzaken liggen aan de basis? 1.Wat is er echt aan de hand? 2.Wie is erbij betrokken? Wie heeft er last van of baat bij? 3.Waar doet het zich voor? 4.Wanneer doet het zich voor? 5.Waarom? Welke oorzaken liggen aan de basis?

“Wie doet mee en wie helpt mee?”  Wie ondervindt de situatie aan den lijve? Of veroorzaken?  Wie onderneemt er al dingen rond de situatie?  Wie heeft er iets te zeggen over de situatie? *Wie = doelgroepen, organisaties, verenigingen, ambtenaren, bestuurders, sleurtelfiguren, deskundigen, bedrijven, … *Tip: Denk buiten je wijk of buurt. Wie kan er betrokken worden vanuit gemeente/provincie/vlaanderen?  Wie ondervindt de situatie aan den lijve? Of veroorzaken?  Wie onderneemt er al dingen rond de situatie?  Wie heeft er iets te zeggen over de situatie? *Wie = doelgroepen, organisaties, verenigingen, ambtenaren, bestuurders, sleurtelfiguren, deskundigen, bedrijven, … *Tip: Denk buiten je wijk of buurt. Wie kan er betrokken worden vanuit gemeente/provincie/vlaanderen?

“Formuleer een uitdagende denkvraag” “Hoe kunnen we… “  Positief  Ambitieus  Concreet “Hoe kunnen we… “  Positief  Ambitieus  Concreet

Op welke manier pak je het aan? STAP 2

“Brainstorm: bedenk veel ideeën” De brainstormgroep…  … zegt geen “ja, maar”. Wij versterken ideeën, breken ze niet af’.  … zegt “dat doet mij denken aan”. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen.  … laat ook de gekke ideeën aan bod komen.  … schrijft alle ideeën op. Kiezen doen we later. De brainstormgroep…  … zegt geen “ja, maar”. Wij versterken ideeën, breken ze niet af’.  … zegt “dat doet mij denken aan”. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen.  … laat ook de gekke ideeën aan bod komen.  … schrijft alle ideeën op. Kiezen doen we later.

“Bedenk en kies ideeën vanuit je doelgroep” Wat zijn de kenmerken van je doelgroep?  Wat motiveert hen?  Wat zijn hun behoeften?  Wat houdt hen bezig?  Wat zijn hun talenten? Welke voorwaarden stelt je doelgroep aan de deelname aan ‘een buurtproject’? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep?  Wat motiveert hen?  Wat zijn hun behoeften?  Wat houdt hen bezig?  Wat zijn hun talenten? Welke voorwaarden stelt je doelgroep aan de deelname aan ‘een buurtproject’?

“Bedenk en kies ideeën vanuit partners” Kies enkele partners die kunnen bijdragen aan je project  Wat verwacht jij dat deze partners zeker kunnen inbrengen in het buurtproject?  Wat verwachten zij zeker van het buurtproject of je buurtgroep? Kies enkele partners die kunnen bijdragen aan je project  Wat verwacht jij dat deze partners zeker kunnen inbrengen in het buurtproject?  Wat verwachten zij zeker van het buurtproject of je buurtgroep?

Een projectfiche opmaken? STAP 3

Middelen zoeken voor je project? STAP 4

Sponsordossier opstellen Bedrijven, winkels, … die via jouw project hun naambekendheid in de verf kunnen zetten.  Heeft het project een uitstraling waar de sponsor zijn naam aan wil verbinden?  Wat is de return voor de investering van de sponsor? Link  Bedrijven, winkels, … die via jouw project hun naambekendheid in de verf kunnen zetten.  Heeft het project een uitstraling waar de sponsor zijn naam aan wil verbinden?  Wat is de return voor de investering van de sponsor? Link 

fondsenwerving Bijdrage buurtbewoners   Steunkaarten, ledenkaarten … Crowdfunding   Bijdrage buurtbewoners   Steunkaarten, ledenkaarten … Crowdfunding  

Partnerschappen Organisaties, verenigingen, vzw’s, beleidsmakers, raden …. die hun eigen inhoudelijke doelstellingen verwezenlijken via het project.  Wat is de inhoudelijke meerwaarde voor de verschillende partners?  Wat zijn de middelen die de verschillende partners kunnen inbrengen? Organisaties, verenigingen, vzw’s, beleidsmakers, raden …. die hun eigen inhoudelijke doelstellingen verwezenlijken via het project.  Wat is de inhoudelijke meerwaarde voor de verschillende partners?  Wat zijn de middelen die de verschillende partners kunnen inbrengen?

Subsidies aanvragen  Activiteit- of projectsubsidies? (project : partners, tijdelijk en innovatief)  Zoek een subsidiekanaal dat bij jouw projectidee past.  Breng je gemeentebestuur op de hoogte van je aanvraag, Pols naar mogelijke inbreng.  Activiteit- of projectsubsidies? (project : partners, tijdelijk en innovatief)  Zoek een subsidiekanaal dat bij jouw projectidee past.  Breng je gemeentebestuur op de hoogte van je aanvraag, Pols naar mogelijke inbreng.

Subsidiekanalen voor buurten?

Kanalen voor buurten  Nationale loterij(kleine sociale projecten)  Buurten op de buiten (sociale cohesie platteland)  Fonds Delhaize groep (kleine sociale projecten)  Telenet foundation(kleine sociale projecten)  Cera(kleine sociale projecten)  Een hart voor limburg(kinderkansarmoede)  Goed gezien(buurtinitiatieven)  Nationale loterij(kleine sociale projecten)  Buurten op de buiten (sociale cohesie platteland)  Fonds Delhaize groep (kleine sociale projecten)  Telenet foundation(kleine sociale projecten)  Cera(kleine sociale projecten)  Een hart voor limburg(kinderkansarmoede)  Goed gezien(buurtinitiatieven)