HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015
Twee onderzoeksvragen Hoe werkt het beroepsprofiel? d.w.z. wat doen zulke lijsten en op welke manier(en) zetten ze ons aan het werk? Hoe krijgt het autoriteit? d.w.z. hoe worden ze tot vanzelfsprekende ‘feitelijke’ dingen die ons handelen kunnen (bij)sturen?
In het spoor van de lijst Veldwerk in 3 settings: die van de totstandkoming van het beroepsprofiel van de leraar (1993-heden) die van het opstellen van een zelfevaluatierapport binnen een specifieke lerarenopleiding (2008-2011) die van de onderwijsvisitatie van de specifieke lerarenopleidingen (2012)
De (net)werking in kaart
De mechanismen van circulering en objectivering
Tot slot: de vraag naar de goede leraar Het BP als een zelfwerkzaam apparaat: werken met de lijsten wordt een automatisme ‘goed’ onderwijs en de ‘goede’ leerkracht als zaken die voor velen van belang zijn en waarover dissensus bestaat belang van publieke discussie: d.w.z. niet alleen tussen overheid en experten, maar ook met/tussen lerarenopleiders, studenten, leraren, ouders, leerlingen, journalisten, …