Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1
Wat wil je aanpakken in de buurt? STAP 1
“Krijg zicht op de situatie” 1.Wat is er echt aan de hand? 2.Wie is erbij betrokken? Wie heeft er last van of baat bij? 3.Waar doet het zich voor? 4.Wanneer doet het zich voor? 5.Waarom? Welke oorzaken liggen aan de basis? 1.Wat is er echt aan de hand? 2.Wie is erbij betrokken? Wie heeft er last van of baat bij? 3.Waar doet het zich voor? 4.Wanneer doet het zich voor? 5.Waarom? Welke oorzaken liggen aan de basis?
“Wie doet mee en wie helpt mee?” Wie ondervindt de situatie aan den lijve? Of veroorzaken? Wie onderneemt er al dingen rond de situatie? Wie heeft er iets te zeggen over de situatie? *Wie = doelgroepen, organisaties, verenigingen, ambtenaren, bestuurders, sleurtelfiguren, deskundigen, bedrijven, … *Tip: Denk buiten je wijk of buurt. Wie kan er betrokken worden vanuit gemeente/provincie/vlaanderen? Wie ondervindt de situatie aan den lijve? Of veroorzaken? Wie onderneemt er al dingen rond de situatie? Wie heeft er iets te zeggen over de situatie? *Wie = doelgroepen, organisaties, verenigingen, ambtenaren, bestuurders, sleurtelfiguren, deskundigen, bedrijven, … *Tip: Denk buiten je wijk of buurt. Wie kan er betrokken worden vanuit gemeente/provincie/vlaanderen?
“Formuleer een uitdagende denkvraag” “Hoe kunnen we… “ Positief Ambitieus Concreet “Hoe kunnen we… “ Positief Ambitieus Concreet
Op welke manier pak je het aan? STAP 2
“Brainstorm: bedenk veel ideeën” De brainstormgroep… … zegt geen “ja, maar”. Wij versterken ideeën, breken ze niet af’. … zegt “dat doet mij denken aan”. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen. … laat ook de gekke ideeën aan bod komen. … schrijft alle ideeën op. Kiezen doen we later. De brainstormgroep… … zegt geen “ja, maar”. Wij versterken ideeën, breken ze niet af’. … zegt “dat doet mij denken aan”. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen. … laat ook de gekke ideeën aan bod komen. … schrijft alle ideeën op. Kiezen doen we later.
“Bedenk en kies ideeën vanuit je doelgroep” Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Wat motiveert hen? Wat zijn hun behoeften? Wat houdt hen bezig? Wat zijn hun talenten? Welke voorwaarden stelt je doelgroep aan de deelname aan ‘een buurtproject’? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Wat motiveert hen? Wat zijn hun behoeften? Wat houdt hen bezig? Wat zijn hun talenten? Welke voorwaarden stelt je doelgroep aan de deelname aan ‘een buurtproject’?
“Bedenk en kies ideeën vanuit partners” Kies enkele partners die kunnen bijdragen aan je project Wat verwacht jij dat deze partners zeker kunnen inbrengen in het buurtproject? Wat verwachten zij zeker van het buurtproject of je buurtgroep? Kies enkele partners die kunnen bijdragen aan je project Wat verwacht jij dat deze partners zeker kunnen inbrengen in het buurtproject? Wat verwachten zij zeker van het buurtproject of je buurtgroep?
Een projectfiche opmaken? STAP 3
Middelen zoeken voor je project? STAP 4
Sponsordossier opstellen Bedrijven, winkels, … die via jouw project hun naambekendheid in de verf kunnen zetten. Heeft het project een uitstraling waar de sponsor zijn naam aan wil verbinden? Wat is de return voor de investering van de sponsor? Link Bedrijven, winkels, … die via jouw project hun naambekendheid in de verf kunnen zetten. Heeft het project een uitstraling waar de sponsor zijn naam aan wil verbinden? Wat is de return voor de investering van de sponsor? Link
fondsenwerving Bijdrage buurtbewoners Steunkaarten, ledenkaarten … Crowdfunding Bijdrage buurtbewoners Steunkaarten, ledenkaarten … Crowdfunding
Partnerschappen Organisaties, verenigingen, vzw’s, beleidsmakers, raden …. die hun eigen inhoudelijke doelstellingen verwezenlijken via het project. Wat is de inhoudelijke meerwaarde voor de verschillende partners? Wat zijn de middelen die de verschillende partners kunnen inbrengen? Organisaties, verenigingen, vzw’s, beleidsmakers, raden …. die hun eigen inhoudelijke doelstellingen verwezenlijken via het project. Wat is de inhoudelijke meerwaarde voor de verschillende partners? Wat zijn de middelen die de verschillende partners kunnen inbrengen?
Subsidies aanvragen Activiteit- of projectsubsidies? (project : partners, tijdelijk en innovatief) Zoek een subsidiekanaal dat bij jouw projectidee past. Breng je gemeentebestuur op de hoogte van je aanvraag, Pols naar mogelijke inbreng. Activiteit- of projectsubsidies? (project : partners, tijdelijk en innovatief) Zoek een subsidiekanaal dat bij jouw projectidee past. Breng je gemeentebestuur op de hoogte van je aanvraag, Pols naar mogelijke inbreng.
Subsidiekanalen voor buurten?
Kanalen voor buurten Nationale loterij(kleine sociale projecten) Buurten op de buiten (sociale cohesie platteland) Fonds Delhaize groep (kleine sociale projecten) Telenet foundation(kleine sociale projecten) Cera(kleine sociale projecten) Een hart voor limburg(kinderkansarmoede) Goed gezien(buurtinitiatieven) Nationale loterij(kleine sociale projecten) Buurten op de buiten (sociale cohesie platteland) Fonds Delhaize groep (kleine sociale projecten) Telenet foundation(kleine sociale projecten) Cera(kleine sociale projecten) Een hart voor limburg(kinderkansarmoede) Goed gezien(buurtinitiatieven)