HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Belangenbehartiging door de VELON
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Het opleidingsprofiel:
Actieonderzoek instructietafel.
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De lerarenopleider gepositioneerd
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Oberservatie van bruggers
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Leer kracht Workshop over competenties van
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Meervoudige intelligentie
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Informatie voor de regionale aanpak
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Masterclass voor lerarenopleiders
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Arline Spierenburg november 2018
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015

Twee onderzoeksvragen Hoe werkt het beroepsprofiel? d.w.z. wat doen zulke lijsten en op welke manier(en) zetten ze ons aan het werk? Hoe krijgt het autoriteit? d.w.z. hoe worden ze tot vanzelfsprekende ‘feitelijke’ dingen die ons handelen kunnen (bij)sturen?

In het spoor van de lijst Veldwerk in 3 settings: die van de totstandkoming van het beroepsprofiel van de leraar (1993-heden) die van het opstellen van een zelfevaluatierapport binnen een specifieke lerarenopleiding (2008-2011) die van de onderwijsvisitatie van de specifieke lerarenopleidingen (2012)

De (net)werking in kaart

De mechanismen van circulering en objectivering

Tot slot: de vraag naar de goede leraar Het BP als een zelfwerkzaam apparaat: werken met de lijsten wordt een automatisme ‘goed’ onderwijs en de ‘goede’ leerkracht als zaken die voor velen van belang zijn en waarover dissensus bestaat belang van publieke discussie: d.w.z. niet alleen tussen overheid en experten, maar ook met/tussen lerarenopleiders, studenten, leraren, ouders, leerlingen, journalisten, …