Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Organisatieverandering
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Nieuwe loopbaanvisies
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Praktische Organisatiepsychologie
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
RSG Enkhuizen: atheneum havo vmbo-tl
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Papierloos vergaderen in het onderwijs
Het nieuwe solliciteren:
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Aanvaarding en tolerantie
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Over inzet van ervaringsdeskundigheid. Binnen welke rollen zijn al ervaringsdeskundigen werkzaam binnen jouw organisatie? (let op: één persoon vervult.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Geïntegreerde schoolverbetering
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Mondzorg - persoonsgericht
Participerend Leiderschap
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Coachen met de systeembril op
Begeleiding bij Werkplekleren
Van startbekwaam naar …..
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Toekomst van de besturen …
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
In gesprek over werkdruk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Introductie Engaging Dynamics
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015 Opleiding Ergotherapie op weg naar een professionele lerende organisatie Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015 Met dank aan Alex van Emst, onze inspirator en coach

Opbouw Cultuuruitspraken leidinggevenden Hoe kijk jij tegen de huidige werkcultuur aan? Anders willen is anders denken en doen Waar ga je mee de deur uit?

Cultuuruitspraken leidinggevenden

Ambtelijke cultuur (A) positionele hiërarchie Veel vergaderen Functies, taken en bevoegdheden Middenmanagers in de mangel Vaste werkgroepen/commissies Op zoek naar de schuldvraag Veranderingsproces starten met document Stabiele en trage organisatie

Politieke cultuur (B) Gelijke monniken, gelijke kappen Organisatie als democratie Kwaliteit telt niet Procedures centraal Consensus gericht Belangenbehartiging Lobbyen “afdenken” Discussie Labiele en trage organisatie

Professionele cultuur (C) Erkende ongelijkheid Professionele hiërarchie Kwaliteit is doorslaggevend We ontwikkelen individuele en collectieve kwaliteit. Werken met beslissers Opdenken Dialoog Veranderingsproces starten met ontwerp Professionele ontmoetingen Eerst ervaren; dan vastleggen Dynamische en snelle organisatie

Hoe ervaar jij jouw werkcultuur?

Matrix voor Profiel Professionele Cultuur + -

Anders willen is anders denken en doen?

Wat zie jij als aangrijpingspunt? Wat zie je als mogelijkheden voor verandering? Wat ga je morgen anders doen?

Principes van leidinggeven Ergotherapie

Wat is het effect van de huidige cultuur? bureaucratie erkenning invloed Vertikaal regelsysteem Vervreemding Eigenaarschap Onverschilligheid/ Betrokkenheid Gelatenheid Van nut zijn Van waarde zijn

Concepten leidinggeven A B De school is er voor de docent De school is er voor de student Ik ben faciliterend Ik creëer kansen Beleren Leren Kloven dichten Kloven (laten) overbruggen Behoeftenbevrediging Eisen stellen en ruimte geven “Pamperen” “Peper” Kwantitatieve taakbelasting Kwalitatieve taakbelasting Klimaat Cultuur Zorg vooraf Zorg achteraf Conflicten vermijden Conflicten benutten Reactief Pro-actief Denken en handelen in voorwaarden Denken en handelen in consequenties Sympathie Respect Chantabel Consistent Veel aandacht voor mensen die “zwak” zijn Veel aandacht voor mensen die goed zijn