Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015 Opleiding Ergotherapie op weg naar een professionele lerende organisatie Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015 Met dank aan Alex van Emst, onze inspirator en coach
Opbouw Cultuuruitspraken leidinggevenden Hoe kijk jij tegen de huidige werkcultuur aan? Anders willen is anders denken en doen Waar ga je mee de deur uit?
Cultuuruitspraken leidinggevenden
Ambtelijke cultuur (A) positionele hiërarchie Veel vergaderen Functies, taken en bevoegdheden Middenmanagers in de mangel Vaste werkgroepen/commissies Op zoek naar de schuldvraag Veranderingsproces starten met document Stabiele en trage organisatie
Politieke cultuur (B) Gelijke monniken, gelijke kappen Organisatie als democratie Kwaliteit telt niet Procedures centraal Consensus gericht Belangenbehartiging Lobbyen “afdenken” Discussie Labiele en trage organisatie
Professionele cultuur (C) Erkende ongelijkheid Professionele hiërarchie Kwaliteit is doorslaggevend We ontwikkelen individuele en collectieve kwaliteit. Werken met beslissers Opdenken Dialoog Veranderingsproces starten met ontwerp Professionele ontmoetingen Eerst ervaren; dan vastleggen Dynamische en snelle organisatie
Hoe ervaar jij jouw werkcultuur?
Matrix voor Profiel Professionele Cultuur + -
Anders willen is anders denken en doen?
Wat zie jij als aangrijpingspunt? Wat zie je als mogelijkheden voor verandering? Wat ga je morgen anders doen?
Principes van leidinggeven Ergotherapie
Wat is het effect van de huidige cultuur? bureaucratie erkenning invloed Vertikaal regelsysteem Vervreemding Eigenaarschap Onverschilligheid/ Betrokkenheid Gelatenheid Van nut zijn Van waarde zijn
Concepten leidinggeven A B De school is er voor de docent De school is er voor de student Ik ben faciliterend Ik creëer kansen Beleren Leren Kloven dichten Kloven (laten) overbruggen Behoeftenbevrediging Eisen stellen en ruimte geven “Pamperen” “Peper” Kwantitatieve taakbelasting Kwalitatieve taakbelasting Klimaat Cultuur Zorg vooraf Zorg achteraf Conflicten vermijden Conflicten benutten Reactief Pro-actief Denken en handelen in voorwaarden Denken en handelen in consequenties Sympathie Respect Chantabel Consistent Veel aandacht voor mensen die “zwak” zijn Veel aandacht voor mensen die goed zijn