Aanvaarding en tolerantie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jezus en de wet van Mozes.
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Louis.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Haptonomie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Een lessenserie van drie lessen
Benieuwd naar wie ik ben ...
De theorie van de dramadriehoek
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Echt of nep?.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
En inderdaad haar handen werden weer warm.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Pastoraat als presentie
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Reisgenoten dragen elkaars lasten
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Het wezen van ‘contact’
Interpreteren van data
Wie ik ben.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Muziek-Roy Orbison--Indreams.
Leven zoals God het bedoelde?!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Psalm 44: geloofsvragen, herkenbaar.
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Rauw en troosten.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Het loopbaangesprek.
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Dialoog.
Transcript van de presentatie:

Aanvaarding en tolerantie Contact kan je niet afdwingen: De kunst van het ‘laten zijn’ Dit is een actief proces (geen ‘gelatenheid’) “Je kunt de werkelijkheid pas veranderen als je haar aanvaard hebt” Echte ‘tolerantie’ vraagt betrokkenheid en contact

Toepassing: interculturele communicatie Kunnen we ‘het vreemde’ werkelijk toelaten? loskomen van etiketten en gebruiksaanwijzingen: het loslaten van (eigen) theorieën presentie als basishouding het werkelijk aangaan van ‘een avontuur’ 3 bepalende factoren: onderkennen van onze eigen angsten voor het vreemde (in onszelf) ruimte voor aandachtige verkenning (loslaten van ‘er moet iets’) meervoudig kijken

Een straathoekwerkster vertelde over een (Afrikaanse) klant die het veel over goede en kwade geesten had. Aanvankelijk had ze daar moeite mee, omdat ze dit associeerde met duistere en primitieve zaken. Toch vroeg ze de jongen om haar meer te vertellen over de betekenis hiervan voor hemzelf. Ook vertelde ze eerlijk over haar aarzelingen en kijk hierop. Haar bereidheid zich te verdiepen in zijn denkwereld versterkte de vertrouwensrelatie en samen hebben ze het gehad over de impact van familiegeschiedenissen op onze eigen persoonlijke levens

Meervoudig kijken (= de andere vraag stellen) ... Etniciteit Geslacht Religie Sociale identiteiten Politieke overtuiging Functie Klasse ... Opleiding

Tolerantie en een pluralistische kijk op cultuurverschillen versus cultureel ‘monisme’ of ‘relativisme’ Interactieperspectief: elkaar aanspreken op de betekenisgeving van de eigen cultuur in een open en respectvolle dialoog bereidheid (van culturen) zich te laten beïnvloeden er zijn universele kernwaarden

Het ‘verhaal’ van de ander Wisselwerking: mensen ‘zijn’ hun verhaal mensen ‘hebben’ een verhaal Via ons verhaal maken we onszelf herkenbaar en begrijpbaar voor de ander én tegelijkertijd voor onszelf Een verhaal is ook een communicatiemiddel voor de persoon zelf (ik ontdek wie ik ben door naar m’n eigen verhaal te luisteren)

hermeneutiek Hermeneutiek = ‘uitlegkunde’ (op de juiste wijze interpreteren en vertalen 4 opgaven: Jezelf proberen te verplaatsen in de situatie van de ander? Wat is de context en leefwereld (waarden , normen? Wat betekent het verhaal voor de verteller? Wat betekent het verhaal voor mij?

Relatie tot het eigen verhaal Mijn verhaal geeft weer wie ik denk te zijn 3 mogelijkheden: Geen relatie tot het eigen verhaal Een produktieve relatie tot het eigen verhaal: het levert ‘iets’ op afwisseling van rust en (creatieve) onrust Een onproduktieve relatie tot het eigen verhaal het eigen verhaal als ‘gevangenis’ functie: weerstand tegen verandering

Openstaan voor het verhaal v.d. ander Uitdagingen: de ander helpen meer zicht te krijgen op zichzelf op zoek gaan naar de antecendenten van het verhaal en naar nieuwe handelingsmogelijkheden hermeneutische begeleiding: de ander vragen of het duidelijk is wat het verhaal voor hem/haaar betekent en wat hij/zij ermee doet onbevangen luisteren (ruimte geven om ‘op verhaal’ te komen) stimulerende en confronterende vragen stellen, …

Openstaan voor het verhaal v.d.ander Valkuilen: mijn eigen verhaal zit in de weg: oordelen, gefixeerde antwoorden, … het verhaal ‘afpakken’/in discussie gaan eigen antwoorden (vanuit eigen behoeften) opdringen willen ‘redden’ Het verhaal van de ander (vertellen) ‘overnemen’