Hoofdstuk 6: Wetenschap, religie en zingeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Life in the universe.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
“Een reis naar Licht”.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Pastoraal op school.
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
WIJZE SPREUKEN !.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Kunstmatige Intelligentie
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Over verwondering in de Natuur
Verwondering in de natuur
Wijs of eigen-wijs.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Piltdown-mens Java-mens Australopithecus Neanderthaler Cro-Magnon
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
De Roos.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Religie het geloof in God of in goden
Religie: weg naar geluk?. “ “how to gain, how to keep, how to recover happiness is in fact for most men at all times the secret motive of all they do”
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
‘Door een geheimenis omsloten’ 1e avond, 24 januari 2013 Bijzondere verschijnselen: puur natuur, geschenk van God.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Evolutieleer Charles Darwin. Charles Darwin ( )
Paragraaf 8.1 De Verlichting
1 Korintiërs 15:17-20 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus.
Salt & Light Zout & Licht
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Evolutie in een superdiverse klas
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Kosmische spiritualiteit?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6: Wetenschap, religie en zingeving

Woord vooraf Wetenschap en (een bepaalde opvatting van) religie staan vandaag op gespannen voet. “Kerk/geloof/religie is altijd tegen wetenschap geweest” is onjuiste/ongenuanceerde stelling Abdijen, universiteiten Averroës, Aquino, Copernicus, Newton Belang van aristotelische wereldbeeld Galileï proces Geloof en rede: discussie tot op vandaag. Nog steeds heel wat “gelovige wetenschappers”. Niet elk geloofsstrekking over dezelfde kam scheren

Overzicht hoofdstuk 7 De cognitieve en manipulatieve interesse De zingevende interesse Verhouding wetenschap en religie

1. Cognitieve én manipulatieve interesse Praktisch belang van kennis Mängelwesen Evolutionair voordeel (Homo sapiens sapiens/ cognitieve niche) Manipulatie Controle, zekerheid Bewuste en onbewuste kennis (Polanyi: ‘tacit knowledge’ - knowing how / knowing that) Belang van wetenschap - techniek

Het mythische denken Verhalende, niet-argumentatieve verklaring Goden en bovennatuurlijke wezens/krachten Handboek en wetboek tegelijk

Moderne wetenschap (16de en 17de eeuw) Mathematisch denken wordt systematisch op de natuurkunde toegepast De experimentele methode Nieuw verklaringsmodel: mechanische causaliteit ipv doeloorzaken (causa finalis). (…) getuigt het van arrogantie om (in de zoektocht naar kennis) het wetenschappelijke standpunt naast zich neer te leggen.

Erklären – Verstehen menswetenschappen: de mens is zowel de onderzoeker als het onderzochte verklaren en begrijpen oorzaken en redenen feiten en betekenissen

Mens als kenniszoekend wezen Praktisch voordeel Moreel belang van kennis Intellectuele integriteit Kennis en verantwoordelijkheid Kennis om de kennis “it is wrong always, everywhere, and for anyone, to believe anything upon insufficient evidence” (W.K. Clifford, The ethics of belief)

2. Zingevende interesse Wetenschap en leefwereld

Alles is wetenschap, maar wetenschap is niet alles Ons alledaags leven wordt niet gedirigeerd door wetenschappelijke theorieën Mensen willen niet alleen verklaren en inzicht verwerven, maar ook spelen, ontmoeten, voelen, beleven, hopen, geloven… Wetenschappelijke beschrijving en verklaring versus de betekenis van dingen Voorbeeld: De liefde: een evolutiestrategie van zelfzuchtige genen

Zingevende interesse - Sommige ervaringen zijn ‘cognitief ondoordringbaar’ - De menselijke rede treft in een bepaald type van haar kennis het bijzondere lot dat ze door vragen wordt geplaagd die ze niet kan afwijzen, omdat ze haar door de aard van de rede zelf worden opgegeven; die ze echter ook niet kan beantwoorden, daar ze het vermogen van de menselijke rede volledig overstijgen.[1] [1] I. Kant, Kritiek van de zuivere rede, Amsterdam, Boom, 1781 (2004): 59

Zinvragen In zijn Tractatus Logico-Philosophicus (1922, 6.52) schrijft Wittgenstein: “Wij voelen dat zelfs als alle mogelijke wetenschap­pelijke vragen beant­woord zijn, onze levensproblemen nog helemaal niet aangeroerd zijn.”

Zin ervaren, niet creëren Geluk en erkenning zijn in de woorden van John Elster (1983, ch.2) een ‘essentieel bijproduct’ Robert Nozick : Suppose there were an experience machine that would give you any experience you desired. Superduper neuropsychologists could stimulate your brain so that you would think and feel you were writing a great novel, or making a friend, or reading an interesting book. All the time you would be floating in a tank, with electrodes attached to your brain. Should you plug into this machine for life, preprogramming your life's desires? (Nozick, 1974, p.42-43)

Zingeving en wetenschap Wittgenstein 1 “Waarover men niet spreken kan, moet men zwijgen” Wittgenstein 2 Meaning is use Verschillende taalspelen Tegen de wetenschappelijke pretenties van de religie Tegen de zingevende pretenties van de wetenschap

Het (on)gelijk van Wittgenstein Want wanneer men aanneemt dat de mensen ooit uit domheid dit ambt van regenkoning hadden ingesteld, dan moet toch duidelijk zijn dat ze voordien reeds de ervaring hadden dat het in maart begint te regenen en dan hadden ze de regenkoning voor het overblijvende deel van het jaar laten functioneren. Of ook zo: Tegen de ochtend, wanneer de zon zal opkomen, voeren de mensen riten van de dageraad uit, maar nooit 's nachts, dan branden ze eenvoudigweg lampen. Wittgenstein, Bemerkungen über Frazers Golden Bough [Frazer (1922), The golden bough. A study in Magic and Religion.]

Het (on)gelijk van Wittgenstein S.J. Gould: Principe van NOMA (Nonoverlapping magisteria) R. Dawkins ID, creationisme H. Philipse D. Dennett

DEF 2: religie = zingevingsysteem (attitudes) → dan NOMA DEF 1: religie = poging om de werkelijkheid te verklaren (opvattingen) → dan is religie een concurrent van de wetenschap. Creationisme: letterlijke lezing van Genesisverhalen ID: wel evolutie, maar niet op basis van natuurlijke mechanismen (complexity & fine tuning argument – het kan toch allemaal geen “stom toeval” zijn?) Evolutieleer in het onderwijs? 1925 Scopes v. Tenessee (‘the monkey trial’): Darwin verboden 1968 Epperson v. Arkansas: Darwin verbieden is ongrondwettelijk ID, “Balanced treatement”: ongrondwettelijk DEF 2: religie = zingevingsysteem (attitudes) → dan NOMA Laat geen wonderen, openbaring, descriptief taalgebruik toe… “would-be gelovigen”, “semantisch atheïsme” ?!is een religieuze houding zonder geloofsovertuiging over een transcendente werkelijkheid niet als een toneel zonder hoofdrolspeler?

Religie en moraal als MEME Het ontstaan van menselijke moraliteit en religie kunnen wetenschappelijk (neurologisch/evolutionaire psychologie) verklaard worden. Frans de Waal Dawkins, Dennet Religie en moraal als MEME Wordt een meer spirituele bespreking van moraal en religie dan (niet) overbodig?