Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Welkom bij Leefstijl.
Alzheimer Een haperend geheugen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Indien je vóór mij zou sterven,
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
emotionele bankrekening
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Met handen en voeten geloven 1
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Presentatie Bijeenkomst 4
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
ADVENT 2014.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Onze doelen en visie in beeld
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
Welkom in groep 7C: Los Angeles
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Contact maken en contact houden
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Eigen Initiatief Model
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Werken in een arbeidsorganisatie
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
ADHD: zeker geen modegrill
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

A.D.H.D. Attention Deficit Hyperactivity Disorder Aandachtstekort-Stoornis met Hyperactiviteit.

Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso

ADHD: Wat? Neuro- biologische aandoening Probleem met het verwerken van informatie in de hersenen. Geen probleem van slechte opvoeding.

ADHD: Wat? Filmpje draadstaal –Snackbar ADHD https://www.youtube.com/watch?v=FWGsAMlx9SY&index=23&list=RDfUXcXwq4nfY

ADHD: kenmerken? Moeilijk stilzitten Snel afgeleid Veel praten/luidruchtig Moeilijk op beurt kunnen wachten Niet luisteren naar anderen Niet rustig kunnen spelen spullen kwijtraken Moeite met tijdsbeleving Moeite met veranderingen

ADHD: 3 typen Type 1: Alleen aandachtsprobleem ( zonder hyperactiviteit)= ADD Type 2: Alleen hyperactiviteit en impulsiviteit Type 3: Beide

ADHD: Probleemgebieden? *Aandachtsproblemen of concentratieproblemen *Impulsiviteit *Hyperactiviteit Bijkomend: Stemmingswisselingen Woedebuien Aandachtsproblemen

ADHD: Disfunctioneren Leerproblemen Onderpresteren Op sociaal gebied In relaties Op financieel gebied Alcohol- en drugsgebruik (verslaving)

ADHD 8% van kinderen 5x zo vaak bij jongens dan meisjes ADHD verdwijnt nooit maar wordt vaak ADD MEDICATIE: Ritalin Concerta

ADHD: Omgang? Voldoende prikkelen Taken in overzichtelijke stukjes Consequenties van gedrag duidelijk Regelmaat en structuur Afspraken consequent nakomen Duidelijke instructies

ADHD Maar, we moeten ook kijken naar de krachten van een kind met kenmerken of een diagnose AD(H)D open en spontaan creatief met vele originele ideeën ontzettend groot doorzettingsvermogen recht door zee willen onrecht het liefst uit de wereld verhelpen bovengemiddeld empatisch groot gevoel voor humor kunnen snel schijnheilige mensen doorzien en proberen hen het liefst dan ook te mijden.

ADHD Mensen met ADHD hebben vaak volgende kwaliteiten… Snel denkende geest Alertheid Gedrevenheid en enthousiasme Spontaneïteit en openhartigheid Zich “volledig op iets storten” dankzij hyperfocus Durf Resultaatgerichtheid “Er echt voor gaan” Overtuigingskracht en enthousiasme Daadkracht Crisismanagment Entertainer kwaliteiten Humoristisch - relativerend Creatief Gevoelsmens Vlot praten Vernieuwend Spreken met hun hele lichaam Initiatiefrijk Vlotte manier van contact maken De boel op gang trekken Niet verlegen Ambiance maken Durven in een nieuwe situatie anderen aan te spreken Enz…. Veel energie en uithoudingsvermogen Het inzetten van deze kwaliteiten kan helpen om ADHD de baas te blijven Veel fysieke kracht Niet snel moe bij sport en spel Hoog tempo Snel werktempo

ADHD

ADHD: Praktische aanpak Zorg voor duidelijke structuur, zoals een duidelijk dagindeling en duidelijke regels. Een kind met ADHD heeft deze structuur van buitenaf nodig. Geef u kind duidelijke en haalbare opdrachten, waarbij u rekening houdt met de beperkingen. Zorg er voor dat u altijd maar één opdracht tegelijk geeft. Wees alert op goed gedrag en beloon dit door het geven van complimenten en aandacht. Geef het kind interessante en prikkelende taken, anders dwaalt de aandacht van het kind te snel af.

ADHD: Praktische aanpak Zorg er voor dat er ook ruimte is voor het kind om zijn energie kwijt te kunnen en zich lekker uit te leven. Geef duidelijk aan wanneer dit wel kan en wanneer niet. Zorg er voor dat het kind niet te veel bepaald wat er gebeurt, houd zelf de touwtjes in handen. De andere kinderen hebben ook aandacht nodig. Zorg altijd voor een snelle reactie op zowel ongewenst gedrag als gewenst gedrag. Let bij medicijn gebruik goed op of uw kind op de juiste manier zijn medicijnen gebruikt.

ADHD: Praktische aanpak Laat je niet tot een discussie verleiden. Stel vriendelijk en kort vast wat een kind moet doen. Laat het kind met ADHD naast een rustig kind lopen die het gedrag van het kind met ADHD goed kan verdragen. Voordat het spel begint moet alles al klaar zijn en staan. Geef het kind bij groepsuitleg een vaste plek naast twee rustige kinderen en tegenover jou zodat u het kind goed in de gaten kunt houden.

ADHD: Praktische aanpak Zet het kind altijd bij u in de buurt zodat u hem/haar in de gaten kunt houden bij het geven van instructies/uitleg tussen de activiteiten door. Maak eenvoudige, duidelijke regels vanuit een positieve benadering. Vermijd zoveel mogelijk het woord ‘niet’. Voorbeeld: ‘Ik wil dat je van de materialen afblijft’ in plaats van ‘je mag niet aan de materialen komen’. Een ADHD kind zal namelijk het laatste onthouden en juist aan de materialen komen. Geef duidelijke, concrete en korte instructies.