WELKOM. Natuurbeleving met kinderen Laat je zinderen ! 11 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Hulpbehoevende ouderen. … als ik een straat was zouden ze zeggen hij ligt verlaten Cees Nooteboom.
WELKOM Programma: 16u00Presentatie 2 e vestiging 16u45Formuleren van vragen 17u00Vraag en antwoord.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Bouw je eigen website met gratis software Je eigen website bouwen  Waarom?  Eigen zaak (  Vereniging (
Introductiebijeenkomst
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
1. Geschiedenis 2. Tv programma.
Welkom in groep 1-2 B.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Generatie Y Een presentatie door: Wirjo Hardjono.
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Clinic Sportpsychologie
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Integriteit IN = OUT diversiteit? Over integriteit en diversiteit bij rekrutering en selectie.
Gokverslaving.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
.. QSL The Final Courtesy Papier Elektronisch of beide.
Linked Open Data – Een inleiding Raf Guns
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Asteroïden.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Medmec 1 herfst Les 4.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Creatief schrijven Louise Taylor. Programma Schrijven voor plezier Beeld Geluid Doen!
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
3 grote doelstellingen van het onderzoek
Merendeel ouders voelt zich competent als opvoeder
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Opdracht Bezoek een gamebeurs Lees recensies en geef daar een reactie op.
Achtergronden bij de aanpak van de ‘krachtwijken’
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Kruip in de huid van Chema Madoz. Chema Madoz himself oftewel Jose Maria Rodriguez Madoz.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Ecosystemen Wat zijn ecosystemen? Hoe werkt een ecosysteem?
Honoursonderwijs in HBO
Christiaan scheeringa, Laurens van Veen
Oog voor emotionele kant van verandering Gevolg:  nieuwe methodieken  nieuwe visie: organisatie = communicatieve gemeenschap 1.
NEMO vakdidactische opdracht
Medmec04 les 1 Engagement.
Door: Andrea Piombo 2 CMD-I VIRALE MARKETING. VIRALE MARKETING ? VIRALE MARKETING WAT IS HET ? Lijkt op mond-tot-mondreclame verstrekt door het internet.
Presentatie XML Door Marick Manrho. Presentatie Inhoud Wat is XML? De opbouw van XML Wat is XSL? De opbouw van XSL Toepassing RSS.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Pedagogische theorieën
Outdoor Education Wat voor mensen willen we dat onze kinderen worden? Mensen die niet verwachten dat een ander hun problemen oplost, maar mensen die zelf.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
23 maart 2017 profilering.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

WELKOM

Natuurbeleving met kinderen Laat je zinderen ! 11 maart 2015

Programma Aftasten en uitwisselen De natuurpedagogie van Joseph Cornell Praktijkvoorbeelden Een eigen activiteit uitwerken

Aftasten en uitwisselen… Wat verstaan we onder natuurbeleving met jonge kinderen (kleuters) ? Uitwisseling van praktische eigen ervaringen

Flow learing theory Joseph Cornell (USA – North California) Auteur van 6 boeken over thema natuurbeleving Stichter van ‘Sharing Nature worldwide’ + strategie ‘flow learning’ In Amerika : één van de 5 aanbevolen pedagogische strategieën (samen met o.a. Montessori).

Inleiding : natuurbeleving opbouwen Stap 1 : stimuleer enthousiasme ! Betekenisvolle activiteiten Een appel doen op emoties en gevoelens Scheppen van een goede sfeer Nieuwsgierigheid opwekken Met dank aan de flow learning theory van Joseph Cornell

Stap 2 : Concentreer de aandacht ! Zonder concentratie geen leren ! Plezierige en creatieve uitdagingen Gebruik de zintuigen ! Rustige en ontvankelijk voor de omgeving worden… Met dank aan de flow learning theory van Joseph Cornell Inleiding : natuurbeleving opbouwen

Stap 3 : zorg voor directe natuurervaringen! Betrokkenheid door beleving Vanuit directe natuurervaringen zorg voor natuur ontwikkelen niet hetzelfde als theoretisch en afstandelijk leren… Met dank aan de flow learning theory van Joseph Cornell

Inleiding : natuurbeleving opbouwen Stap 4 : Deel de inspiratie ! Samen reflecteren over wat gebeurde Gedeelde vreugde is dubbele vreugde Het leren versterken door het te delen = ook bouwen aan een onderlinge band en een prettige sfeer ! Met dank aan de flow learning theory van Joseph Cornell

Toepassen van deze theorie… Natuur in de stad ! Op stap en aan het werk !

Reflectie Reflectie en opmerkingen op de activiteiten van daarnet : Toepasbaar ? Aanpassingen ? Kunnen we de stappen ontdekken op de site van ‘kleutersopverkenning’ ? Zelf een fichebundel ontwerpen Zie website sgwebsite sg

Nuttige info Fiches natuurbeleving temid=725 temid=725 Kleuters op verkenning enatuurverkenners.htm l enatuurverkenners.htm l Natuurbelevingsboek oQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.swkgroep.nl%2Fnatuur- ideeenboek.pdf&ei=V1n_VNT6NYnxaLGpgtgO&usg=AFQjCNE9UE5njl7NsmIv VFfz1bOCDET-Yg&bvm=bv ,d.d2s&cad=rja oQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.swkgroep.nl%2Fnatuur- ideeenboek.pdf&ei=V1n_VNT6NYnxaLGpgtgO&usg=AFQjCNE9UE5njl7NsmIv VFfz1bOCDET-Yg&bvm=bv ,d.d2s&cad=rja