Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
OUDERINFORMATIEAVOND
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Verantwoordelijke Leni.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO Info mentoren 5 oktober 2012.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Het opleidingsprofiel:
Stagecoördinatie op De Rank
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Studieadviesregeling
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Ouderraad 7 december.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Kiezen voor keuzedelen
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Coaching in regioleren
INFORMATIE AVOND OUDERS
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Gepersonaliseerd leren
BaLO welkom.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Startkracht! in de lerarenopleiding
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt

1. Visie op leraarschap

MEESTERSCHAP Praktijk staat centraal

Praktijk in zijn complexiteit

4 domeinen van het competentieprofiel De leraar basisonderwijs staat in relatie met en neemt verantwoordelijkheid voor:  De kinderen en de klas en is daarbij gericht op leren en ontwikkelen.  De school en is gericht op participatie, gedeelde zorg en ontwikkeling.  Zichzelf als persoon en is gericht op de eigen professionele ontwikkeling.  De maatschappij.

Stellen van uitdagingen  complexe praktijksituaties

Semester 1: instroomfase Student verbonden aan een basisschool  Is dit beroep/deze opleiding iets voor mij? Semester 2: start hoofdfase Student verbonden aan een klas in deze school  Beheersingsniveau 1 van het competentieprofiel bereiken

Praktijk is een jaarvak Verschillende leerprocessen Student A Student B Student C Student D Eindcompetenties opleidingsjaar x

1 profiel voor leraar basisonderwijs

2. Begeleiding in praktijk: feedback geven

1. Coaching Op de werkplek Door docenten en mentoren Vanuit eigen leervragen van de student

De student  neemt zijn leerproces in handen  zoekt leerkansen om aan de slag te gaan  werkt aan de grens van zijn kunnen  vormt een eigen visie  samen met …  Belang van zelfsturing bij studenten

2. Leergroep Studenten begeleiden  in het stellen van leervragen  het in handen nemen van hun leerproces Dit zowel op niveau van de OPO’s als de praktijk Studenten leren van elkaar Feedback geven en krijgen staat centraal Zelfsturing van de studenten wordt aangestuurd

Tijdens coachings en de leergroep kan de keuze voor het beroep en ev. heroriëntering besproken worden. Coach en leergroepbegeleider spelen hierin een belangrijke rol omdat ze in direct contact staan met het werkveld.  maakt snelle opvolging en feedback geven mogelijk.

3. Samen opleiden

Belangrijke rol voor het werkveld Samen opleiden: Constructief samen denken/werken aan een kwalitatieve opleiding voor onze studenten.

De mentor zoekt samen met de student naar leersituaties zoekt samen met de student naar uitdagingen geeft feedback aan de student reflecteert kritisch samen met de student houdt het competentieprofiel voor ogen

4. Begeleiding in de opleiding: met oog op feedback en snelle detectie

Klassenraden Leergroepbegeleider verzamelt info om een helder beeld te krijgen van ieder student. 5 studenten worden besproken  representatief naar beeldvorming Welke feedback/advies geven we aan deze student?

Klassenraden Voor elke leergroep bespreken we: Spoor 1: Wat heeft deze groep nodig opdat het leerproces optimaal kan verlopen? Spoor 2: Welke studenten hebben extra opvolging/zorg nodig? Ev. doorverwijzen.

Feedbackgesprekken Info van de klassenraad wordt meegegeven aan de student Studenten krijgen de kans om te reageren op deze feedback  Detectie en ev. aanpak van problemen  Bespreken van ev. heroriëntatie

Studentencontact juni Bespreking examenresultaten en praktijkcijfer. Geven van feedback/advies naar 2 de zit en heroriëntering.

Professionalisering docententeam Coaching als prioriteit voor professionalisering op teamniveau. ‘feedback geven’ als centraal thema